مساجد در مسیر رشد فرهنگی

حجت‌الاسلام میرمحمدیان عملکرد مساجد در عرصه کتاب و کتابخوانی را علی‌رغم مناسب بودن، کافی ندانست و از نمونه‌های موفق شبکه امامت و بانوان کنشگر فرهنگی مسجدی در ترویج کتابخوانی و کتابداری کشور گفت.

حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت در گفت‌وگو خبرنگار فرهنگ خبرگزاری شبستان؛ درخصوص تجهیز و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مساجد، امامان جماعت و فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک دستگاه فرهنگی کشور گفت: با تاسف، فرهنگ کتاب و کتابخوانی به صورت عمومی در فضای کشور ما کم رنگ است و یکی از گلایه‌ها و نگرانی‌های هر ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان پرچمدار فرهنگ در کشور، همین مسئله است. اما به نظرم مساجد در این مسئله عملکرد مناسبی دارند ولی کافی نیست.!

مدیرعامل بنیاد هدایت ترویج کتاب و کتابخوانی را یکی از مهمترین مسائل هر محله و در راستای آن هر مسجد و امام محله دانست و ادامه داد: یکی از مهمترین محورهای توانمندسازی شبکه امامت بر اساس رویکرد ما در بنیاد هدایت، تمرکز بر آموزش و توانمندسازی در پای کار آوردن مردم برای حل مسئله های محله است. مسئله ترویج کتاب و کتابخوانی هم یکی از مسئله های مهم در هر محله است که امامان محله بر اساس زیرساختهای موجود در محله مثل کتابخانه مسجد یا کتابخانه های عمومی، اقشار فرهیخته و چهره های علمی محله و... اقدام به فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی می کنند. در بین این مجاهدان شبکه امامت عزیزانی داریم که فعالیتهای بسیار شاخصی در این زمینه دارند.

وی افزود: حجت الاسلام ولیزاده امام محله فیرورق در شهر خوی، حجت الاسلام بت‌شکن امام محله شهر بن در استان چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام ابراهیمی امام محله شهرک رجایی شهرستان آبدانان نمونه‌های موفقی از امامان محله ای هستند که در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی در محله فعالیت های موثری دارند.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان بیان کرد: نظیر همین عزیزان در بین مجاهدات شبکه بانور (بانوان کنشگر فرهنگی مسجدی) هم چهره های موفق و فعالی داریم. بزرگوارانی مثل خانم انگشت‌باف در شهر شاهرود که هم در ترویج کتابخوانی فعال هستند، هم در ترویج فرهنگ وقف و هدیه کتاب. این خانم سوژه یکی از قطعه‌های صوتی رادیو بانور با عنوان طلای کاغذی از رسانه‌های بنیاد هدایت هستند. خانمی که دو مرتبه در زندگی مشترک، طلاهای خودشون را فروختند و وقف فرهنگ کتاب و کتابخوانی کردند.

معاون فرهنگی، تبلیغی سابق سازمان تبلیغات اسلامی، وظیفه خانواده فرهنگی و دینی سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه بنیاد هدایت را در ترویج فرهنگ کتابخوانی و کتابداری کتابخانه‌های مساجد، متولی آموزش و توانمندسازی شبکه امامت مساجد دانست و اظهار کرد: ما متولی امر آموزش و توانمندسازی شبکه امامت مساجد هستیم و از این منظر با بخش‌هایی مانند کانون مساجد ارتباط مستقیم داریم. فعالیت‌های کلان در حوزه کتاب و کتابخوانی در ماموریت‌های سازمان تبلیغات اسلامی به بنیاد کتاب سازمان تبلیغات، حوزه هنری و انتشارات‌های وابسته به سازمان بر می‌گردد.

او در پاسخ به این سوال که تا امروز چند درصد از مساجدمان در کشور و خارج از کشور نقش فرهنگی‌شان پررنگ تر است؟، یادآور شد: از تابستان امسال در قالب یک عملیات در حال تدوین اطلس مساجد کشور هستیم تا بتوانیم از منظرهای مختلف به طبقه بندی و سطح بندی مساجد دست پیدا کنیم. مرحله اول این طرح در تیر و مرداد نهایی شد و اطلاعات در حال ساماندهی در یک سامانه یکپارچه هستند. بر اساس این طرح مساجد را بر اساس توانمندی امام، میزان مشارکت مردم، زیرساختهای مسجد، منابع مالی و فعالیتهای مسجد در محله به الگو، شاخص، فعال، پویا، دایر و تعطیل سطح بندی کردیم. ان شاءالله به زودی از این اطلس ها رونمایی خواهیم کرد تا زمینه برنامه ریزی دقیقتر و اصولی تر برای مساجد و محلات توسط نهادهای مسئول و مردم فراهم شود.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان با بیان اینکه مساجد ما به لطف و همت و مجاهدت عزیزان شبکه امامت، پای کار آمدن مردم و مسئولان، در سالهای اخیر رشد گفتمانی خوبی داشته اند و نگاهشان به محله به عنوان جغرافیای عملیات فرهنگی و مسجد به عنوان سنگر فرهنگی بسیار ارتقاء یافته است، گفت:  درصد بالایی از مساجد ما در مسیر رشد فرهنگی قرار دارند و ما در بنیاد هدایت به عنوان یکی از متولیان عرصه فرهنگی کشور با همین هدف عملیات های توانمندسازی مختلفی را طراحی و اجرا می کنیم.

وی افزود: ما در عملیات شهید اصلانی که در تابستان ۱۴۰۳ شروع کردیم در حال تدوین اطلس مساجد کشور هستیم و به تدریج همه زیرساختهای مساجد از جمله کتابخانه ها را در این اطلس فهرست می کنیم اما از آنجا که ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد متولی امر کتابخانه‌ در مساجد هستند آمار بروز و فعلی را باید از این نهاد پیگیری کرد. در بحث تامین منابع کتابخانه های مساجد هم نهاد کتابخانه های عمومی، هم سازمان اوقاف  و هم ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری و بسیج مشارکت دارند اما بخش مهمی از این منابع هم توسط مردم و خیرین تامین شده و می شود.

کد خبر 1782394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha