زنان ایثارگر؛ حلقه مفقوده آثار مکتوب دفاع مقدس

آذرنگ با بیان اینکه بخش شهدای زن هنوز مغفول مانده است گفت: با وجود اینکه کتاب های انگشت شماری هم چاپ شده اما آن طور که باید و شاید تبلیغ نمی‌شوند؛ این ضعف هم به دلیل کم کاری ناشران و متولیان فرهنگی است.

«سیده رقیه آذرنگ» نویسنده دفاع مقدس در گفتگو با  خبرنگار فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شبستان با بیان اینکه چاپ و نشر کتاب در حوزه دفاع مقدس در سال های اخیر پر تکرار و پر تیراژ شده است اظهار کرد: در واقع سمت و سوی ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم در حوزه چاپ کتاب بیش از گذشته شده است همچنین با توجه به آماری که اکنون در این حوزه اعلام شده، اقبال عمومی به ویژه استقبال جوانان هم به این کتاب ها بسیار افزایش یافته است ضمن اینکه  یکی از توصیه های مقام معظم رهبری در زمینه مطالعه و کتابخوانی است و ایشان بارها بعضی از کتاب را به همگان توصیه کرده اند که تعدادی از این کتاب ها در حوزه دفاع مقدس می باشد که در استقبال مردم بی تاثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه کتاب دفاع مقدس بخشی از تاریخ ناگفته های رخ داده کشورمان در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی است تصریح کرد: این ناگفته ها الان تبدیل به کتاب شدند، شاید یکی از دلایل اقبال عمومی از کتاب های دفاع مقدس همین بیان و انتشار ناگفته های جنگ تحمیلی است که برایشان بسیار جذاب جلوه می کند.

آذرنگ با ابراز تاسف از کم کاری در حوزه زنان دفاع مقدس گفت: زنان در هشت سال دفاع مقدس حضور فعال داشتند و نمی توان از این حضور چشم پوشی کرد. بخش زیادی از ناگفته های حضور زنان در دفاع مقدس یا در پشت جبهه ها به جامعه بازگو نشده است. ما هنوز در این زمینه به نقطه مطلوب نرسیدیم. شاید در بخش پشتیبانی چیزهایی گفته شده باشد اما در مورد حضور زنان در بطن خود جنگ بخش های ناشنیده زیادی وجود دارد که باید به جامعه عرضه شود. باید فداکاری ها و جانفشانی های این شیر زنان کشورمان به نسل نو بازگو شود. زنانی که در شهرهایی مانند ذزفول، آبادان، هویزه و سوسنگرد حضور داشتند و با این که وقوع جنگ را متوجه شدند، اما در شهرها ماندند و در برخی شهرها مانند خرمشهر، زنان رزمنده ای ( سیده زهرا حسینی) بودند که ماندند و مقاومت کردند.

این نویسنده دفاع مقدس بیان کرد: در حوزه زنان دفاع مقدس، کتاب های مربوط به همسران و مادران شهدا خیلی مورد استقبال قرار گرفته و خیلی پر تکرار و پر تیراژ هستند، اما در رابطه با زنان شهید، جانباز و آزاده فقط یکی دو کتاب، مانند کتاب « من زنده ام» نوشته شده است. در حوزه زنان شهید، شاید دو یا سه کتاب  مجموعا نوشته شده باشد ولی کتاب جامعی در این زمینه نداریم و نسبت به این موضوع غفلت شده است.

آذرنگ با بیان اینکه کتاب های بخش شهدای زن دفاع مقدس هنوز مغفول مانده است افزود: با وجود اینکه کتاب های انگشت شماری هم چاپ شده اما آن طور که باید و شاید تبلیغ نمی شوند؛ این ضعف هم به دلیل کم کاری ناشران و متولیان فرهنگی است.در واقع  ناشنیده ها زیاد است تاشنیده ها. در حال حاضر اقبال عمومی به سمت کتاب هایی است که بیشتر حضور رزمندگان و همرزمان آنها را در جبهه نشان می دهد در حالی که بیان چگونگی ورود زنان به صحنه جنگ هم مهم و قابل توجه است؛ چرا که زنان آن دوره به محض اینکه جنگ آغاز شد از داخل خانه ها بیرون آمده و به یکباره وارد اجتماع شدند و در کنار مردان اگر نگوییم همانند آنها ولی دوشا دوش آنها حرکت کرده و به شهادت هم رسیدند. بنابراین نیاز است که حوزه زنان دفاع مقدس هم بیشتر مورد توجه قرار گیرد و این گنج پنهان جنگ  را هم به مردم معرفی نماییم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیشتر قالب های  کتاب های دفاع مقدس خاطره نویسی و بیان و مرور روایت هاست چرا نویسندگان این حوزه در قالب های دیگرمانند رمان ورود  نمی کنند گفت: به نظرم نویسنده یا ناشر می خواهد یک مطلبی را روتین چاپ کند و سریع هم به سرانجام برساند؛ به قول «حمید حسام» که می گفت: اگر ما بخواهیم یک رمان برای جنگ بنویسیم باید ۸ سال حتی چندین سال زحمت بکشیم تا بتوانیم یک داستان در این زمینه ارایه دهیم؛ پس نیازمند مدت زمان طولانی است. ولی حرف دل من این است که ما هنوز نتوانسته ایم، تمام آن چیزی را که در جنگ بر زنان ما گذشته را به تصویر بکشیم؛ چه در بخش امداد و فعالیت های پشت جبهه، چه در بخش حضورشان در میدان های جنگ و چه بعد از جنگ که به پرستاری و نگهداری از جانبازان پرداختند، شاید تعداد انگشت شماری کتاب در این زمینه نگاشته شده باشد.

آذرنگ با بیان اینکه بخش ناشران خارجی کتاب های دفاع مقدس هم از اقبال خوبی برخوردار است افزود:  بنده کتابی نوشتم که به زیان آذری و ترکی ترجمه شد؛ اینها در فضای مجازی این کتاب را دیده بودند، بعد از خواندن، پیام گذاشته بودند که حضور زنان ایران در جنگ برای ما بسیار جالب بود؛ ما فکر نمی کردیم زنان  شما ایقدر فعالیت های اجتماعی داشته باشند. بنابراین شنیدن جانفشانی ها و ایثارگری ها زنان، بیان آوارگی ها و ویرانی های جنگ برای ما و نسل امروز چیزی جز اسطوره و الگو نیست که باید به عنوان اسوه برای جامعه امروز معرفی شوند.

 این نویسنده کتاب دفاع مقدس با اشاره به الگو برداری کشورهای امت اسلامی از مردم ایران تصریح کرد: طبق مصاحبه های که از مردم امت های اسلامی از جمله غزه و یمن صورت گرفته ؛ شندیم که اذعان کردند الگوی ما در مقاومت، مردم خرمشهر و ذزفول است که موشک بر سرشان می ریخت اما ماندند و مقاومت نمودند. حالا شاید مردم جامعه ما به این مسایل زیاد واقف نباشند ولی کشورهای دیگر خوب می دانند و الگوبرداری هم می کنند ضمن اینکه فراهم کردن بسترهای الگو برداری برای جامعه ما هم بسیار خوب و نقش آفرین است که مسئولان فرهنگی باید مورد توجه قرار دهند.

آزرنگ با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات ما در حوزه کتاب دفاع مقدس ناشران هستند اظهار کرد: تنها مشکل ما بحث ناشران است؛ مثلا یک نویسنده با هزاران مشکل و آرزو کتاب بسیارخوب و عالی را می نویسد اما ناشر با بی تفاوتی و عدم پرداخت به موقع هزینه اذیت می کند یا از چاپ کتاب اظهار بی اطلاعی می کند.  بنده کتابی نوشتم  که حتی مورد تمجید حضرت آقا هم قرار گرفت ضمن اینکه به چند زبان خارجی هم ترجمه شد اما هنوز از سرنوشت کتابم اطلاعی ندارم. مشکل دیگر نویسندگان، عدم تبلیغ کتاب ها در رسانه ملی است در حالی که در کشورهای خارجی بیشتر به فروش می روند اما در کشور خودمان حتی معرفی نمی شود.

کد خبر 1781759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha