استقبال از بازگشت سرمایه‌های هنری به کشور/ محدودیت‌های سلیقه‌ای را کنار بگذاریم

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما موانعی ایجاد کردیم که اهل قلم و هنر از ما گلایه جدی دارند، گفت: ما از حضور دوباره همه سرمایه‌های ملی که از کشور رفتند، استقبال می‌کنیم. باید در تصمیم‌ گیری‌ها محدودیت‌های سلیقه ای از فعالیت های اهل فرهنگ‌و هنر را کنار بگذاریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم تکریم و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم عصر دوشنبه ۱۹ شهریور ماه در تالار وحدت برگزار شد.

در این‌مراسم «محمدرضا عارف»، معاون اول رئیس جمهور با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای انقلاب  اسلامی گفت: امروز نوزدهم شهریور و سالروز وفات آیت‌الله طالقانی است که الگوی ارزشمند فرهنگی برای نسل جوان بودند. اولین انجمن اسلامی دانشجویان در سال ١٣٢٢ در دانشگاه پزشکی به همت ایشان و مهندس بازرگان تاسیس شد و از همان زمان این بزرگواران در خدمت جوانان بودند. ٢١ شهریور روز ملی سینما است که پیشاپیش تبریک می‌گویم.

معاون اول رئیس جمهور  افزود: گزارش آقای اسماعیلی خوب بود و انشاالله آقای صالحی در ادامه این راه عملکرد خوب را به مردم کشور مطرح کنند. از دکتر صالحی تشکر می‌کنم که از بزرگان این بخش هستند و این مسئولیت سنگین وزارت را که نقش کلیدی دارد، پذیرفتند.

عارف با اشاره به جایگاه با اهمیت اصحاب فرهنگ‌ هنر در جامعه گفت: مزیت  وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی است، ارباب رجوع این وزارتخانه است که شامل هنرمندان، اهل قلم و فرهنگ می شود که الگویی برای جامعه ما هستند. ارباب رجوع این بخش همواره جایگاه ویژه‌ای دارند.

معاول اول رییس جمهور با طرح سئوالی از حاضران  دلیل دور شدن نسل جوان از آرمان های انقلاب را مطرح کرد و گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود که به کاریزمای حضرت امام خمینی (ره) می‌توانیم ادعا کنیم که همه جمعیت کشور پشت رهبرشان قرار گرفتند و آرمان و ارزش‌هایی داشتند. امروز در ایران جهت‌گیری اصلی سند چشم‌انداز جایگاه اول در منطقه و الهام‌بخشی برای اسلام است. بناست تا سال آینده به این هدف برسیم. از سال‌های ٨٢ و ٨٣ که این سند نوشته می‌شد، بیست سال گذشته اما ما چقدر توانستیم در مسیر این سند حرکت کنیم؟ پاسخ این چرا را در جمع شما عزیزان باید پیگیری کنیم. کجا از ارزش‌ها و آرمان‌ها فاصله گرفتیم؟ جوانی که باید در مسیر این ارزش‌ها حرکت کند فاصله گرفته و چرایی آن باید بررسی شود؛   جوانان اطراف خودمان را نگاه کنیم و وفاداری‌هایشان به آرمان‌ها و تعهدشان به انقلاب را ببینیم. از خودمان شروع کنیم. چه کار کردیم که نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم؟ امروز چقدر از ارزش‌های سال ۵٧ فاصله داریم.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی اظهار کرد: درآستانه تدوین سیاست‌های برنامه هفتم توسعه هستیم که دو بخش دارد، یکی نرم‌افزاری است که خیلی هم پول نمی‌خواهد فقط اراده می‌خواهد. دیگری بخش سخت‌افزاری است دارد که منابع می‌خواهد. احکام خوبی دارد اما منابع مورد نیاز مطرح نشده است، برای اینکه این منابع اجرا شود متوسط در سال ٢۵٠ میلیارد دلار بودجه لازم است که سنگین است. باید چه کار کنیم که بتوانیم این سرمایه ها را جذب کنیم، باید به رشد هشت درصد سند چشم‌انداز برسیم. باید بهره‌وری داشته باشیم و برای این کار و ارتقای بهره بردن و فرهنگ‌سازی اسلامی و اخلاقی حرکت کنیم.

عارف با اشاره به راهبردهای اجرایی دولت چهاردهم گفت: تلاش برای تحکیم سبک زندگی، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، تقویت همبستگی ملی با محوریت معرفی مفاخر و اندیشمندان هنری و فرهنگی، حمایت از تولید محتوا در حوزه فضای مجازی و مقابله با تهاجم فرهنگی، ارتقای سطح معیشت اهالی هنر و فرهنگ و رسانه و استفاده از ظرفیت صندوق اعتباری هنر، حمایت و افزایش تولید پویانمایی در کشور با بهره گیری از بنیاد پویانمایی، ترویج فرهنگ و اخلاق در جامعه با بهره گیری از همه اقشار جامعه، مهیا کردن امکان مشارکت مردم در فعالیت های فرهنگی و هنری، پایش و سنجش شاخص های فرهنگی و اجتماعی، اهتمام هر چه بیشتر بر فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اهتمام ویژه به تحقق گردش آزاد اطلاعات، بسترسازی لازم در راستای حوزه نشر، حمایت ویژه از عرصه های متنوع هنری به ویژه هنرهای اصیل و بومی، رسیدگی به کسب و کارهای بخش هنری، توجه ویژه به تولیدات فضای مجازی  از جمله راهبردهای دولت چهاردهم است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به جایگاه بانوان در عرصه آموزش گفت: امروز بیش از ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه ها خانم ها هستند و ما از این ۵۰ درصد در عمل استفاده نکرده ایم و با ۵۰ درصد دیگر خواستیم برنامه توسعه را پیش ببریم باید این قشر تحصیلکرده را در اولویت قرار دهیم.


وی افزود: جوان‌گرایی بسیار مهم است و جوان‌ها را باید به کار بگیریم و خواهشم این است که دکتر صالحی در برنامه‌هایشان به این موضوع اهمیت ویژه‌ای بدهند. شعار دائم ما شایسته‌سالاری است و در این شایسته‌سالاری زن و مرد نداریم.


معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ما موانعی ایجاد کردیم که اهل قلم و هنر از ما گلایه جدی دارند، گفت:  ما از حضور دوباره همه سرمایه‌های ملی که از کشور رفتند، استقبال می‌کنیم. باید در تصمیم‌گیری‌ها محدودیت‌های سلیقه ای از فعالیت های اهل فرهنگ‌و هنر را کنار بگذاریم.

عارف با اشاره به نقش تاثیر گذار رسانه ها اظهار کرد: در مورد رسانه‌ها باید بگویم که ما رسانه‌های تاثیرگذار و جدی می‌خواهیم اما چالشی برخورد کردن و کشاندن مسئولین به حاشیه‌ها دو امر متفاوت است. انشالله رسانه‌ها در راستای رسالت فرهنگی قدم برمی‌دارند و مشکلات را حل می‌کنند و گام‌های بلندتری برمی‌دارند.

کد خبر 1780450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha