وزارت فرهنگ‌ پیشران در گفتمان وفاق/ اقتصاد فرهنگ و هنر باید تقویت شود

مراسم تکریم و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی با حضور مسئولان دولت چهاردهم برگزار شد و در آن بر نقش مهم این وزارتخانه به عنوان متولی فرهنگ‌ و هنر تاکید شد به طوری که محمد مهدی اسماعیلی  وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی را متولی از ساز تا نماز خواند و سید عباس صالحی نیز بر نقش پیشران این وزارتخانه در گفتمان وفاق ملی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم تکریم و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم عصر دوشنبه ۱۹ شهریور ماه در تالار وحدت برگزار شد.


این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی آغاز شد.

وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی نقش پیشران را در گفتمان وفاق ملی ایفا می کند

«سید عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رسالت دولت چهاردهم گفت: دولت جناب دکتر پزشکیان دو رسالت بزرگ دارد اگر در مسیر این دو رسالت بتواند گام های جدی بردارد به توفیق نزدیک شده است؛ رسالت اول رسالت ملی یعنی راهبرد وفاق ملی است و رسالت دوم مقابله با انزوای ایران در سطح بین المللی است، در این دو رسالت وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی می تواند نقش پیشران را ایفا کند.

وی تاکید کرد: اگر این رسالت اصلی را وظیفه دولت چهاردهم بدانیم وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی در تحقق این رسالت نقش پیشران را دارد.

وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی با اشاره به اضلاع گفتمان وفاق ملی گفت: ضلع قوه مجریه، وظیفه ما دیگر بخشی نیست و در مسائل مختلف فرابخشی است اگر کنار هم قرار نگیریم وفاق صورت نمی گیرد؛ لذا ما به گفتمان وفاق در کابینه نیاز داریم، ضلع دوم گفتمان، دولت حاکمیت است، این همان مسیری است که دکتر پزشکیان با مجلس و قوه قضاییه طی کرد. اما ضلع سوم که بخش مهم گفتمان وفاق حاکمیت نلت است، در این بخش مسایل مهمی وجود دارد که باید پیگیری شود، وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی با نخبگان حوزه های فرهنگ، مولفان، ناشران، حوزه های هنری مثل  تجسمی، نمایشی، موسیقی و سینما و حوزه دین در ارتباط است از این رو بخشی از نخبگان خط ارتباطی دولت و ملت با این وزارتخانه در ارتباط هستند، وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی اگر با اصحاب فرهنگ‌و هنر و رسانه و دین ارتباط خوبی برقرار کندمی تواند به انسجام ارتباطی دولت ملت کمک کند.


صالحی اظهار کرد: در این راه کارهایی می انجام داد اگر می خواهیم نخبگان فرهنگ، هنر، رسانه و دین در گفتمان وفاق ملی نقش ایفا  کند پاره ای از این رویکردهاباید مورد تجدید نظر قرار گیرد؛ مشارکت  نخبگان در تصمیم گیری و تصمیم سازی باعث همدلی و همکاری آنها می شود منظور از مشارکت مشارکت گزینشی و انتخابی نیست بلکه مشارکت فراگیر که بتواند از همفکری به همدلی منتهی شود.
 

وی افزود: رویکرد دوم تقویت نهادهای صنفی فرهنگ و هنر است که رغیب و دشمن نیستند و می‌توانند همراه باشند اما باید ادبیات این مسأله را پذیرفت.

صالحی درخصوص تقویت اقتصاد در دولت چهاردهم توضیح داد: تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر مهم است و اگر وضع معیشت این گروه مناسب نباشد نمی‌توانند حال مردم را خوب کنند. سهم بودجه فرهنگ و هنر در کشور بسیار کم است. با بخش دین این وزارتخانه ۶٠ درصد بودجه داشته است. سرانه بودجه ما در ایران در این حوزه ١۶ دلار است، دولت‌های جهان برای فرهنگ و هنر خرج می‌کنند. اینکه ما چنین سهمی را از بودجه کلان کشور داریم کار را سخت می‌کند. اگر ما می‌خواهیم اصحاب فرهنگ و هنر در این وفاق سهم داشته باشند باید به حقوقشان توجه کنیم. تحقیر این افراد را آزرده می‌کند. نمی‌گویم این گروه خطا نمی‌کنند اما مناسبات خاص خود را می‌طلبند.

وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر به تغییرات نسلی و فناوری در نظام حکمرانی فرهنگی توجه نشود به ضد خودشان تبدیل می‌شوند، گفت: اگر به اقتضائات زمان توجه نکنیم نمی‌توانم از آنچه درست است صیانت کنیم. در هر حوزه این وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی است که رسالت بزرگی دارد. در رسالت جهانی، تلاش کردند ایران هراسی ایجاد کنند تا ایران منزوی شود. می‌خواهند ایران را در پوسته خود مدفون کنند و این تلاشی است که دشمن با تمام قوا انجام می‌دهد. اگر بخواهیم ایران را از انزوا دور کنیم اسب تندروی آن فرهنگ و هنر است. ایرانیان خارج از کشور پل میانجی مسیر خروج از انزوا هستند

صالحی  با اشاره به نقش مهم زنان در پیشبرد فرهنگ و هنر اظهار کرد: نقش زنان در فرهنگ و هنر جایگاه قابل‌توجهی به دست آورده است. ما یک جریان رو به جهش در حوزه زنان داشتیم که ظرفیت‌ها و استعدادهای ما هستند که به ثمر رسیده‌اند. طبعا این گروه می‌توانند به اعتبار ظرفیت تاریخی و ظرفیت موجود وزارت فرهنگ و اصحاب آن، کمک کنند تا زودتر مسیری را برای مقابله با ایران‌هراسی داشته باشیم. نقش ایرانیان خارج از کشور را نادیده نگیرید آن‌ها پل میانجی خوبی هستند که بتوانند ایران را در مسیر خروج از انزوا یاری برسانند.

   

وزارت فرهنگ‌ پیشران در گفتمان وفاق/ اقتصاد فرهنگ و هنر باید تقویت شود

وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی متولی ساز تا نماز است

بنابر این گزارش، در ابتدای این مراسم «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی گفت: جامعه فرهنگی منسجم و اهل گفت‌وگو هستند که البته کمتر از این هم از این جامعه انتظار نمی‌رود.

وزارت فرهنگ‌ پیشران در گفتمان وفاق/ اقتصاد فرهنگ و هنر باید تقویت شود


 

وی با بیان اینکه خداحافظی برایم معنایی ندارد، اظهار کرد:این جلسه، جلسه تودیع و خداحافظی است. خداحافظی برای من معنایی ندارد. ما افتخار می‌کنیم که به عنوان کوچکترین فرد اهالی این حوزه در خدمت عزیزان هستیم.


وی افزود: در این دوره سه ساله تلاش کردیم نظام حکمرانی فرهنگی کشور یک سیاق و شکل متعالی پیدا کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان جایگاه تفویض شده از طرف ولی امر، وظیفه سیاستگذاری را در اختیار دارد. شورای فضای مجازی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر اسناد بالادستی که حکمران هستند. وزارت ارشاد متولی اصلی این سیاست‌ها است و برای این کار به اقتضائاتی نیاز دارد و من در این سه سال برای این کار تلاش کردم.

اسماعیلی وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تنظیم گری، حمایت و رصد برشمرد و گفت: وزارت فرهنگ در جایگاه مرکزیت فرهنگ و هنر در دولت باید اسباب این مرجعیت را فراهم کند.


وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور شهید یک ابلاغیه به عنوان دبیر شورای فرهنگی برای من زدند که در آنجا یک فضای همدلی را شکل دادیم. همه معاونین فرهنگی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را با همفکری انتخاب کردیم. وزیر فرهنگ باید بتواند موضوعات را تبیین کند. ما در شورای فرهنگی عمومی عزیزی را به کار گرفتیم که تحول بزرگی را ایجاد کرد و امروز یک بانو در این جایگاه قرار گرفت.

وزیر سابق فرهنگ و ارشا داسلامی درباره افزایش بودجه وزارت ارشاد در دولت سیزدهم، توضیح داد: در قانون برنامه هفتم، ٢٢ حکم کم‌نظیر را از جمله موضوع بودجه را قرار دادیم. ٣۶ هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت فرهنگ کشور قرار گرفت.

تدوین و ابلاغ اسناد موسیقی و تجسمی و سینما

اسماعیلی با اشاره به تدوین و ابلاغ اسناد موسیقی و تجسمی و سینما گفت: سند سینما، هنرهای نمایشی، بازی‌های رایانه‌ای، هنر معماری و شهرسازی، موسیقی و... در دولت سیزدهم تبیین و برخی ابلاغ شد و در راستای سند معماری امسال اولین جشنواره فجر هنر معماری برپا خواهد شد.

ساخت بیش از دو هزار واحد مسکونی برای اصحاب فرهنگ و هنر

وی با اشاره به توجه دولت سیزدهم به معیشت اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، اظهار کرد: ما به معیشت اصحاب فرهنگ و هنر توجه کردیم و در همین راستا بیش از ۲ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است. به رئیس جمهور قول داده بودم که این کلید را تقدیم کنیم که این توفیق سلب شد.

اسماعیلی با بیان اینکه‌ صیانت از مرزهای اخلاقی را خط قرمز می‌دانیم، گفت: ما در مقابل از توسعه نگاه‌های سختگیرانه جلوگیری کردیم. در فتنه ١۴٠١ همه دشمنان برای تعطیلی فرهنگ این دولت هم قسم شدند اما فرهنگ این دوره را پرشکوه رقم زدیم. در دفاع از اصول انقلاب و شرع هیچ لکنتی نداشتیم.


وی با اشاره به توجه به ظرفیت بانوان و جوانان در دولت سیزدهم‌ اظهار کرد: جوان گرایی و توجه به ظرفیت‌های بانوان افتخارآفرین را بنیاد راه قرار دادیم. ما نمی‌توانیم این بار عظیم را بدون حضور بانوان و جوانان به مقصد برسانیم. اولین رایزن اهل سنت جمهوری اسلامی به قاهره اعزام شد. بانوی فرهیخته‌ای در فرانسه رایزن ما بود.

اسماعیلی یادآور شد: سالی که ما وزارت فرهنگ و ارشاد را تحویل گرفتیم ٣٣٠ میلیارد و امسال ٣ هزار میلیارد بودجه وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه در وزارت ارشاد ما دفاع از پوشش و عفاف، دفاع هویتی است، گفت: ما با قوت در مرزهای اجتماعی جامعه باید بایستیم. چندهزار سال ایرانیان عزیز این پوشش را داشته‌اند. آیت‌الله رئیسی سال گذشته در سازمان ملل از نهاد خانواده دفاع کردند و هم قرآن را سر دست گرفتند. برای مسأله عفاف و حجاب کار ما، کار ایجابی است. ما باید در وزارت فرهنگ دسترسی مردم را به لباس های مورد توقعشان فراهم کنیم.
 

اسماعیلی اظهارکرد: امیدوارم خداوند متعال این خدمات ناچیز را از بنده حقیر و همکاران در وزارت فرهنگ بپذیرد. اینجا وزیر فرهنگ از ساز تا نماز را متولی است. ما مهمترین وزارت خانه دولت هستیم.

در این مراسم محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور، سیدرضا صالحی امیری، سید مصطفی میرسلیم، محمد حسین صفار هرندی، سید محمد حسینی، علی جنتی وزرای اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس، سید محمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، شبیر فیروزیان معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، حجت الاسلام کمال خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امیر تاجیک خواننده، داریوش ارجمند بازیگر پیشکوست، جهانگیر الماسی، ایرج راد، علی نصیریان، هوشنگ توکلی و جمع کثیری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه نیز حضور دارند.

پس از پایان صحبت‌های سیدعباس صالحی، هنرمندان موسیقی بنیاد رودکی قطعاتی را برای حاضران اجرا کردند.

در پایان این مراسم  با حضور معاون اول رییس جمهور در جایگاه  وزیر سابق فرهنگ‌و ارشاد اسلامی تکریم  و حکم وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی به وی اعطا شد. همچنین وزاری سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی بر جایگاه حاضر شدند و عکس یادگاری گرفتند.

کد خبر 1780447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha