راز جاودانگی دین اسلام، جامعیت و پویایی آن است

حجت الاسلام و المسلمین علی امیرخانی، مدیر آسیا و اقیانوسیه مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه درباره راز جاودانگی دین اسلام تاکید کرد که دین اسلام، جامع، پویا و مطابق با فطرت انسان است و به دلیل اینکه مقید به زمان و مکان خاصی نیست، تاریخ انقضای خاصی ندارد و همواره جذابیت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین علی امیرخانی، مدیر آسیا و اقیانوسیه مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری شبستان به مناسبت هفته وحدت اسلامی، درباره راز جاودانگی دین اسلام  و جاذبه ای که برای غیر مسلمانان دارد که موجب افزایش گرایش به آن شده است، گفت: در این زمینه یکی از رمز و رموز جاودانگی و پویا بودن اسلام، جامعیت آن است. اسلام یک دین فرامکانی، فرا زبانی، فراملیتی و فرانژادی است و خود قرآن  نیز با واژه «ناس» بر آن تاکید می‌کند. اسلام به دلیل اینکه مقید به زمان و مکان خاصی نیست، تاریخ انقضای خاصی ندارد و مربوط به یک قوم، زبان و نژاد خاصی نیست و به عنوان آخرین، جامع ترین و کامل ترین دین الهی محسوب می شود، لذا تا قیامت رسالت خاتم پیامبر ادامه دارد.

امیرخانی افزود: دین اسلام به عنوان آخرین دین آسمانی باید هم این ویژگی‌ها را داشته باشد که تا قیامت پویایی، زنده بودن، شمول و جامعیت خود را داشته باشد، بنابراین، یکی از دلایلی که آموزه های اسلام برای هر نژاد و زبان و مکانی مطرح می شود و همواره جذابیت و تازگی دارد، جامع بودن آن است.

مدیر آسیا و اقیانوسیه مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه اظهار کرد: نکته دیگر مطابقت دین اسلام با فطرت بشریت است. آموزه های این دین مطابق با فطرت انسان‌ها است. فطرت انسان‌ها ذاتا خوبی‌ها را دوست دارد و از زشتی‌ها بیزار است،  لذا اسلام مطابق با فطرت بشریت است و همیشه برای انسان‌ها جذاب است.

وی علت دیگر راز جاودانگی دین اسلام را  معقول بودن گزاره های اسلام دانست و گفت: دین اسلام، منطبق بر اصول عقلی است هیچ تعارضی در معارف احکام اسلام پیدا نمی کنید و انسان هم به طور طبیعی عقل گرا است و هر مطلب و موضوع منطبق و عقلی را قبول می کند.

حجت الاسلام و المسلمین علی امیرخانی یکی دیگر از رازهای جذابیت اسلام برای مخاطبان در همه زمانی، توجه به روح و جسم انسان دانست و اظهار کرد: دین اسلام هم برای روح و هم برای جسم انسان برنامه دارد. اگر به آموزه های آن توجه کنیم درمی یابیم که در دین مبین اسلام هم برنامه های معنوی جهت ارتقا و پرورش روح داریم و هم برای جسم انسان توصیه هایی شده است که از آن جمله می توان شیوه غذا خوردن، سبک زندگی، اهمیت ورزش کردن و ... اشاره کرد. در واقع اسلام هم به جنبه روحی زندگی انسان و بشریت توجه کرده و هم به جنبه مادی و جسمانی لذا وقتی مخاطب این را می بیند، قانع می شود و برایش جاذبه ایجاد می‌کند و هدف و مقصودش حاصل می‌شود.

یکی دیگر از رمزهای جذابیت اسلام این است که احکام آن بر اساس مصالح و منافع واقعی انسان تنظیم شده است. گزاره های اسلام منطبق بر عقل و شرع می باشد. قوانین اسلام بر اساس شناخت انسان، وضعیت و مقتضیات حال انسان تدوین شده است، یعنی هیچ یک از احکام اسلام خارج از توان انسان وضع نشده اند. وقتی مخاطب احساس می کند این قوانین بر اساس مقتضای حال او و در توان او تدوین شده است، قطعا به سوی آن جذب می‌شود.

یکی دیگر از دلایل جذابیت دین اسلام، پاسخگویی به تمام نیازهای بشر است یعنی هر کس به دین اسلام مراجعه می کند، پاسخ سوالات دینی و فرهنگی خود را پیدا می کند. قرآن کریم نیز می فرماید ما این کتاب را بر تو نازل کردیم تا بیانگر همه چیز باشد. منظور از همه چیز در این آیه یعنی هر آنچه که انسان و بشر در امور دینی و فرهنگی بدان نیاز دارد در اسلام نهفته است. در قرآن کریم از مسایل کلان و کلی تا مسایل جزیی در امور دینی و فرهنگی همانند احکام فردی، احکام شخصی، صله رحم، رفتار با دوستان، نیکی به پدر و مادر، حقوق والدین، حقوق فرزند و... و. وجود دارد. اسلام با بیان این مسایل تمام نیازهای فرهنگی و روحی بشر را تامین می کند و انسان وقتی به آموزه های دین اسلام مراجعه می کند، می تواند در میان آن نیاز و خلایی که بشر از معنویت احساس کرده، احساس آرامش پیدا کند و احساس می کند پاسخ سوالاتی که دنبالش بوده در آموزه های دین اسلام است. اسلام برای جزئی ترین مسایل تا مسایل کلی در حوزه دین و فرهنگ برنامه دارد و این می تواند باعث جذابیت بیش از پیش آن شود. در این زمینه نمونه های متعددی وجود دارد. اگر خاطرات و علت گرایش افراد تازه مسلمان را به این دین بررسی کنیم به همین موارد و عوامل اشاره شده است.

وی درباره این سوال که دشمنان اسلام از چه تکنیکی در جنگ نرم علیه اسلام استفاده می کنند، گفت: دشمنان اسلام وقتی قدرت و نفوذ دین اسلام و محبوبیت شخص پیامبر اسلام را می بینند نسبت به آن نگران می‌شود و دست به تخریب دین اسلام و پیامبر(ص) می زنند. دشمنان از طرق مختلف خصوصا در سال‌های اخیر به تخریب شخصیت پیامبر(ص) دست زده اند که از جمله آن، بیان صحبت‌هایی نظیر ساحر بودن پیامبر(ص)، نسبت دادن خصوصیات دروغین به پیامبر (ص) تمسخر و ترور شخصیت پیامبر(ص) بوده است. دشمنان با تصویر کشیدن کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر در کشورهای غربی و در سایه سکوت مراکز دینی، در واقع آنها با این اقدامات قصد داشتند شخصیت پیامبر(ص) را نزد مسلمانان و غیر مسلمانان یک شخصیت سبک نشان دهند.  

مدیر آسیا و اقیانوسیه مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه تاکید کرد: از دیگر اقدامات دشمن شبهاتی بود که در فضای مجازی و حقیقی ایجاد کردند. این شبهات در قالب های مختلف نظیر فیلم، شعر، کتاب، کلیپ، مقاله، عکس نوشته ها ارایه شد.

از دیگر تکنیک‌های نرم دشمن، هجمه‌هایی که به پیامبر(ص) و قرآن کریم وارد کردند و شروع به تحریف تاریخ و تاریخ سازی بود. دشمنان بنا داشتند برای تاریخ اسلام، تاریخ سازی کنند که البته در این کار ناموفق بودند چرا که تاریخ اسلام آنچنان روشن و مبین است و کسی نمی تواند آن را تحریف کند.

حجت الاسلام و المسلمین امیرخانی اظهار کرد: دشمنان همچنین تلاش های مذبوحانه ای در جهت خدشه دار کردن چهره پیامبر(ص)،   شخصیت پیامبر و جایگاه پیامبر کردند که همه از راه‌های جنگ نرم بوده است. آنها جریانات داعش و جریانات انحرافی دیگر راه انداختند و این گروه‌ها را منتسب به اسلام و قرآن می کردند. همه این کارها در جهت بدبین کردن مردم به دین اسلام و پیامبر(ص) صورت گرفته است، لذا همه اینها تلاش‌هایی بوده که شخصیت پیامبر و جایگاه بزرگوار ایشان را تضعیف کنند.

یکی دیگر از حربه‌های دشمنان ایجاد اختلاف میان مسلمانان وتضعیف اعتقادات مردم نسبت به اسلام و پیامبر(ص) بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین امیرخانی درباره اینکه مسلمانان جهان برای مقابله با اقدامات دشمنان از چه راه و روشی می توانند برای ترویج دین خود استفاده کنند، گفت:  بهترین مقابله تبیین درست است یعنی اگر شما مطلبی را آن گونه که هست درست تبیین کنید تا جایی که با توضیح شما آن مطلب در ذهن طرف مقابل جا بیفتد، یکی از کارهایی است که می تواند توطئه های دشمنان را خنثی کند و باعث تبلیغ و ترویج دین اسلام شود. امام رضا (ع) در این باره می فرمایند مردم اگر خوبی‌ها و محاسن کلام ما را بدانند، حتما تبعیت می‌کنند، البته این امر بستگی به آن دارد که که این تبیین چگونه صورت بگیرد. ما گاهی در تبیین دچار تخریب می شویم و آن قدر تند و پرحاشیه برخورد می‌کنیم که این تبیین به خوبی انجام نمی شود. گاهی هم دچار تفریط می شویم یعنی کلام اهل بیت علیهم السلام را ضعیف، بی سند، غیر متقن، همراه با خرافات و مطالب بی اساس بیان می کنیم. آثار علامه شهید مطهری و علامه طباطبایی (ره) نمونه بارز تبیین درست اسلام است که محاسن کلام اهل بیت علیهم السلام را ترسیم کرده‌اند، لذا مشاهده می کنیم پس از گذشت سال‌های سال کلام ایشان در مورد اسلام، پیامبر و آموزه های اهل بیت هم خواننده داره، هم جذاب است، هم متقن و هم مستند است؛ بنابراین تبیین درست یکی از راه های ترویج و تبیین دین اسلام است. احیا و نشر علوم اهل بیت یعنی اینکه ما به نشر علوم اهل البیت علیهم السلام کمک کنیم  و از ابزارها و شیوه های نوین بهره گیری درست کنیم. ما باید از ابزارهای جدید از جمله فضای مجازی کمک بگیریم و  از این طریق به ترویج اسلام بپردازیم.

وی یکی دیگر از راه های ترویج دین اسلام را، بومی سازی آموزه های اسلام در مناطق و کشورهای مختلف دانست و گفت: قطعا شیوه ای که ما در مساجد و منابر در کشور خود به کار می بریم، ممکن است در جنوب شرق آسیا و در اروپا کارایی نداشته باشد؛ بنابراین آموزه های اسلام با توجه شرایط و فرهنگ هر منطقه باید بومی ساز شود. استفاده از اساتید و مبلغان بومی آن مناطق، پرورش و تربیت آنها را باید در دستور کار قرار دهیم چرا که آنها بهتر می توانند از آموزه های اسلام را در مناطق خود ترسیم کنند.

مدیر آسیا و اقیانوسیه مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه از دیگر نکات به بحث متقن و مستندسازی آموزه های اسلام اشاره کرد و گفت: اگر ما مطلبی را مطرح می کنیم مخاطب دنبال استناد، اتقان و مطابق آن با عقل است. باید عاقلانه و با اتقان و استناد این آموزه ها را مطرح کنیم، حدیثی را که مطرح می کنیم حتما سندش صحیح باشد، مطالب ما خلاف مبانی عقلی نباشد و این سبب می شود تا مخاطبان بهتر آن را بپذیرند.

نکته بعدی پاسخگویی درست به شبهات است. گاهی فردی با مطرح کردن شبهه ای ذهن مخاطبان را آلوده می کند. اگر به شبهات حوزه دین و فرهنگ پاسخ داده نشود، باعث گره ذهنی و اعتقادی برای مخاطب می شود لذا هرچه ما آن را ترویج دهیم، آن شبهه همچنان در ذهن مخاطب است و دیگر تمایلی به شنیدن آموزه های دیگر ندارد، لذا باید طریقه پاسخ صحیح به شبهات را جدی بگیریم.

پرداختن به تمام ابعاد اسلام نکته مهم بعدی است. ما نباید تنها از اسلام گوشه ای از آن را بگیریم، اسلام دین جامعی است و همه زمینه ها از جمله سبک زندگی، مباحث تربیتی و سیاسی را شامل می شود و هر آنچه دستورالعمل اسلام است باید برای مردم بازگو شود نه اینکه تنها به یک بعد از اسلام پرداخته شود. اسلام برای تمام ابعاد زندگی انسان ها برنامه دارد و باید همه آنها برای مردم بیان شود. مبارزه با اختلاس، مبارزه با دزدی، مبارزه با رشوه خواری و ... از تاکیدات اسلام است که در قرآن، آموزه های اهل بیت، لسان پیامبر گرامی اسلام (ص) و نهج البلاغه امام علی (ع) نیز آمده اند. تبیین درست تاریخ اسلام از دیگر موارد مهم است، اینکه چند قرائت از تاریخ اسلام داشته باشیم موجب تشویش اذهان مخاطبان می شود.

حجت الاسلام و المسلمین امیرخانی درباره راه های دیگر ترویج و تببین دین اسلام گفت: بحث وحدت، همگرایی و هم افزایی میان خود مسلمانان است که باعث می شود آموزه های اهل بیت و اسلام بهتر مطرح شوند و از حواشی ای که باعث فرار مخاطب و عدم جذب او می شود، جلوگیری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توانیم ابعاد شخصیتی پیامبر را در غرب به مردم بشناسانیم، اظهار کرد: پاسخ این سوال نیز به تبیین صحیح باز می گردد. واقعا اگر ما درست مطرح کنیم، مخاطب خودش هم عاقل است، هم بالغ است، هم فهمیده است، حرف منطقی، درست و خوب را از بین حرف نادرست انتخاب می کند. ما اگر پیام اسلام، قرآن و پیامبر را درست مطرح می کنیم، باعث جذابیت می شود، چه در غرب و چه در شرق باشد. ما اگر این مطالب را به خوبی به زبان هر قوم و ملت و مطابق با فرهنگ و شرایط آنها مطرح کنیم، قطعا باعث جذابیت خواهد شد.

مدیر کل آسیا و اقیانوسیه معاونت بین الملل حوزه‌های علمیه در ادامه، پرهیز از ایجاد حواشی و عدم توهین به دیگران را از موارد دیگر شناساندن آموزه های دین اسلام دانست و اظهار کرد: چه لزومی دارد ما برای تبیین آموزه های دین و مذهب خود به دیگران توهین کنیم.

وی با اشاره به بومی سازی مسایل اسلامی برای مخاطبان، گفت: مراکز اسلامی ما باید در بحث ترجمه درست و صحیح و مطابق با فرهنگ و شرایط منطقه دقت نظر بیشتری داشته باشند؛ باید در هر منطقه این مطالب بومی سازی شوند و شبهات مبتلابه آن منطقه مطرح شوند چرا که شبهات در همه جای دنیا یکسان نیستند. نیروهای متخصص، ورزیده، استاد را برای تبیین بحث در میان مراکز اسلامی و اسلامی شناسی بگماریم. اساتید آشنا با کرسی های شیعه شناسی و اسلام شناسی را تربیت کنیم.

وی گفت: دانشگاه های غربی خیلی به این اساتید نیاز دارند این اساتید می بایست اسلام را آنگونه که هست، تبیین کنند نه مانند برخی از اساتید مسیحی، یهودی یا ادیان دیگر که کرسی اسلام شناسی مطرح می کنند. این افراد نمی توانند اسلام را به خوبی معرفی کنند، اسلام را یک اسلام شناس همانند شهید مطهری، آیت الله مصباح و ... باید تبیین کنند و آنها نیز تلاش های خوبی در مراکز اسلامی در خارج از کشور داشته اند.

حجت الاسلام امیرخانی درباره اینکه چگونه می توان وحدت را به‌عنوان یک گفتمان و الگو  به جهان به ویژه جهان اسلام عرضه کرد، گفت: وحدت و همگرایی اسلامی همواره از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه قرآن کریم، سیره اهل بیت (ع) در روایات و سنت‌های پیامبر گرامی اسلام و پیشوایان معصوم و همچنین اندیشمندان، علمای مذاهب اسلامی بوده است. علمای بزرگواری همانند سید جمال الدین اسدآبادی، آیت الله العظمی مرحوم بروجردی، امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و خیلی از علمای هم شیعه و هم اهل سنت همواره با توجه به اهمیت جایگاه وحدت در میان کشورهای اسلامی و مسلمانان مورد تاکید قرار گرفته و یکی از اهداف انقلاب اسلامی همین وحدت و همگرایی انقلاب اسلامی بود و حضرت امام در طول انقلاب خود چه قبل از پیروزی و چه بعد از پیروزی بر این مقوله تاکید داشتند و مقام معظم رهبری هم به مناسبت های مختلف روی وحدت اسلامی و اهمیت و جایگاه آن تاکید دارند. اگر تاریخ قبل از انقلاب را هم نگاه کنیم، مرحوم آیت الله بروجردی با شیخ شلتوت از علمای بزرگ مصر در همین زمینه وحدت و همگرایی مکاتبی داشتند که یکی از نتایج آن عالم بزرگ مصری فتوای ایشان مبنی بر به رسمیت شناختن مذهب شیعه بود. همچنین آقای شیخ محمد تقی قمی سفری به مصر داشتند و آنجا در راستای ایجاد وحدت اسلامی دارالتقریب مصر را تاسیس کردند و آنجا تبدیل به مرکزی برای تقریب مذاهب اسلامی شد؛ بنابراین مقوله وحدت بسیار مسئله مهمی است اما برای تحقق آن و تبدیل شدن آن به الگو و گفتمان، یک پیش شرط هایی لازم است؛ اولا اینکه ما باید چیستی وحدت اسلامی را ترسیم کنیم، اینکه گفته می شود وحدت، معنای آن چیست؛ آیا منظور از وحدت این است که اهل سنت، شیعه شوند یا شیعیان، سنی شوند یا اینکه از عقاید و سنت های خود دست بکشند یا اینکه منظور از وحدت، وحدت در مشترکات فقهی است، یعنی بین مذاهب و فرق اسلامی همگرایی ایجاد کنیم، به مشترکات تاکید کنیم و از یک سری حواشی که موجب نفرت و تفرقه شود، دست بکشیم.

وی ادامه داد: باید چیستی وحدت اسلامی ترسیم شود تا وقتی صحبت از وحدت اسلامی می شود، همگان معنای آن را بفهمند. نکته بعدی چرایی و ضرورت وحدت امت اسلامی است. ما باید بدانیم چرا باید وحدت اسلامی داشته باشیم و ضرورت، اهمیت و چرایی آن چیست؟ این امر باید برای مسلمانان، شخصیت ها، بزرگان، اندیشمندان، نخبگان و آنهایی که در جامعه اسلامی تاثیرگذار هستند، ترسیم شود. نکته بعدی چگونگی تحقق و همگرایی وحدت است. ما باید چه کار کنیم که این وحدت تحقق پیدا کند؟ آیا این وحدت با برگزاری سالی یک بار کنفرانس وحدت اسلامی یا جلسه و بیانیه تحقق پیدا می کند؟ خیر، باید راه های تحقق و همگرایی امت های اسلام را مورد بررسی دقیق قرار دهیم، موانع تحقق آن را بررسی کنیم و این موانع را برطرف کنیم و راه ها و شیوه های تحقق را باید تقویت کنیم و ارتقا دهیم. باید تاثیر وحدت در جوامع مسلمانان و در میان کشورهای اسلامی حس شود؛ در غیر این صورت تلاش ها و زحماتی که در این زمینه کشیده می شود، عملا نتیجه ای نخواهد داشت و هیچ تاثیری در جامعه ندارد البته بیان این صحبت ها به معنای آن نیست که تلاش های دوستان بی نتیجه و بی اثر بوده است، خیر خیلی هم موثر بوده و نتیجه بخش بوده اما کافی نیست.

امیرخانی ادامه داد: اگر چگونگی تحقق و همگرایی وحدت امت اسلامی به طور دقیق تری مورد بررسی قرار گیرد، آسیب های آن گرفته شود، نقاط قوت آن تقویت شده و نقاط ضعف آن برطرف شود، اتفاقات خوبی خواهد افتاد. پس از آن برای تحقق وحدت باید راهکارها و راهبردهایی ترسیم شود. روسای دول اسلامی، علمای مسلمانان در کشورهای مختلف برای تحقق این راهبردها و برنامه ریزی و اجرا باید تلاش کنند و با اعتقاد وارد این مقوله شوند و با اعتقاد و عقیده ای که نسبت به ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان دارند، این امر تبدیل به یک گفتمان شود و تحقق پیدا کند. نکته بعدی اینکه باید از کسانی که در راستای تحقق وحدت اسلامی چالش ایچاد می کنند، تبری جست یعنی بزرگان مذاهب شیعه و سنی، باید آنها را از خود دور کنند و اجازه ندهند بیش از این بر صفوف وحدت مسلمین ضربه وارد کنند. در شرایط فعلی گفتمان وحدت یک گفتمان راهبردی و حیاتی است. اگر مسلمانان و کشورهای مسلمان با هم متحد بودند و یک گفتمان وحدتی میان آنها حاکم بود، هیچ وقت رژیم جنایتکار و فاسد رژیم صهیونیستی به خود این اجازه را نمی داد که به نسل کشی و قتل عام مسلمانان مظلوم فلسطین و غزه در سرزمین خود دست بزند. با وجود آنکه رژیم صهیونیستی مردم غزه را آواره و قتل عام کرد و بزرگ‌ترین جنایات جنگی و بشری را مرتکب شد، اما روسای کشورهای مسلمان چندان عکس العمل و واکنش موثری از خود نشان ندادند. این امر بیانگر آن است که گفتمان وحدت و جایگاه وحدت هنوز بین مسلمانان جا نیفتاده و به آن توجه کافی ندارند. امیدواریم شاهد گسترش این وحدت و تبدیل آن به گفتمان باشیم.

مدیر آسیا و اقیانوسیه مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه در مورد اینکه وحدت و اتحاد مسلمانان چگونه می تواند به این وفاق و همدلی جهانی دست پیدا کند، گفت: امکان تبدیل مقوله وحدت و اتحاد به گفتمان در میان جوامع اسلامی وجود دارد، اما شرایط و ضوابطی پیش نیاز آن است. این وحدت و اتحاد با یک رویکرد دیگری بین ادیان هم تا حدودی می تواند برقرار و ایجاد شده و تبدیل به گفتمان شود.

حجت الاسلام و المسلمین امیرخانی گفت: در حال حاضر در حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مراکز دینی ما سلسله گفت وگوهایی با عنوان گفت و گوی بین ادیان شروع شده و به یک اشتراکاتی رسیده اند از جمله اینکه در یک سری موضوعات می توان یک وحدت ادیان داشت و باید روی مشترکات مثل بحث توحید و گرایش به خدا و بحث های کلامی تاکید کرد و بر همین اساس می توان به توافق رسید و وحدت و همگرایی ایجاد کرد. در حال حاضر ما به وحدت بین ادیان نیازمند هستیم، این امر سبب می‌شود تا از برخی از چالش‌ها پرهیز  شود چرا که برخی به دنبال دامن زدن اختلافات و تفرقه بین ادیان هستند. آنها به دنبال منافع خود هستند و می خواهند آب را گل آلود کرده و از این آب گل آلود منافع خود را صید کنند؛ بنابراین لازمه تحقق وحدت بین ادیان این است که علما و بزرگان ادیان گفت و گوهای دینی را شروع کنند و بر اشتراکات تاکید کنند. در واقع شرایطی که در مورد وحدت و اتحاد مسلمانان که لازمه تبدیل شدن وحدت به گفتمان و تحقق همگرایی در جامعه اسلامی است، همان شرایط هم باید اینجا رعایت شود تا بشریت بتواند به وفاق و همدلی جهانی بشریت بتواند دست پیدا کند.

وی ادامه داد: دین و فرهنگ می تواند انسان و بشریت را به سعادت و خوشبختی برساند به شرطی که دین و فرهنگ دست یک عده ای نیفتد که آن را از سیاست جدا کنند و دین را به حاشیه ببرند. مثل جوامع غربی که دین و ادیان را به حاشیه بردند و در واقع چرخ زندگی و سرنوشت بشریت به دست سیاستمداران و باندهای قدرتی افتاده است که تنها به فکر منافع خود هستند. اگر واقعا این وحدت ادیان تحقق پیدا کند و پیروان ادیان آسمانی بنشیند و بر مشترکات گفت و گو کنند و به تعاملات و توافقاتی برسند، بسیاری از چالش های دینی و فرهنگی ما در جهان می تواند حل و فصل شود.

کد خبر 1780350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha