تقویت وفاق و همگرایی در جامعه کارکرد مسجد است

حجت‌الاسلام فلاح‌زاده با اشاره به کارکردهای اثربخش مساجد در بحث وفاق ملی، همگرایی و وحدت بخشی در جامعه گفت: مسجد سبک زندگی فردی و اجتماعی انسان را تغییر می‌دهد.

حجت الاسلام «احمد فلاح‌زاده» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به کارکردهای مسجد در تحقق وفاق ملی، اظهار کرد: با ویژگی هایی که در قرآن کریم پیرامون جایگاه مسجد مطرح شده است، می توان به کارکردهای اثربخش مساجد در بحث وفاق ملی، همگرایی و وحدت بخشی به جامعه واقف شد.

عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: در قرآن کریم آیه ۹۶ سوره آل عمران آمده است: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلْعالَمینَ، نخستین خانه‌ای که برای مردم [و نیایش خداوند] بنا نهاده‌ شد، همان است که در سرزمین مکّه است؛ که پربرکت، و مایه‌ هدایت جهانیان است». با این آیه می توان به این موضوع پی برد که مسجد مکانی مبارک برای هدایت و امنیت انسان است که با فطرت انسان نیز همخوان و حتی می تواند فطرت انسان را مدیریت نماید.

وی با اشاره به اینکه اولین مسجد توسط پیامبر(ص) در قبا بنا نهاده شد، افزود: پیامبر(ص) با بنا نهادن مسجد تلاش کرد که آموزش، قضاوت، احکام، مدیریت جنگ، پرستاری از مجروحان جنگی را از این پایگاه دنبال نماید. از طرفی همه امورات دولتی در مسجد اتفاق می افتاد و همه اوامر و دستورات از این مکان به جامعه صادر می شد.

 حجت الاسلام فلاح زاده با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق(ع) پیرامون جایگاه مسجد، گفت: «افراد گزینش شده و بهترین افراد محله در مسجد جمع می شوند». این به معنای حضور افراد خاص در خانه است که می تواند موجب دستیابی به خداپرستی، رضای خدا و کسب علوم جدید شود. امام علی(ع) فرمودند: «عده ای وارد مسجد نمی شوند، ولی ادعا می کنند، مسلمان هستند، با چنین افرادی نباید مشورت و رفت و آمد و ازدواج کرد». این نشان از جایگاه مسجد است که می تواند موجب وفاق و همدلی میان مردم شود.

وی اعتکاف مساجد را نمونه بارز ارتقای معنویت و وفاق و همدلی در خانه خدا دانست و تصریح کرد: مسجد سبک زندگی فردی و اجتماعی انسان را تغییر می دهد و موجب خوش خُلقی، مهربانی، علاقه مندی به دیگران می شود. از طرفی حضور در خانه خدا موجب تقویت روحیه تعاون و همکاری، زکات، جهاد، ترویج فضائل و ترویج خوبی ها، امر به معروف ونهی از منکر و شبکه سازی می شود.

 وی یکی دیگر از کارکردهای مسجد را تقویت روحیه عدالت جویی و همگرایی دانست و ابراز کرد: در ابتدای شکل گیری انقلاب، مسجد، مرکز حل مسائل انقلاب بود و می دیدیم که در سطح کلان و در جامعه مسجد نقش آفرین بود، اما در مقطعی شاهد آن بودیم که برخی کارکردهای مسجد همانند کارکرد آموزشی کمرنگ شد، برای تقویت این کارکرد پیوند مساجد با آموزش و پرورش تقویت شود.

عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی دیگر از کارکردهای مساجد دانست و تصریح کرد: اگر این فریضه مهم در جامعه مورد توجه قرار گیرد و مردم به خوبی ها و بدی ها در جامعه حساس شوند، وفاق در جامعه شکل می گیرد، جوامعی که جرم‌خیز هستند، به این علت است که افراد آن جامعه با مساجد غریبه و از معنویت به دور هستند.

حجت الاسلام فلاح زاده تأکید کرد: در دوران پیامبر(ص) مسجد مرکز مدیریت جامعه اسلامی بود، امروز مدیران مسجد باید اهل تهذیب نفس باشند و وقتی برای دیگران صحبت می کنند، صحبت های آنها موجب تحول دیگران شود، متولیان و کارگزاران مساجد باید از رتبه معنوی بالایی به نسبت دیگران برخوردار باشند، اگر این اتفاق افتاد، صحبت های آنها بهتر شنیده می شود. مسجدی که پذیرایی ساده از مردم داشته باشد، مردم را می تواند علاقه مند به حضور در مسجد نماید.

عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب بر لزوم تعامل مدارس با مساجد و نیز اهتمام دولت اسلامی به توسعه و تقویت مساجد تاکید و خاطرنشان کرد: لازم است که در داخل مدرسه مسجد کوچکی ایجاد شود تا انس دانش آموزان با مسجد تقویت شود.

کد خبر 1782194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha