هنرستان‌های هنر، نقش به‌سزایی در اعتلای هنر ایران دارند

وزیر ارشاد با اشاره به راه اندازی ۲۰ هنرستان در دولت دوازدهم؛ گفت: هنرستان‌های هنرهای زیبا نقش به‌سزایی در خط سیری برای اعتلای هنر ایران دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ آیین آغاز سال تحصیلی هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز و از برترین های هنرستان های هنرهای زیبا، رتبه‌های برتر کنکور هنر و اساتید پیشکوست هنرستان های استان تهران تجلیل شد.

در این مراسم علاوه بر وزیر فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمد خراسانی زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، علی فروزانفر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و برخی دیگر از مسئولین نیز حضور داشتند.

بنابراین گزارش؛ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ در این مراسم گفت: هنرستان های هنر ایران زمین با بیش از ۱۵۰ سال سابقه، تاریخی از خود ساخته اند که شما ادامه این تاریخ هستید.

وی افزود: ۲۰ هنرستان در دولت دوازدهم ساخته شد که تنها یکی از آنها هنرستان مشهد است که یکی از هنرجویان آن توانست رتبه برتر کنکور را کسب کنند؛ همه هنرستان ها مهم هستند ولی ما به آنها جفا کرده ایم چراکه آنها را کم ارزش دانسته ایم اما هنرستان های هنر، نگین هنرستان های ایران هستند چون به طور تخصصی به موضوعی که گوهر ایران است می پردازند.

صالحی با بیان اینکه مزیت نسبی ما در هنر است، تاکید کرد: ما با هنر تعریف می شویم و معنا پیدا می کنیم؛ اگر بزرگان ما هنرستان ها را تاسیس کردند با این هدف بود که از گوهر ایران صیانت کنند.

وزیر فرهنگ گفت: زمانی که در دولت دوازدهم مسئولیت برعهده گرفتم برخی استان ها هنرستان هنر یا هنرستان هنر دخترانه نداشتند که این مساله برای من دردناک بود حداقل در هر استان باید یک هنرستان هنر  داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هنرستان‌های هنر را باید جدی‌تر گرفت و بزرگانی که در این زمینه پرورش یافته‌اند فهرست بلندی را ساخته اند، افزود: اگر می خواهیم بزرگانی در رشته‌های مختلف هنری داشته باشیم باید در نظر بگیریم که هنرستان های عمومی خوب هستند اما شیوه استاد_شاگردی در آنها حکمفرما نیست.

صالحی تصریح کرد: باید به هنرستان ها بیشتر توجه کنیم و آنها را توسعه کمی و کیفی بدهیم چشم اندازمان در دولت دوازدهم  در هر استان راه‌اندازی حداقل دو هنرستان بود اما در دولت چهاردهم باید تلاش کنیم حداقل شهرستان های بزرگ هنرستان هنر داشته باشند.

وی افزود: اگر می خواهیم‌ از هنرستان‌های هنر به عنوان گوهر آموزش ایرانی صیانت کنیم به سه ضلع نیازمندیم که در نگاه مرکز و استان ها باید این دید را توسعه دهیم؛ مساله اول فضاست چرا که در هنر نقش دارد و حداقل روح‌خلاق را نمی میراند، استاد و تجهیزات نیز دو ضلع دیگر هستند که کمک می کند هنر ایرانی بالانده‌تر شوند.

در این مراسم علاوه بر وزیر فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمد خراسانی زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، علی فروزانفر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و برخی دیگر از مسئولان نیز حضور دارند.

بنابراین گزارش؛ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران گفت: هنرستان‌های زیبا بیش از یکصد سال سابقه تاریخی در ایران دارند؛ شاگردانی که بعدا از بزرگان هنر شدند در این هنرستان‌ها تحصیل کردند.

وی افزود: این سابقه تاریخی فرصت خوبی را به هنرستان های هنرهای زیبا می دهد تا بتواند برای هنر ایرانی درخشش داشته باشد.

صالحی تصریح کرد: تقریبا همه استان ها یک هنرستان پسرانه و دخترانه دارد و این چشم اندازی بود که در دولت دوازدهم (که مسئولیت داشتم) درنظر گرفتم؛ ۲۰ هنرستان در دولت دوازدهم شکل گرفت که یکی از آنها هنرستان مشهد بود که امسال خوشبختانه نفر اول کنکور هنر را معرفی کرد.

وزیر فرهنگ گفت: چشم اندازی که می توان داشت این است که در چند برنامه پنج ساله به نقطه‌ای برسیم که همه شهرهای بزرگ ایران دارای هنرستان هنرهای زیبا باشند؛ هنرستان های عمومی هم هنر را تدریس می کنند اما ویژگی هنرستان های هنر این است که به صورت تخصصی و استاد_شاگردی تدریس صورت می گیرد.

وی افزود: جریان هنر استاد_شاگردی در قالب هنرستان‌های هنر زیبا، می تواند به عنوان خط سیری برای اعتلای هنر ایران باشد و امیدوار هستیم آموزش و پرورش و استانداری‌ها و دولت از این مسیر حمایت کنند تا از نظر فضا و مکان، اساتید برجسته و تجهیزات متناسب با هنرستان‌ها گام‌های جدی برداشته شود.

رونمایی از سامانه هنرستان هنرهای زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

همچنین سیدعباس صالحی از سامانه هنرستان هنرهای زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زنگ آغاز سال تحصیلی را نواخت

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در آیین آغاز سال تحصیلی هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور زنگ آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ را نواخت.

هنرستان‌های هنر، نقش به‌سزایی در اعتلای هنر ایران دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گالری آثار تجسمی و سالن سینمای یکی از هنرستان‌های تهران را افتتاح کرد

وزیر فرهنگ در ادامه این مراسم گالری پیچ شمیران (که در یکی‌ از هنرستان های تهران آغاز به کار کرده‌ بود) را افتتاح و از آثار به نمایش درآمده بازدید کرد.

سالن سینمای این هنرستان نیز توسط وزیر فرهنگ افتتاح شد.

کد خبر 1782268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha