اهتزار پرچم علم از بام مساجد به همت نخبگان کانون سید احمد خمینی در زنجان

کانون فرهنگی هنری سید احمد خمینی، مسجد قائم آل محمد کوی فرهنگ زنجان یکی از کانون‌های پیشرو و فعال استان زنجان است که در کنار فعالیت های فرهنگی هنری، دوره‌های تربیتی و علم‌آموزی را در راس امور خود قرار داده است به گونه ای که به کانون نخبگان زنجان(کنز) مشهور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، کانون فرهنگی هنری سید احمد خمینی در زنجان یکی از کانون های پیشرو در امور تربیتی است که از طریق کارسوق های ویژه استعدادیابی، رشته های دانشگاهی را برای دانش آموزان مقطع متوسطه دوم معرفی می کند و توانسته بستری برای پرورش علم و یادگیری در نسل نو ایجاد کند.

برافراشتن پرچم علم از بام مساجد، محور فعالیت این کانون است که با تشکیل شبکه نخبگان مسجد تلاش می کنند تا مساجد را به مراکز علم آموزی و ارتقاء سطح علمی بچه های مسجد تبدیل کنند.

اهتزار پرچم علم از بام مساجد به همت نخبگان کانون سید احمد خمینی در زنجان

کانون فرهنگی هنری سید احمد خمینی در طرح «نشاط و تعالی مسجد و محله» محور کارآفرینی را برعهده دارد و کارسوق های معرفی رشته های دانشگاهی و هدایت تحصیلی را در بین ۵۰ نفر از بچه های مسجد استان زنجان اجرایی خواهد کرد.

زین العابدین اسماعیلی، مدیر کانون فرهنگی هنری حاج سید احمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان با اشاره به اینکه این کانون فعالیت خود را از سال ۹۶ آغاز کرده و تربیت نیرو در تراز انقلاب اسلامی و مجهز به صلاح علم را در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: مسجد به عنوان اولین نهاد آموزشی در جهان اسلام، همواره نقشی مهم و اساسی در پیشبرد علم و دانش به عهده داشته است. یکی از کارکردهای مهم مساجد در تمدن اسلامی، کارکرد علمی-آموزشی آن است، که هدایتگر و آغازگر بسیاری از جنبش های علمی در جامعه اسلامی بوده است.

اهتزار پرچم علم از بام مساجد به همت نخبگان کانون سید احمد خمینی در زنجان

وی با یادآوری اینکه آموزش اسلام با دعوت حضرت رسول اکرم(ص) به عنوان نخستین مربی در مسجد به عنوان اولین نهاد علمی- آموزشی آغاز شد، گفت: همین موضوع بیانگر جایگاه علم و سوادآموزی در دین مبین اسلام است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه بعد از پیامبر گرامی اسلام و در زمان امامت ائمه معصومین(ع) نیز مساجد، پایگاه آموزش علوم دینی و اسلامی بود، گفت: مساجد به تدریج تبدیل به مراکز علم آموزی و تجمع علاقمندان به علوم دینی شد و امروز هم باید این پایگاه های مقدس کارکرد خود در حوزه علم آموزی حفظ کنند و ما با دعوت از جوانان و نوجوانان آنان را به علوم دینی و اسلامی و دانش روز آشنا سازیم.

اهتزار پرچم علم از بام مساجد به همت نخبگان کانون سید احمد خمینی در زنجان

مدیر کانون فرهنگی هنری سید احمد خمینی با یادآوری اینکه فعالیت های علمی با مشارکت دانش آموزان سال دهم، یازدهم و دوازدهم در کانون فرهنگی هنری سید احمد خمینی آغاز شد، گفت: از سال گذشته کارهای تربیتی و علمی را با مشارکت پایه های هفتم تا نهم آغاز کرده و کارگاه های مختلف علمی در کانون تشکیل دادیم.

وی به برگزاری اردوهای علمی برای استعدادیابی از اعضای کانون اشاره کرد و گفت: روزهای جمعه در طول سال برنامه نیمروز نخبگانی با حضور اعضا در مزار شهدای گمنام زنجان آغاز می شود و پس از صرف صبحانه کلاس های عقیدتی و کارگاه های علمی در مسجد آغاز می شود.

اسماعیلی با یادآوری اینکه بچه های مسجد حاضر در این کانون برای کنکور و المپیادهای علمی آماده می شوند، اضافه کرد: کارسوق های آشنایی با رشته های کنکور و استعدادیابی برای اعضای کانون در طول سال اجرا می شود.

اهتزار پرچم علم از بام مساجد به همت نخبگان کانون سید احمد خمینی در زنجان

به گفته وی، در طرح نشاط و تعالی مسجد و محله نیز این کانون محوریت کارآفرینی را برعهده دارد و به همین منظور کارگاه های آشنایی با رشته های دانشگاهی و استعدادیابی را برای ۵۰ نفر از اعضای کانون های مساجد استان زنجان اجرا خواهد کرد.

طرح «نشاط و تعالی مسجد و محله» به صورت مسجد پایه و خانواده محور با استفاده از ظرفیت های بومی و با ساماندهی سرمایه های محله و با بهره گیری از استعدادهای نوجوانان محله در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان به اجرا درمی آید.

محله محور، خانواده بنیان، مسجد پایه و نگاه ایجابی با رویکرد نشاط اجتماعی از ویژگی های شاخص این طرح است که با هدف احساس هویت و تعلق به نوجوانان محله برای ساختن محیط زندگی بهتر، تقویت بنیه اعتقادی، اخلاقی و رفتاری از طریق ابزار هنری، استفاده از امکانات و ظرفیت های مردمی برای ارتقاء حل مسائل فرهنگی و هنری، ایجاد نشاط و روحیه امید و خداباوری، آموزش و تولید آثار فرهنگی و هنری و ترویج فرهنگ سالم و پرنشاط اجرا می شود.

کد خبر 1782395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha