۱۱ سپتامبر سناریوی از پیش شکست خورده برای تضمین امنیت اسرائیل بود

کارشناس مسائل خاورمیانه درباره حملات ۱۱ سپتامبر که ۲۳ سال از وقوع آن می‌گذرد، گفت که این حادثه یک سناریوی از پیش شکست خورده بود که در نهایت هم منجر به تضعیف قدرت آمریکا در منطقه خاورمیانه شد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: «داوود احمدزاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری شبستان درباره حملات ۱۱ سپتامبر که ۲۳ سال از وقوع آن می‌گذرد گفت که این حادثه یک سناریوی از پیش شکست خورده بود که در نهایت هم منجر به تضعیف قدرت آمریکا در منطقه خاورمیانه شد.

احمدزاده در پاسخ به این پرسش که چرا سناریوی طراحی شده از سوی آمریکا برای حملات ۱۱ سپتامبر با شکست مواجه شد، گفت: یکی از اهداف ادعایی آمریکا از راه‌اندازی این سناریو راه‌اندازی یک نمایش تروریستی بود تا در پی آن بتوانند به بهانه مقابله با تروریسم نظم جدید خود را در منطقه دیکته کنند ، اما حتی خود تحلیلگران آمریکایی هم اذعان دارند که این اهداف با ناکامی روبرو شد و آمریکایی‌ها دچار تضعیف قدرت در منطقه شدند.

یکی از اهداف ادعایی آمریکا از راه‌اندازی این سناریو راه‌اندازی یک نمایش تروریستی بود تا در پی آن بتوانند به بهانه مقابله با تروریسم نظم جدید خود را در منطقه دیکته کنند ، اما حتی خود تحلیلگران آمریکایی هم اذعان دارند که این اهداف با ناکامی روبرو شد و آمریکایی‌ها دچار تضعیف قدرت در منطقه شدند.

در پی این حادثه آمریکایی‌ها مدعی اشاعه دموکراسی مبتنی بر دموکراسی غربی در منطقه شدند و در ابتدا تلاش کردند این الگو را روی عراق و افغانستان پیاده کنند و به همین دلیل حملاتی را به این دو کشور انجام دادند، اما در دل این حملات آشوب‌هایی به وجود آمد که نه تنها نظم و امنیت را در این دو کشور به وجود نیاورد بلکه موجب ناامنی‌های بیشتر در منطقه شد.

احمدزاده گفت: در هر صورت حمله ۱۱ سپتامبر باعث شد که آمریکایی‌ها در گام اول تحت عنوان از بین بردن تروریسم به افغانستان حمله کنند با این ادعا که نظم جدیدی را در خاورمیانه و غرب آسیا برقرار کنند، اما بسیاری از کشورهای جهان که این نظم جدید دیکته شده مخالف بودند در مقابل توسعه‌طلبی‌های واشنگتن در منطقه ایستادگی کردند و اجازه ندادند که سناریوی آمریکا عملی شود و در حقیقت موجب ناکامی این طرح که البته یک طرح از پیش شکست خورده بود،شوند.

وی افزود: شعار دولت «جرج بوش»، رئیس جمهوری وقت آمریکا این بود که «هرگز اجازه ندهید یک بحران خوب به هدر برود»؛ یعنی آنها بحران ۱۱ سپتامبر را ایجاد کردند تا از این تراژدی برای پیاده کردن استراتژی خودشان استفاده کنند. در آن زمان نومحافظه‌کاران در آمریکا در قدرت و به دنبال این بودند که ساختار منطقه خاورمیانه را با تغییر برخی حکومت‌ها تغییر دهند که در نهایت به لحاظ اقتصادی و نظامی و امنیتی به ضرر خود کشور آمریکا تمام شد.

کارشناس امور خاورمیانه در پاسخ به این پرسش که چگونه تروریسم بعد از حملات ۱۱ سپتامبر با وجود طرح ادعایی آمریکا مبنی بر مقابله با تروریسم گسترش بیشتری در منطقه پیدا کرد، گفت: بعد از حمله به افغانستان، آمریکایی‌ها حمله به عراق را آغاز کردند با ادعای اینکه با کشتارهای سلاح جمعی عراقی‌ها مقابله کنند، اما در ورای این موضوع بحث اصلی این بود که کشورهایی که با نظم جدید دولت جرج بوش سازگاری نداشتند از بین بروند، اما حمله به افغانستان و عراق در حقیقت موجب تولد گروه‌های تروریستی دیگر شد.

وی افزود: در حقیقت این گروه‌های افراطی تحت کنترل آمریکا بودند که بعدا پس از تبدیل به گروه‌های تروریستی شدند، مثلا در جریان فروپاشی شوروری خود القاعده بازوی نظامی آمریکایی‌ها برای مقابله با ارتش سرخ در افغانستان بود، اما به محض اینکه شوروی از هم پاشید این گروه‌های افراطی تلاش کردند که حکومت‌های مذهبی افراطی را در منطقه به وجود بیاورند و آمریکایی‌ها هم در تلاش بودند که همچنان این گروه‌ها و فرماندهان و رهبران آنها را به عنوان یک ابزار در اختیار داشته باشند.

احمدزاده گفت: بحث کلی این است که آمریکایی‌ها سعی می‌کردند نظم جدیدی را برپایه تامین و تضمین امنیت کلی و منافع خود در منطقه دیکته کنند و بر اساس این گروه‌هایی را هم به وجود آوردند، همانطور که گروه تروریستی داعش از دل القاعده بیرون آمد و آنها تلاش کردند تا از این طریق مداخله‌هایی را در امور سوریه و حتی ایران انجام دهند، ولی پایداری ایران و محور مقاومت و نیروهایی که به نوعی مخالف نظم جدید آمریکایی بودند موجب بی اعتبار شدن پایگاه و استراتژی خود آمریکا در خاورمیانه شد.

احمدزاده در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه راه‌اندازی سناریوی ۱۱ سپتامبر تا چه اندازه به رژیم صهیونیستی ارتباط داشت، گفت: در حقیقت یکی از مهم‌ترین اهداف آمریکایی‌ها از راه‌اندازی این سناریو و جنگ‌های پس از آن این بود که هم امنیت رژیم صهیونیستی تضمین شود و هم برتری نظامی این رژیم در خاورمیانه و غرب آسیا مورد تایید قرار بگیرد ، ولی ما شاهد آن هستیم که به رغم تلاش‌های انجام شده که در منطقه صورت گرفت و حتی حضور ۲۰ ساله آمریکایی‌ها در افغانستان و دیگر دخالت‌هایی که در کشورهای خاورمیانه انجام شد نه تنها اسرائیل به جایگاهی که واشنگتن انتظار داشت دست نیافت بلکه گروه‌های تروریستی دیگر مانند داعش هم به وجود آمدند و این‌ها موجب اشاعه بیش از حد تروریسم در منطقه شد.

یکی از مهم‌ترین اهداف آمریکایی‌ها از راه‌اندازی این سناریو و جنگ‌های پس از آن این بود که هم امنیت رژیم صهیونیستی تضمین شود و هم برتری نظامی این رژیم در خاورمیانه و غرب آسیا مورد تایید قرار بگیرد ، ولی ما شاهد آن هستیم که به رغم تلاش‌های انجام شده که در منطقه صورت گرفت و حتی حضور ۲۰ ساله آمریکایی‌ها در افغانستان و دیگر دخالت‌هایی که در کشورهای خاورمیانه انجام شد نه تنها اسرائیل به جایگاهی که واشنگتن انتظار داشت دست نیافت بلکه گروه‌های تروریستی دیگر مانند داعش هم به وجود آمدند و این‌ها موجب اشاعه بیش از حد تروریسم در منطقه شد.وی ادامه داد: در حقیقت داعیه مبارزه با تروریسم از سوی آمریکا دو هدف اصلی داشت؛ یکی برآورده کردن منافع این کشور و متحدانش به ویژه رژیم صهیونیستی و دیگر اینکه کشورهایی که با نظم جدید مورد نظر آمریکایی‌ها موافق نیستند سرنگون شوند.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در این راستا ما می‌بینیم بعد از دستکاری‌هایی که در این نظم صورت گرفت تلاش شد که آشوب‌هایی هم در سوریه صورت بگیرد و  در این کشور توسط گروه‌های افراطی بعد از سال ۲۰۱۱ هرج و مرج صورت ایجاد شود، حتی تلاش شد تا نظام سوریه هم سرنگون شود اما با مساعدت کشورهایی مثل ایران این تلاش‌ها موفق نبود و با شکست مواجه شد.

وی افزود: ما در وضعیت موجود می‌بینیم که سوریه نه تنها پایدار هست بلکه محور مقاومت هم در قبال توسعه‌طلبی‌هایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند، به شدت قدرتمند شده است.

احمدزاده گفت: حتی بعد از جریان طوفان‌الاقصی هم شاهد آن هستیم که نه فقط مقاومت حزب‌الله در لبنان، بلکه حوثی‌های یمن و نیروهای مردمی حشدالشعبی هم با نظم مدنظر آمریکا مخالفت می‌کنند و شرایط نظامی و امنیتی آنها هم هر روز بهتر می‌شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا آمریکا نمایش فاش کردن اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را از سال گذشته تا کنون آغاز کرده ولی هنوز افشایی در این باره انجام نداده است، گفت: واشنگتن در بیست و دومین سالگرد واقعه ۱۱ سپتامبر با به راه انداختن نمایشی با بیان اینکه قصد انتشار اسنادی را در ارتباط با این حادثه بزرگ و مبهم دارد، تلاش کرد تا نقش کشورهای اصلی در این مسئله را مخفی نگه دارند.

وی افزود: ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ عملیاتی به ظاهر تروریستی در خاک آمریکا بود که پیامدهای مهم سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی هم برای آمریکا و هم برای جامعه جهانی به ویژه برای غرب آسیا داشت.

احمدزاده گفت: برخی از تحلیلگران این واقعه و این حادثه را به حدی مهم می‌دانند که آن را برابر با حمله به بندر نظامی «پرل هاربر» آمریکا تلقی کرده‌اند، حمله‌ای که منجر شد آمریکا به شکل مستقیم وارد جنگ جهانی دوم شود و از کشورهای متفقین حمایت کند، اما این نکته شایان ذکر است که بیشتر عوامل دست‌اندکار در حادثه ۱۱ سپتامبر متحدین خود آمریکا بودند.

وی افزود: طراحی عملیات ۱۱ سپتامبر دقیقا توسط کشورهای عربی متحد آمریکا و اعضای سازمان افراطی القاعده شکل گرفت، با این حال در آن زمان «جرج بوش» دو کشور افغانستان و عراق را مورد حمله قرار داد؛ ایران را «محور شرارت» دانست و از سوی دیگر مدعی شد که هدفش برقراری نظم مجدد در جهان و از بین بردن تروریسم است.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: با این وجود هنوز اطلاعات مبهمی در مورد نقش کشورهای اصلی در  حادثه ۱۱ سپتامبر وجود دارد زیرا آنها جزو متحدان اصلی آمریکا بودند و به همین دلیل واشنگتن همواره تلاش کرده است که اطلاعات اصلی در این زمینه را مخفی نگه داد.

هنوز اطلاعات مبهمی در مورد نقش کشورهای اصلی در  حادثه ۱۱ سپتامبر وجود دارد زیرا آنها جزو متحدان اصلی آمریکا بودند و به همین دلیل واشنگتن همواره تلاش کرده است که اطلاعات اصلی در این زمینه را مخفی نگه داد.

وی خاطرنشان کرد که در بیست و سومین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر هنوز هم روزنامه‌نگاران و تحلیلگران حادثه ۱۱ سپتامبر را مورد موشکافی قرار می‌دهند تا برای همه مشخص شود که علت اصلی این حمله چه بوده است.

کد خبر 1780565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha