برای تبدیل سیره نبوی به فرهنگ عمومی، از خودمان شروع کنیم

حجت‌الاسلام زائری بر لزوم معرفی سیمای واقعی و حقیقت نورانی پیامبر اکرم(ص) به جامعه تاکید کرد و گفت: همه ما وظیفه داریم در هر جایی که زندگی می‌کنیم و در هر دستگاه و نهادی که مشغول به فعالیت هستیم پیامبرگونه رفتار کنیم.

«حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا زائری» فعال فرهنگی و مدیرمسئول ماهنامه خیمه در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و اجتماع خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه ما چگونه می توانیم فضای فرهنگی جامعه را  با اخلاق خوش پیامبر(ص) و الگوسازی از ایشان تغییر بدهیم گفت: به طور طبیعی دشمن برای تخریب سیمای نورانی پیامبر اسلام که رکن هدایت و دعوت الهی است؛ تمام تلاش خود را به کار می‌بندد. از ادورا گذشته تاریخی این نمونه‌ها وجود داشته تا دروغ‌ها، شایعات، تبلیغات تخریبی و کاریکاتورهای توهین آمیز در روزگار ما. بنابراین کاری که در مقابل ما باید انجام دهیم دو بخش دارد؛ یه بخش شامل معرفی سیمای واقعی، سیره و جلوه‌های زیبا و دلنشین حقیقت نورانی پیامبر اسلام(ص) است که ضرورت دارد به شکل های مختلف صورت بگیرد. در گذشته  قدمای ما با تالیف «کتاب‌های نبوی» مشغول این جهاد بودند؛ در روزگار ما به شکل تولید محصولات فرهنگی مانند فیلم های سینمایی، تابلوهای هنری، پادکست و محصولات تصویری برای عرضه الگوی حقیقی از چهره واقعی پیامبر اسلام استفاده می کنند.

فعال فرهنگی و مدیرمسئول ماهنامه خیمه با بیان اینکه بخش دوم آن چیزی است که ما به عنوان مسلمان در رفتار و کردار شخصی و اجتماعی خود موظف به انجام آن هستیم. تصریح کرد: شهروندان امروز جامعه جهانی، پیامبر اکرم (ص) را ندیده اند آنها ما را به عنوان مدعیان پیروی از حضرت می دانند لذا رفتار ما باید به گونه ای باشد که چهره پیامبر اسلام را به آنها نشان دهد. تعبیری در روایات ما مکرر آمده است که می فرماید: «کونوا لنا زینا ولا تکونوا علینا شیناً، قولوا للناس حسنا واحفظوا السنتکم و کفوا عن الفضول و قبح القول؛» شیعیان زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید، و زبانتان را حفظ کنید و از زیاده ‎روی و زشت‎ گویی بازدارید.

وی ادامه داد: همه ما وظیفه داریم در هر جایی که زندگی می کنیم و در هر دستگاه و نهادی که مشغول به فعالیت هستیم به گونه ای رفتار کنیم تا آنهایی که پیامبر اسلام را زیارت نکرده اند با دیدن رفتار و کردار پسندیده ما احساس کنند؛ یک شباهت اندکی به پیامبر اسلام داریم. امیر المومنین علی (ع) فرمودند: من خود می دانم، انتظار هم ندارم، شما نمی توانید مانند علی بن ابیطالب (ع) زندگی کنید اما با ورع، تقوا، رفتار شایسته و کردار پسندیده خود می توانید اندکی به ما شباهت داشته باشید .

حجت الاسلام زائری بیان کرد: در همین ادوار گذشته روحانیون، بزرگان و علمایی بودند که توانستند با رفتار و کردار خوبشان مردم را جذب کنند. به یاد دارم که یکی از امامان جماعت مسجدی در تهران، فردی بسیار محبوب بود و رفتارشان بسیار مردم را تحت تاثیر قرار می داد به طوری که مردم می گفتند ما که پیامبر(ص) را ندیده ایم ولی تصورمان این است اگر بودند، رفتاری مانند فلان حاج آقا را داشتند در واقع این حاج آقای ساده و بی ادعا که حتی شاید شهرت آن چنانی هم نداشت و به عنوان یک عالم و روحانی وارسته در منظقه ای از تهران امام جماعت بودند به تنهایی توانسته بود؛ چنان اثری روی مردم محله بگذارد که حتی افرادی که مسجد نمی آمدند و نماز هم نمی خواندند، احساس کنند یک رنگ و بویی از رفتار و سیره پیامبر(ص) را در وی می بینند.

وی گفت: لذا در صورتی که مردم ببینند من ادعای پیروی از رسول اکرم (ص) را دارم، اهل نماز و مسجد هستم و پوشش رفتار مناسب هم دارم، اما در یک برخورد عادی و روزمره حتی اخلاق ابتدایی اسلامی را رعایت نمی کنم، تحمل شنیدن نظر مخالف را ندارم؛با همسایه سر پارک ماشین و با همسرم بر سر مسایل بسیار ابتدایی جدال می کنم؛ این قابل قبول نیست. بنابراین ما باید به گونه ای عمل کنیم که در رفتار و کردارمان اندک شباهتی به پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) داشته باشیم تا دیگران هم جذب رفتارمان شوند.

این فعال فرهنگی و مدیرمسئول ماهنامه خیمه در ادامه خاطرنشان کرد: آن وقت به تعبیر قرآن کریم که فرمود: «وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ «۳۴» (و نیکی با بدی یکسان نیست؛ (بدی دیگران را) با شیوه‌ی بهتر (که نیکی است) دفع کن، که این هنگام آن کس که میان تو و او دشمنی است همچون دوست گرم می‌شود (و عداوتش نسبت به تو تمام می‌شود). در واقع اخلاق و رفتار خوب باعث می شود؛ حتی فردی که نسبت به تو عداوت و دشمنی دارد با تو دوست نزدیک و صمیمی شود، همان چیزی که در سیره و سنت رسول اکرم (ص) وجود داشت؛ کما اینکه افرادی خدمت رسول خدا می رسیدند اما نسبت به حضرت توهین می کردند و رفتار ناپسندی از خود نشان می دادند ولی حضرت با عطوفت و مهربانی با آنها رفتار می نمود؛ حتی باعث جذب طرف مقابلشان هم می شدند.

چگونگی تبدیل سیره اخلاقی پیامبر (ص) به فرهنگ عمومی

وی با اشاره به چگونگی تبدیل سیره اخلاقی پیامبر (ص) به فرهنگ عمومی در جامعه اظهار کرد: تبدیل یک ارزش به فرهنگ عمومی فرایند پیچیده و مراحل متعددی دارد اولا نمی شود انتظار داشت که این اتفاق در کوتاه مدت بیفتد. ثانیا باید در اجزای مختلف یک نظام اجتماعی به شگل همگون و هماهنگ اتفاقاتی رخ دهد؛ از آن چیزی که در نظام آموزشی ما لازم است اجرا شود تا آن چیزی که در رسانه عمومی ما باید پخش و عرضه شود تا آن چیزی که مردم باید در رفتار مسئولان، حاکمان و بزرگترها ببینند؛ اگر اینها در کنار هم باشند؛ ممکن است به نتیجه ای برسد و در یک بازده زمانی دراز مدت به مرور در فرهنگ عمومی رسوب نماید لذا با شعار، تبلیغات و سر و صدا هم چیزی محقق نمی شود. پیامبر اکرم (ص) خودشان برای اینکه بتوانند این رسالت را به انجام برسانند و این پیام را به مردم جهان ارایه دهند؛ تا چهل سالگی صبر نمودند تا مردم ایشان را به عنوان امین بشناسند؛ سپس آنها را به توحید دعوت کنند.

حجت الاسلام زائری در ادامه یادآور شد: در ذیل این نگاه باید گفت:حتی اگر پیامبر خدا هم باشیم، لازم است حوصله کنیم، نمی شود انتظار داشت که با ۶ ماه یا دو سال، آن هم باشکل مستقیم تبلیغات و سر و صدا کسی دعوت بشود اگر این طور بود، پیامبر و اهل بیت (ع) این کار را می کردند. اما این چیزی است که حتما حوصله، صبر و تحمل می خواهد؛ ابتدا هم باید کسانی که مسئولیتی در جامعه اسلامی دارند مانند زمامدار،حاکم، وزیر و حتی یک معلم ساده در هر جایی که قرار دارند؛این نمونه والگو را عرضه کنند.

وی با بیان اینکه تغییر و تحول و هدایت دقیقا از بالا به پایین رخ می دهد؛ گفت: نمونه اش انقلاب اسلامی؛ چرا مردم پای انقلاب ایستادند و همه چیز خود را فدا کردند؟ به خاطر اینکه همه این صفات را در وجود بنیانگذار انقلاب اسلامی می دیدند. لذا آن چیزی که امروز موجب تحکیم و اقتدار انقلاب اسلامی و مخابره پیام انقلاب در جهان و اثرگذاری وسیع و گسترده این رسالت در جهان شده، این است که همه این ویژگی ها در سیره، رفتار و شخصیت رهبر انقلاب قابل مشاهده است.

حجت الاسلام زائری اظهار کرد: بنابراین اگر می خواهیم اتقاقی بیفتد، حتما باید به تعبیر حضرت علی (ع) ابتدا از خودمان (دستگاه ها و وزارتخانه ها) شروع کنیم؛ اگر در یک سازمان یا نهادی فساد مالی رخ دهد، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که شهروندی در کف خیابان سرقت یا دزدی نکند، همه اینها به هم مرتبط هستند؛ اتفاقا هر چیزی باید از بالا اصلاح شود؛ این دقیقا همان چیزی است که قرآن کریم فرمود: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللّهَ کَثِیراً» (به یقین برای شما در زندگی پیامبر خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز بازپسین دارند و خدا را بسیار یاد می کنند.) در واقع ما باید به عنوان الگو و اسوه به حضرت نگاه کنیم تا بر اساس آن خودمان، مسئولان و بزرگان کشور جلوه هایی از آن حقیقت وجودی پیامبر خدا را به مردم نشان دهیم.

کد خبر 1781775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha