سبک زندگی اسلامی به حیات انسانی ارزش می‌­بخشد

استاد دانشگاه ارومیه گفت: سبک زندگی اسلامی به تمام حلقه های معطوف به حیات انسانی ارزش می­بخشد و در کلام گهربار نبی اکرم (ص) انسان با سختکوشی در راه باورها، تحمل پذیری دربرابر سختیها و داشتن روحیه شهادت طلبی، آگاهانه در این مسیر حرکت می­کند.

بهمن نزهت، استاد دانشگاه ارومیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه گفت: یکی از بنیادی ترین مقولات نظریه تمدنی و دفاع از ماهیّت آن، کارآمدی فرهنگ و اندوخته های معنوی و مادیِ آن تمدن است و یک تمدن قوی عمیق‌ترین لایه های فکری و حیاتی مردم خود را در روزگاران مختلف حفظ کرده و در عرصه چالش‌های فکری و فرهنگی، راهکارهای حیاتی و تعیین کننده­ای را پیش روی مردمان خود قرار می دهد.

وی افزود: منظور از سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و صلم) در  نوشته من با عنوان «سبک زندگی دینی منطبق با سیرة نبوی در تمدن نوین اسلامی» تعالیم و آموزه هایی است که بخشی از آن در قرآن کریم آمده و بخش دیگر تحت عنوان «سنت» که مجموعه اقوال، افعال و تقریر معصوم است  که روش زندگی، آداب و سنن حضرت را نیز شامل می شود.

نزهت ادامه داد: فرهنگ و تمدن اسلامی به اذعان تاریخ نویسان جهان از جمله تمدن‌های جهانی است که از آغاز طلوع و ظهور خود تا عصر حاضر توانسته است هویت دینی و ملیِ مردمان خود را در برخوردهای تمدنی حفظ نموده، گسترش دهد.

استاد دانشگاه ارومیه گفت: فرهنگ و تمدن اسلامی در طول قرون متمادی ضمن این که با جامعیت و کفایت خود در ارائه برنامه های متعالی برای حیات اجتماعی مردم خود، نقش اساسی داشته، از حیث گستره جغرافیایی نیز توجه ادیان و ملل دیگر را به خود جلب نموده است.

وی افزود: سبک زندگی اسلامی به تمام حلقه های معطوف به حیات انسانی ارزش می­بخشد و در کلام گهربار نبی اکرم (ص) انسان با سختکوشی در راه باورها، تحمل پذیری دربرابر سختی‌ها و داشتن روحیه شهادت طلبی، آگاهانه در این مسیر حرکت می­کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه گفت: طبق این الگو به ظواهر زندگی، امور تکراری و عادتهای روزمره اهمیت چندانی داده نمیشود بلکه فرد فراتر از جریان عادی زندگی و در پی رسیدن به اهداف متعالی است و در سبک زندگی اسلامی، تحمل سختی ها در مسیر زندگی ممکن میشود و به ‌عبارت ‌دیگر، انسان هدفمند، سختیها را برای رسیدن به هدفی والاتر میپذیرد و در مسیری حرکت میکند که تمام آنها با حس رضایتمندی و عشق بیکران برای انسان پذیرفتنی میشود و ثمره اصلی معنویت و دین ‌داری، آرامش و شادی است.

وی بیان کرد: همانطورکه در تقریرات، پیامبر اکرم(ص) در اوج سختی و ناراحتی به همه اطرافیانش روحیه میدهد. در سبک زندگی اسلامی، نحوه ارتباط انسان با خداوند بسیار اهمیت دارد و ارتباطی که در آن میتوان به خداوند نزدیک شد، با او رازونیاز کرد، به او عشق ورزید و در سختیها از او یاری جست و در سبک زندگی اسلامی، بسیاری از مسائل تربیتی باید در عمل نهادینه شود؛ زیرا تبلیغ، تذکر و توبیخ، تأثیر چندانی ندارد.

استاد دانشگاه ارومیه گفت: همانطورکه خانواده با اهمیت ‌دادن به تربیت فرزندان با واکنشهای رفتاری مناسب، بسیاری از نکات تربیتی را در رفتار و اعمالشان به فرزندان میآموزند و در سبک زندگی اسلامی، ثمره اخلاق نیکو و پسندیده ای است که در کردار و رفتار اعضای خانواده نهادینه شده است.

وی افزود: تأثیر ذکر خدا، انس با قرآن و نماز اول وقت به ‌وضوح در لحظه لحظه رویدادهای زندگی منعکس است و در این سبک به مسائل انگیزشی نیز اهمیت داده میشود و همانطورکه انسان با وجود تمام مشکلات، درجهت دل ‌داری و آرامش ‌دادن به دیگران گام برمیدارد و با تأ کید بر بی اعتباربودن دنیا (ناپایداری جهان)، به ظواهر دنیا دل نمیبندد، فرصتها را غنیمت میداند و درجهت شادی و شادی بخشی گام ‌برمیدارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: در سبک زندگی اسلامی، موضوع مثبت اندیشی به عوامل محیطی و سطح رفاه زندگی ارتباطی ندارد و همانطورکه  در سختترین شرایط تا حدممکن افکار منفی را از خودش دور میکند؛ تأثیر رزق و روزی حلال در زندگی به ‌طورکامل نمایان است. زندگی دنیا را بی اعتبار میداند، به هیچ ‌یک از تعلقات مادی دل ‌بستگی ندارد و به ‌دنبال منفعت طلبی و کسب مقام و موقعیت مادی نیست.

کد خبر 1781267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha