گسترش دین مبین اسلام پس از معجزات ولادت پیامبر اکرم(ص)

حجت الاسلام امیدیان گفت: معجزات و نشانه‌هایی که در زمان ولادت و بعثت پیامبر اکرم (ص) رخ داد، نقش بسیار مهمی در هدایت بشریت، گسترش اسلام و تغییر باورهای مردم داشته است و این معجزات، به عنوان شاهدی بر حقانیت پیامبر (ص) و دین اسلام، تا ابد در تاریخ باقی خواهد ماند.

حجت الاسلام سعید امیدیان -عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم و موسس حوزه‌های علمیه خواهران و برادران نورآباد- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: ولادت پیامبر اسلام (ص) نقطه عطفی در تاریخ بشریت است و ایشان با آوردن دین اسلام، انسان‌ها را به سوی توحید، عدالت و اخلاق نیکو دعوت کردند.

*بشارت انبیای الهی به تولد خاتم المرسلین(ص) 

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) با رفتار و کردار خود، الگوی کاملی برای بشریت شدند، افزود: ولادت حضرت محمد (ص) با بشارت‌های پیشین انبیا، معجزات متعدد و اهمیت فراوانی همراه بوده و این رویداد، نقطه آغازین تحولات عظیمی در تاریخ بشریت بوده است.

حجت الاسلام امیدیان ادامه داد: بسیاری از انبیای الهی به آمدن پیامبری از نسل حضرت ابراهیم(ع) بشارت داده بودند و این بشارت‌ها در کتاب‌های آسمانی و روایات آمده است. 

موسس حوزه‌های علمیه خواهران و برادران نورآباد در ادامه با اشاره به برخی از این بشارت‌ها گفت: در تورات به آمدن پیامبری از نسل حضرت اسحاق (ع) که تمام امت‌ها را به سوی خود دعوت خواهد کرد، اشاره شده و عیسی مسیح (ع) نیز به آمدن تسلی‌دهنده‌ای که روح‌القدس بر او نازل خواهد شد، بشارت داده است.

وی در ادامه اظهار کرد: قرآن کریم به صراحت به آمدن پیامبر اسلام (ص) و ویژگی‌های او اشاره کرده است و برخی از پیامبران پیشین از ولادت حضرت محمد (ص) اطلاع داشتند و حتی برای ایشان دعا می‌کردند، از جمله این پیامبران می‌توان به حضرت عیسی (ع) و حضرت موسی (ع) اشاره کرد.

*ولادت پیامبر(ص) همراه با نشانه ها و معجزات 

حجت الاسلام امیدیان به معجزات همراه با ولادت پیامبر(ص) اشاره کرد و افزود: این نشانه‌ها و معجزات، نشان از اهمیت و عظمت ولادت پیامبر (ص) دارند و تأییدی بر رسالت ایشان هستند و این نشانه‌ها، علاوه بر تأثیرگذاری بر مردم آن زمان، برای نسل‌های بعدی نیز الهام‌بخش بوده و به عنوان شاهدی بر حقانیت دین اسلام مطرح شده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم در ادامه گفت: بسیاری از این روایات، در منابع مختلف با جزئیات متفاوت نقل شده است و برخی از این روایات، جنبه نمادین و کنایی دارند و نباید به صورت لفظی و تحت‌اللفظی به آن‌ها نگاه کرد و هدف از ذکر این روایات، نشان دادن اهمیت و عظمت ولادت پیامبر (ص) و تأثیر آن بر تاریخ بشریت است.

حجت الاسلام امیدیان با بیان اینکه ولادت پیامبر اکرم(ص) با نشانه ها و معجزات بسیاری همراه بود که نشان از اهمیت و عظمت این رویداد دارد، افزود: برخی از این نشانه‌ها و معجزات می توان به شکافته شدن زمین و درخت اشاره کرد و در روایات مختلفی از شکافته شدن زمین یا درختی در نزدیکی محل تولد پیامبر (ص) خبر می‌دهند و این نشانه، نشان از رخداد مهمی در طبیعت است که با تولد پیامبر (ص) همراه بوده است.

وی ادامه داد: بسیاری از روایات از نورانی شدن آسمان و درخشش ستارگان در شب ولادت پیامبر (ص) خبر می‌دهند و این نورانی شدن، نمادی از آمدن نور هدایت و حقانیت به دنیا بوده است.

موسس حوزه‌های علمیه خواهران و برادران نورآباد در ادامه عنوان داشت: برخی روایات از خاموش شدن آتشکده‌های بزرگ و باستانی در شب ولادت پیامبر (ص) خبر می‌دهند و این نشانه، نشان از پایان دوران بت‌پرستی و آغاز عصر توحید بوده است.

حجت الاسلام امیدیان ادامه داد: گفته می‌شود که بسیاری از بت‌های موجود در آن زمان، در شب ولادت پیامبر(ص) شکسته شدند و این نشانه، نشان از پیروزی حق بر باطل و شکست بت‌پرستی بوده است.

وی با اشاره به تغییر در طبیعت هنگام ولادت پیامبر(ص) گفت: برخی روایات از تغییرات غیرعادی در طبیعت مانند خشک شدن دریاچه‌ها و جاری شدن آب در مناطق خشک خبر می‌دهند و این تغییرات، نشان از تأثیر عمیق ولادت پیامبر (ص) بر طبیعت بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم افزود: برخی روایات از تغییر در روحیات مردم و افزایش آرامش و امنیت در جهان پس از ولادت پیامبر (ص) خبر می‌دهند.

*معجزات مشهور پیامبر اسلام(ص) 

حجت الاسلام امیدیان در مورد برخی از معجزات مشهور و پر تکرار در منابع مختلف اظهار کرد: قرآن کریم، بزرگترین و مهمترین معجزه پیامبر اسلام (ص) است که تا ابد باقی مانده و بشر قادر به آوردن نظیری برای آن نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم در ادامه گفت: شق القمر یا شکافته شدن ماه به دو نیم، یکی از معجزات حسی و عینی پیامبر (ص) است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است و سفر شبانه پیامبر(ص) از مسجد الحرام به مسجد الاقصی و سپس عروج به آسمان‌ها، یکی دیگر از معجزات بزرگ ایشان است.

حجت الاسلام امیدیان در خصوص معجزه تسبیح سنگریزه‌ها گفت: روایاتی وجود دارد که نشان می‌دهد سنگریزه‌هایی که در دست پیامبر (ص) قرار می‌گرفتند، به تسبیح می‌افتادند و پیامبر (ص) به دفعات از آینده خبر می‌دادند و وقایعی را پیش‌بینی می‌کردند که بعدها رخ می‌داد.

وی با بیان اینکه پیامبر (ص) با دعا و دست بر سر بیماران، آن‌ها را شفا می‌دادند، افزود: پیامبر (ص) با اخلاق نیکو و رفتار پسندیده خود، قلوب مردم را تسخیر می‌کرد و به دین اسلام دعوت می‌نمود.

*نقش مهم معجزات پیامبر(ص) بر هدایت بشریت و گسترش اسلام

موسس حوزه‌های علمیه خواهران و برادران نورآباد تاکید داشت: معجزات و نشانه‌هایی که در زمان ولادت پیامبر اکرم (ص) و دوران بعثت ایشان رخ داد، تأثیر بسیار عمیقی بر هدایت بشریت داشته است.

وی ادامه داد: این معجزات، به عنوان نشانه‌ای آشکار از جانب خداوند، بر حقانیت پیامبر اکرم (ص) و رسالت ایشان دلالت می‌کرد و این امر، به بسیاری از افراد کمک کرد تا به دین اسلام ایمان آورند. 

حجت الاسلام امیدیان عنوان کرد: معجزاتی مانند شکافته شدن ماه، خشک شدن چشمه‌ها و...، توجه مردم را به سوی پیامبر (ص) جلب می‌کرد و باعث می‌شد که ایشان را به عنوان فردی خاص و الهی بشناسند و بسیاری از معجزات، به طور مستقیم به بت‌پرستی و بت‌های مردم آن زمان مرتبط بودند و با رخ دادن این معجزات، قدرت و نفوذ بت‌ها در دل مردم شکسته شد و راه برای پذیرش توحید هموارتر گردید.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم با بیان اینکه معجزات پیامبر(ص) ایمان مؤمنان را تقویت می‌کرد و به آن‌ها اطمینان می‌داد که بر حق هستند، افزود: بسیاری از مردم که به دلیل جهل و تعصب، به پیامبر (ص) ایمان نمی‌آوردند، با مشاهده این معجزات، باورهای خود را تغییر داده و به دین اسلام گرویدند.

وی در ادامه گفت: این معجزات، نه تنها بر افراد معاصر پیامبر (ص) بلکه بر تاریخ بشریت نیز تأثیرگذار بوده است و اسلام با همین معجزات و نشانه‌ها گسترش یافت و امروزه یکی از بزرگترین ادیان جهان است.

موسس حوزه‌های علمیه خواهران و برادران نورآباد ادامه داد: معجزات و نشانه‌هایی که در زمان ولادت و بعثت پیامبر اکرم (ص) رخ داد، نقش بسیار مهمی در هدایت بشریت، گسترش اسلام و تغییر باورهای مردم داشته است و این معجزات، به عنوان شاهدی بر حقانیت پیامبر (ص) و دین اسلام، تا ابد در تاریخ باقی خواهد ماند.

حجت الاسلام امیدیان عنوان کرد: تعیین دقیق مهم‌ترین معجزه زمان ولادت پیامبر اکرم (ص) کمی چالش‌برانگیز است، زیرا روایات مختلف، معجزات گوناگونی را ذکر کرده‌اند اما به طور کلی، می‌توان گفت که نورانی شدن محیط اطراف و آرامش و امنیتی که بر جهان حاکم شد، از مهم‌ترین و فراگیرترین معجزات آن زمان بوده است و این نورانیت نمادی از طلوع خورشید هدایت و روشنایی در تاریکی جهل و بت‌پرستی بود.

وی با بیان اینکه که معجزات پیامبر (ص) صرفاً برای اثبات نبوت ایشان نبوده است، افزود: بلکه هدف اصلی آن‌ها هدایت بشریت به سوی کمال و سعادت بوده است بنابراین، با ترویج معجزات پیامبر (ص) و الگو قرار دادن ایشان، می‌توان به این هدف والا دست یافت.

موسس حوزه‌های علمیه خواهران و برادران نورآباد در ادامه اظهار داشت: اگرچه بسیاری از معجزات پیامبر (ص) در زمان حیات ایشان رخ داده‌اند، اما تأثیرگذاری آن‌ها همچنان ادامه دارد و می‌توان از این معجزات برای هدایت بشریت بهره برد.

*معجزات پیامبر(ص) شاهدی بر حقانیت رسالتی الهی ایشان

حجت الاسلام امیدیان عنوان کرد: معجزات پیامبر (ص) به عنوان شاهدی بر حقانیت ایشان و رسالت الهی‌شان عمل می‌کنند و با مطالعه و بررسی این معجزات، می‌توان ایمان به خدا و پیامبر اکرم (ص) را تقویت کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم ادامه داد: معجزات پیامبر (ص) نشان می‌دهند که با توکل بر خدا و تلاش در راه حق، می‌توان به نتایج شگفت‌انگیزی دست یافت و این امر می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای انجام کارهای نیک و خدمت به بشریت باشد.

وی در خصوص ترویج توحید و مبارزه با شرک گفت: بسیاری از معجزات پیامبر (ص) به طور مستقیم به بت‌پرستی و شرک مرتبط بودند و با یادآوری این معجزات، می‌توانیم به اهمیت توحید و مبارزه با شرک پی ببریم.

حجت الاسلام امیدیان بیان داشت: معجزات پیامبر (ص) نشان می‌دهند که حتی در سخت‌ترین شرایط، امید به پیروزی حق و باطل وجود دارد و این امر، روحیه امیدواری و پایداری را در افراد تقویت می‌کند و با مطالعه زندگی و سیره پیامبر اکرم (ص) و توجه به معجزات ایشان، می‌توان از ایشان به عنوان الگو برداری کرد و در زندگی خود از آموزه‌های ایشان بهره جست.

موسس حوزه‌های علمیه خواهران و برادران نورآباد با اشاره به اینکه با مطالعه و تدریس معارف اسلامی و روایات مرتبط با معجزات پیامبر (ص)، می‌توان آگاهی مردم را نسبت به این معجزات افزایش داد، افزود: از طریق رسانه‌های مختلف مانند تلویزیون، رادیو، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌توان به ترویج معجزات پیامبر (ص) پرداخت و جوانان را با این موضوع آشنا کرد.

وی در ادامه گفت: با عمل به آموزه‌های پیامبر (ص) و الگو قرار دادن ایشان، می‌توان به دیگران نیز الهام بخشید و آن‌ها را به سوی هدایت هدایت کرد.

*تقویت ایمان مردم؛یکی از دلایل مهم معجزات در زمان تولد پیامبر(ص)

حجت الاسلام امیدیان در خصوص دلایل ایجاد معجزات در زمان ولادت پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد: این دلایل بسیار متنوع و عمیق است و با ایجاد چنین معجزات بزرگ و خارق‌العاده‌ای، خداوند اهمیت ولادت پیامبر اکرم(ص) را به جهانیان نشان داد و این رویداد را به عنوان نقطه‌ای عطف در تاریخ بشریت معرفی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم ادامه داد: بسیاری از این معجزات، به طور مستقیم به بت‌پرستی و بت‌های مردم آن زمان مرتبط بودند و با رخ دادن این معجزات، قدرت و نفوذ بت‌ها در دل مردم شکسته شد و راه برای پذیرش توحید هموارتر گردید.

وی در ادامه گفت: بسیاری از مردم که به دلیل جهل و تعصب، به پیامبر (ص) ایمان نمی‌آوردند، با مشاهده این معجزات، باورهای خود را تغییر داده و به دین اسلام گرویدند.

حجت الاسلام امیدیان بیان داشت: هدف از ایجاد معجزات در زمان ولادت پیامبر اکرم(ص) این بود که توجه جهانیان را به این رویداد مهم جلب و حقانیت پیامبر اکرم(ص) را اثبات و بت‌پرستی و شرک را تضعیف و ایمان مردم را تقویت و راه را برای هدایت بشریت هموار کند.

موسس حوزه‌های علمیه خواهران و برادران نورآباد با بیان اینکه بسیاری از معجزات، با آموزه‌های اساسی اسلام مانند توحید، نبوت، معاد و عدل الهی ارتباط مستقیم دارند، افزود: این معجزات نه تنها در آن زمان، بلکه در طول تاریخ نیز تأثیرگذار بوده و به عنوان شاهدی بر حقانیت اسلام مطرح شده‌اند.

وی درخصوص وجود کتاب یا مستند قوی برای اثبات قطعی و علمی تمام معجزات ذکر شده در زمان ولادت پیامبر اکرم (ص) گفت: عمده اطلاعات درباره این معجزات از روایات و احادیث به دست می‌آید و این روایات در کتاب‌هایی مانند بحارالانوار، تاریخ طبری، سیره ابن هشام و ... جمع‌آوری شده‌اند.

حجت الاسلام امیدیان ادامه داد: از منابعی که می‌توانند در مطالعه و بررسی این موضوع کمک کنند می توان به کتاب های سیره نبوی، تفسیرهای قرآن، کتاب های تاریخ اسلام و مقالات علمی اشاره کرد و در نهایت، پذیرش این معجزات بیشتر به ایمان و باور فردی بستگی دارد و برای بسیاری از مسلمانان، این معجزات به عنوان شاهدی بر حقانیت پیامبر اکرم (ص) و دین اسلام محسوب می‌شوند.

*واکنش دشمنان اسلام پس از رخداد معجزات پیامبر(ص)

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم با بیان اینکه پس از رخداد معجزات متعدد پیامبر اکرم (ص) و گسترش اسلام، دشمنان این دین واکنش‌های مختلفی نشان دادند، افزود: بسیاری از مشرکان قریش، معجزات پیامبر را جادو، دروغ یا توهم می‌دانستند و با تمسخر و استهزاء به دنبال تضعیف جایگاه ایشان بودند.

وی در ادامه عنوان کرد: برخی از دشمنان اسلام سعی می‌کردند با دادن پیشنهادهای وسوسه‌انگیز، پیامبر(ص) و یارانش را از ادامه راه باز دارند و چندین بار تلاش شد تا پیامبر اکرم (ص) ترور شود.

حجت الاسلام امیدیان در ادامه گفت: با وجود همه تلاش‌های دشمنان اسلام، آن‌ها نتوانستند جلوی گسترش اسلام را بگیرند و در واقع، بسیاری از این اقدامات باعث شد تا اسلام بیشتر شناخته شود و پیروان بیشتری پیدا کند و این دین به سرعت گسترش یافت و امروزه یکی از بزرگترین ادیان جهان است.

موسس حوزه‌های علمیه خواهران و برادران نورآباد با بیان اینکه مقاومت و پایداری مسلمانان در برابر سختی‌ها و آزار و شکنجه، عاملی کلیدی در پیروزی اسلام بود، افزود: اسلام با معجزات و آموزه‌های خود، پاسخگوی نیازهای فطری انسان بود و همین امر باعث جذب بسیاری از مردم به این دین شد.

وی در پایان بیان داشت: مسلمانان با وجود همه سختی‌ها و آزار و شکنجه‌ها، به ایمان خود پایبند ماندند و از دین خود دفاع کردند.

کد خبر 1782038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha