حمایت دولت از جوانان پرانگیزه و کاردان باید از مسجد آغاز شود

پژوهشگر دینی گفت: حمایت دولت از جوانان مسجدی، پرانگیزه و کاردان برای آینده کشور و سرمایه آن باید از مسجد آغاز شود.

خبرگزاری شبستان/یاسوج: مقام معظم رهبری همیشه در مقاطع مختلف توصیه‌هایی برای استفاده از ظرفیت‌های ارزشمند درون کشور به منظور بهبود وضعیت معیشتی، اقتصاد و زندگی مردم و همچنین بهبود عملکرد دولت به دولتمردان دارند.

ایشان در ابتدای کار دولت چهاردهم و همزمان با هفته دولت که رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت چهاردهم در حسینیه امام خمینی (ره) حضور پیدا کردند، توصیه‌های مهمی در قالب ۱۳ بند خطاب به مسئولان و دولتمردان داشتند.

مقام معظم رهبری شکر نعمت خدمت، امید نبستن به دشمن، توجه جدی به تولید ملی، خردمندانه شدن حکمرانی، حضور در بین مردم و سفرهای استانی، تهیه پیوست عدالت برای هر قانون، رعایت اولویت‌ها در کارهای زیرساختی را در این نشست مورد تاکید قرار دادند.

حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، شناسایی ظرفیت‌های کشور، علاج پیری زود هنگام کشور، ترس نداشتن از موانع در کارها، انتخاب همکاران جوان، انقلابی و متعهد و همچنین توجه به معنویت در دوران مسئولیت از دیگر توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت چهاردهم بود.

خبرگزاری شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد به همین منظور گفتگویی را با حجت الاسلام والمسلمین «سید علی چام زاده»، پژوهشگر دینی و استاد حوزه انجام داده که در ذیل از نظر خوانندگان محترم می گذرد.

بیانات مقام معظم رهبری پایه علمی، ریشه روایی، منبع و مبنای دینی دارند

پیرامون توصیه‌های دلسوزانه و نصایح حکیمانه و خیرخواهانه رهبر معظم انقلاب به دولت جمهوری اسلامی و رئیس جمهور دانشمند عرض کنم

نخست در بیانات معظم له توصیه شد که در گزینش نیروها و به کار گرفتن مسئولان و تفویض مسئولیت‌ها از اشخاصی استفاده شود که دارای شاخصه‌هایی هستند که از جمله آنها جوان بودن، انقلابی، پرانگیزه، پرتوان، متعهد و مومن باشد.

همه این فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری و امام امت همه پایه علمی، ریشه روایی، منبع و مبنای دینی دارند.

حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام در نهج البلاغه یک استاندار به کار می‌گیرد که متعهد است، اما متخصص نیست و یک استاندار به کار می‌گیرد که متخصص است اما متعهد نیست.

استانداری که متعهد، مومن، اهل نماز شب است ولی پر انگیزه نیست، پرتوان، متخصص، کاردان و شایسته نیست که توصیه به همین کارشناسی هم کرده‌اند، همچنان که این موضوع شعار رئیس جمهور کشورمان نیز بود.

یکی از استانداران امام علی علیه السلام جناب کمیل نخعی و یک مردی به تمام معنا متعهد و انقلابی، مومن، وفادار، ولایت مدار ولی پر انگیزه، پرتوان، کاردان و متخصص نبود.

امیرالمومنین امام علی علیه السلام سهل انگاری، غفلت و عدم تخصص او را در جریانی که به شهر انبار عمروعاص ها هجوم بردند، شبیخون و غارت زدند، فرمود «تو یک پل شدی و دشمن از روی تو عبور کرد، از مسئولیت کنار برو».

نمی‌شود انسان‌های متعهد و اما دارای عدم تخصص را به کار خطیر گماشت

یکی دیگر از استانداران امیرالمومنین امام علی علیه السلام متعهد نیست، اما متخصص، پر انگیزه، کاردان و پرتوان بود ولی مومن و انقلابی نیست که آن شخصی به نام «منذر ابن جارود» بود.

گفتند این شخص زمانی که از اعتماد امیرالمومنین امام علی علیه السلام سوء استفاده کرد و او را به کار گماشت، دست به بیت المال زد و مقداری از مال برداشت، اختلاس و در نهایت فرار کرد، امام علی علیه السلام نامه نوشت، او را سرزنش و عتاب کرد«اگر آنچه که در مورد تو از خیانت به بیت المال شنیدم، حتی بند کفش و شتر منزل تو بهتر از تو است».

پس هم تعهد و هم تخصص یک ضرورت است که هم مومن انقلابی باشد و هم کاردان و پرانگیزه باشد.

نمی‌شود انسان‌های متعهد و اما دارای عدم تخصص را به کار خطیر گماشت، همچنان که سعدی حکیم چنین می‌فرمایند «ندهد هوشمند روشن رای به فرومایه کارهای خطیر. بوریاباف اگرچه بافنده است، نبرندش به کارگاه حریر».

حمایت دولت از جوانان پرانگیزه و کاردان برای آینده کشور و سرمایه آن باید از مسجد آغاز شود

مقام معظم رهبری فرمود «جوان باشد» که همت و حمایت دولت از جوانان مسجدی باشد که حمایت دولت از جوانان مسجدی، پرانگیزه و کاردان برای آینده کشور و سرمایه آن باید از مسجد آغاز شود.

هم دولت رسالت دارد که معنویت افزایی کند و هم در مسجد این معنویت افزایی با تربیت جوانان صورت گیرد. «هرچه را در خوردیش ادب نکنند، در بزرگی فلا از او برخاست».

«چوب تر را چنانکه خواهی پیچ، نشود خشک جز به آتش راست»، آن طور که ما می‌خواهیم، نیاز کشور است مفید و سودمند و سرمایه برای کشور باشد، باید در نوجوانی تربیت شود.

چرا جوان و مکان مسجدی؟ فرمود «کسانی در مسجد حضور پیدا می‌کنند که پاک و طاهر باشند»، طبیعی است انسانی که تربیت آن با مسجد و معارف سر کار دارد، اهل عبادت است که چنین شخصی تلاش می‌کند که خود را در بعد علمی ارتقاء دهد و به جایگاه علمی برسد و سپس به دلیل همان معنویت و دینداری خود، او بدون تخصص و تعهد مسئولیتی که به او تفویض کنند، را نمی‌پذیرد می‌تواند گره گشا و راهگشا برای کشور باشد.

مقام معظم رهبری فرمودند «دولت سعی کند که بین مردم حضور داشته باشد و مردمدار باشد» دولت تا بین مردم نباشد، مشکلات را به عینه نبیند و آنها را لمس نکند، با گزارش‌ها نمی‌تواند دغدغه‌ها و فقر مردم را آن گونه که می‌بیند، بشناسد.

باید مردم را حفظ کرد، آنها را راضی نگه داشت، شاد کرد، به دست آورد که این حرف مقام معظم رهبری برگرفته از همان سیاست علوی است.

دوران صدارت، وزارت و تفویض مسئولیت برای خدمت به صبر و شکر نیاز دارد

در عهدنامه مالک فرمودند «چون مردم ستون حکومت دینی هستند» حکومت جمهوری اسلامی که امروز یک نوع حکومت دینی است، ستون حکومت دینی مردم هستند و اگر می‌خواهیم که این ستون ثابت و برافراشته بماند، این خیمه نیازمند ستون بوده که مردم هستند و باید آن را محکم و توپر از ثروت علمی و غنای فرهنگی و غنای اقتصادی باشد.

سعدی حکیم می‌فرماید «همان به که اگر این مردم العده لل اعدا، یک لشکر قوی در برابر تتاول، تهاجم و تجاوز دشمنان هستند که باید چنین مردمی را حفظ کرد.

فرمود «همان به که لشکر به جان پروری    که سلطان به لشکر کند سروری»، اگر بقای ملک، بقای حکومت، بقای مسئولیت و استمرار و استقرار این نظام و نظام را می‌خواهیم، به حفظ و نگهداشت لشکر آن که مردم هستند است.

یکی دیگر از سرفصل‌های توصیه مقام معظم رهبری به دولت و دولتمردان این بود که فرمود «ایام مسئولیت و دوران تصدی را نعمت بدانید و شکر این نعمت را هم به جا بیاورید». نخست اگر دوران صدارت، وزارت و تفویض مسئولیت برای خدمت باشد، هم صبر نیاز دارد و هم شکر.

شکر برای اینکه توفیق خدمت پیدا کرده و خدای سبحان این نعمت مسئولیت برای انجام خدمت به مردم را به آنها داد.

خدمت محنت، رنج و زحمت دارد و باید نخوابید، رنج برد و باید موانع و مشکلات را مرتفع کرد که این نیاز به صبر است.

باید بسیاری از اتهامات و توهین‌ها را تحمل کرد و به جان خرید که این نیازمند صبر است.

اگر زمانی این نعمت از آنها سلب و گرفته شد، زیرا هر دوران انتصابی، یک دوران اعتزالی هم دارد، آن زمان که این بار مسئولیت هم از دوش آنها برداشته شد، در اینجا جای شکر دارد.

پیامبر اکرم (ص) فرمود «مسئول مثل طفلی است که دوران انتصاب مسئولیتش دوران شیرخوارگی او است، طفل شیر شیرین می‌مکد، خوشحال است و شکر می‌کند و یک دوران نیز بریدن طفل از پستان مادر است، یعنی دوران اعتزال آن مسئول و کنار رفتن وی از مسئولیت».

وقتی طفل را از شیر بریدند، دوران گریه و زاری او است، یعنی این طور هم نیست که وقتی مسئولیت را از او گرفتند، او مثل طفل گریه کند، بلکه باید شکر کند که بار مسئولیت از دوش او برداشته شده است».

باید این نعمت را بدانند، همچنان که سعدی شیرین سخن فرمود« کنون که نعمتت هست به دست    که این دولت ملک می‌رود دست به دست» و مقام معظم رهبری فرمود «باید این دوران مسئولیت را قدر بدانید».

نام نکو بر اندیشه فکری خود گذاشتن، نیازمند خدمت به مردم است

این ایام قدرت و مسئولیت و دولت دست به دست می‌شود ولی حال که به دست برخی‌ها افتاد، باید نعمت را قدر بدانند، دولت، مسئولیت و زمام حکم به دست چنین افرادی است تا به دست دیگری نیفتاد، تا این زمان باید خدمت کنیم.

اگر در دوران مسئولیت خدمتی صورت گرفت، آن موقع این مسئولیت را نعمت دانستیم و آن زمان که این نعمت شد و خدمت کردیم، باید خدا را سپاس گوییم.

اگر تنها صرف رسیدن به کرسی قدرت، منصب ثروت و صندلی مسئولیت باشد، «قارون هلاک شد که ۴۰ خانه گنج داشت   نوشین روان نمرد، نام نکو گذاشت».

نام نکو بر خود و بر دولت خود نهادن و بر جریان و اندیشه فکری خود گذاشتن، این نیازمند خدمت به مردم است، زیرا شخصی که مسئول می‌شود، او نمی‌تواند بگوید حال که رئیس شدم دیگران باید فرمان من را ببرند، بلکه «پادشه، پاسبان درویش است    گرچه رامش به فر دولت اوست».

«گوسفند از برای چوپان است، نیست    بلکه چوپان برای خدمت اوست»، می‌گوید این طور نیست که حال که امیر و مسئول شدید، مردم باید دست به سینه شما را تعظیم و تکریم کنند، بلکه این مسئول است که باید به مردم خدمت کند.

وقتی شخصی در مسئولیت قرار گرفت، به قول مقام معظم رهبری «دوران نعمت است و دوران زینت نیست». «مرا هم ز صد گونه آز و حواس     ولیکن خزینه نه تنها مراست» بیت المال مربوط به مردم است.

مسئول باید درد مردم را داشته باشد، همان طور که فرمود «بین مردم بروید و درد آنها را درک کنید، فقر آنها را احساس کنید، از معیشت آنها برخوردار شوید تا مشکلات آنها را برطرف کنید».

در مورد دو سرفصل از سرفصل‌های مقام معظم رهبری می‌توان این نکته را گفت یکی مردمی بودن و درد مردم را داشتن و یکی هم اعتماد به جوانان مسجدی، مومن و انقلابی». مقام معظم رهبری فرمود یکی از اولویت‌های مهم دولت کارهای اقتصادی، زیربنایی و فقر معیشتی است.

اگر جوانان پرورش پیدا کردنن و زمینه شکوفایی استعداد آنها فراهم شد، اگر زمینه ارتقای علمی، شغلی آنها را فراهم کردید، اگر با تجهیز مساجد، فراهم کردن امکانات مسجد و با حمایت‌های مالی از اشخاصی که صاحب کلام، اهل تعلیم و تدریس در مساجد هستند، بسترسازی لازم را فراهم کردیم، دولت از ثمره این افراد بهره‌مند خواهد شد و مردم از ثمره شیرین آنها خواهند خورد.

کد خبر 1781826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha