نوجوانان زیست هنری را در المپیاد فیلمسازی تجربه می‌کنند

مدیر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با اشاره به اینکه خروجی المپیاد فیلمسازی آینده سینمای ایران را رقم می زند، گفت: المپیاد فیلمسازی نوجوانان این ظرفیت را دارد که در کنار المپیادهای ریاضی، نجوم و فیزیک قرار بگیرد و این مهم یکی از افق های ترسیم شده ماست که به سوی آن حرکت می کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری و رونمایی از پوستر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران عصر امروز سه شنبه ۲۰ شهریور ماه  با حضور "وحید ملتجی"، مدیر اجرایی این رویداد و مصطفی محمودی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای این نشست"مصطفی محمودی" گفت: هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از ۲۴ تا ۲۹ شهریور ماه امسال در شهر اصفهان از سوی بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

وی افزود: المپیاد فیلمسازی نوجوانان  در دوره اخیر تلاش دارد تا هویت مستقلی پیدا کند.
  

المپیاد فیلمسازی نوجوانان ظرفیت قرار گیری در کنارالمپیادهای علمی را دارد/ ۳۰ شرکت کننده نوجوان المپیاد فیلمسازی مدال یکرنگ می گیرند


در ادامه این نشست "وحید ملتجی"، مدیر  هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان  با اشاره به تغییر رویکرد این دوره از المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفت: المپیاد فیلمسازی نوجوانان مولود جشنواره فیلم کودک و نوجوان است؛ از سال گذشته تغییر رویکردی در برگزاری این رویداد اتخاذ کردیم  و آن هم اینکه   در اعتبار بخشی به  المپیاد بویژه در حوزه نوجوانان‌ بیشتر کار کنیم. حوزه نوجوانان  حوزه بسیار مهمی است که مغفول مانده و همین یکی از چالش های بزرگ‌نظام است، و از سال گذشته قرار شد که المپیاد فیلم سازی نوجوانان جدا از جشنواره کودک و نوجوان برگزار شود

مدیر  هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان   اظهار کرد: در حوزه سیاست گذاری جشنواره کودک و نوجوان المپیاد فیلمسازی در یک راستا حرکت می‌کنند اما به لحاظ اجرایی هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان دا برگزار می‌شود چرا که نوجوان نمی‌خواهد در کنار کودک قرار بگیرد می‌شود این را این گونه تحلیل کرد که سینمای کودک و نوجوان در کنار یکدیگر قرار بگیرند و باید برای آن تدبیری اندیشید و در آن یک بازنگری صورت گرفت ا شناختی که از نوجوان امروز داریم می‌بینیم که کودک و نوجوان تغییر کرده‌اند این دسته‌بندی‌ها دیگر کارساز نیست نیاز و فهم نوجوان و کودک متفاوت شده است و سن نوجوانی پایین آمده است و به همین خاطر از سال گذشته برگزار دادیم گذاری المپیاد را تغییر دادیم  که معتقدیم نوجوانان می‌خواهند دیده شوند و الگوی نوجوان بزرگسال است و نمی‌تواند در کنار کودک قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: المپیاد فیلمسازی جدا از جشنواره کودک برگزار می‌شود و دلیلش هم این است که فیلم‌هایی که در المپیاد ساخته می‌شوند بتوانند در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اکران شوند تا به نوجوانان شخصیت داده شود و آثارشان در جشنواره دیده شود.

وحید ملتجی با اشاره به تعداد آثار رسیده به هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفت یش از هزار اثر در جشنواره داشتیم و تلاش کردیم انتخاب‌ها انتخاب دقیقی باشد ما نوجوانان را به شکل گروه‌های ۵ نفره با یکی از کارگردان بزرگ به مدت چند روز آموزش دادیم و بازخورد خوبی هم از طرف نوجوانان و هم از طرف کارگردانان گرفتیم و این اتفاق امسال برای جشنواره طراحی شده بود و بیش از هزار اثر در قالب ایدو فیلم در این رویداد بررسی شدند.

وی  با اشاره به هیئت انتخاب هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفت فاطمه میرمحمد صادقیامیر حسین اخوین، نادره ترکمانی، احسان صدیق و داریوش یاری هیات انتخاب این دوره از المپیاد بودند و ۳۰ نفر را انتخاب کردند،   نوجوانانی که انتخاب شدند پیش زمینه ای در فیلم سازی و سینما  دارند، خروجی المپیاد فیلمسازی آینده سینمای ایران است و در همین راستا هیات انتخاب سختگیری های زیادی در انتخاب داشتند و بیشتر بر روی افرادی سرمایه گذاری کردند که پیش زمینه ای در فیلم و سینما دارند.
 
مدیر  هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان  با اشاره به کلاس های آموزشی که برای ۳۰ نوجوان برگزیده در المپیاد برگزار شد، گفت: کلاس های  آموزشی مجازی با حضور اساتیدی چون علی شاه محمدی، وحید گلستان، مجید دهقان، مریم بحرالعلومی، لیلی عاج و زیور حجتی در رشته های فیلم‌نامه نویسی، کارگردانی و تصویر برداری برگزار شد.


وی افزود: مرتضی علی آقا عباسی، مهدی خرمیان و محند حمزه ای مربیانی هستند که   در هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان  نوجوانان فیلمساز را  در اصفهان همراهی می کنند.

وحید ملتجی اظهار کرد: می خواهیم نوجوانان در فضای سینمایی تنفس کنند و زیست حرفه ای  هنری داشته باشند و هدف ما در این راه برگزیده اول، دوم و سوم نیست.

وی افزود: در هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، نوجوانانی از ۱۴ استان کشور حضور دارند.

دبیر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره خروجی هشت دوره این المپیاد توضیح داد:  ما به گردآوری اسامی نوجوانان شرکت کننده در دوره های قبل المپیاد اقدام کردیم، اما متاسفانه آرشیو خیلی قوی نداریم، برخی از این نوجوانان در بخش های  مختلف سینما در داخل و خارج کشور کار می کنند؛ رویداد المپیاد وظیفه این کار را  ندارد، در واقع جشنواره ها وظیفه رصد کردن ندارند، نهادهایی ‌دیگری مثل آموزش و پرورش  باید به این مهم دست بزنند.   خود المپیاد نباید وارد این عرصه شود و این موازی کاری است و نمی تواند رسالت اصلی خود را به درستی انجام دهد.


وی تاکید کرد: باید تشکیلات جداگانه ای در حوزه سینمای نوجوان شکل بگیرد.
   
وحید ملتجی با اشاره به اینکه هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان برگزیده به عنوان نفر اول، دوم و سوم تدارد، گفت: در این المپیاد ۳۰ شرکت کننده تقدیر می شوند و مدال های هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران همه یک رنگ است.

دبیر  هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان  اظهار کرد: صدا و سیما، انجمن سینمای جوان، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، آموزش و پرورش و سازمان تعلیم و تربیت کودک  به عنوان دستگاه های معین با هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان  همکاری می کنند و سکوی شاد نیز فراخوان این رویداد را اعلام کرد.


وحید ملتجی تصریح کرد: المپیاد فیلمسازی نوجوانان باید اعتبار و وجاهت اش بیش از این باشد؛ چرا که این ظرفیت را دارد که در کنار المپیادهای ریاضی، نجوم و فیزیک قرار بگیرد و این مهم یکی از افق های ترسیم شده ماست که به سوی آن حرکت می کنیم.

المپیاد فیلمسازی نوجوانان ظرفیت قرار گیری در کنارالمپیادهای علمی را دارد/ ۳۰ شرکت کننده نوجوان المپیاد فیلمسازی مدال یکرنگ می گیرند

در پایان این نشست   پوستر هشتمین  المپیاد فیلمسازی نوجوانان رونمایی شد.

پایان پیام/

کد خبر 1780562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha