در نخستین سفر پزشکیان به نیویورک چه گذشت؟

رئیس جمهوری ایران در سفر به نیویورک با همتایان خود از کشورهای مختلف و دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه نیمه شب یکشنبه یکم مهر ماه به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل بین‌المللی وارد نیویورک شد.
دکتر پزشکیان در فرودگاه جان اف کندی مورد استقبال سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه مجید تخت روانچی و کاظم غریب آبادی معاونان سیاسی و حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل، زهرا ارشادی معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل و جمعی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در این نهاد بین‌المللی قرار گرفت.
مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور پس از عزیمت دکتر پزشکیان به نیویورک در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مسعود پزشکیان طی سه روز کاری در نیویورک با حدود ۲۰ نفر از روسای کشورها از جمله رئیس جمهور ترکیه، پادشاه اردن و رئیس جمهور فرانسه دیدار دوجانبه خواهد داشت. همچنین سخنرانی در نشست سران میثاق آینده و سخنرانی در مجمع عمومی از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در سفر به نیویورک است. دیدار با اهالی و مدیران رسانه‌ها، اندیشکده‌ها و نمایندگان ادیان و ست‌هایی با ایرانیان مقیم آمریکا از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در نیویورک خواهد بود.

رئیس جمهور ایران در بدو ورود به نیویورک گفت: حضور در اجلاس سازمان ملل فرصتی برای دفاع از دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران است تا در برابر دیدی که به دروغ از ما ساخته‌اند، بگوییم اگر انسانی دو وجدان دارید، همه انسان‌ها را درست ببینید.
پزشکیان با تاکید بر اینکه پیام ایران برای جهان صلح و امنیت است خاطرنشان کرد: آنچه مشخص است، پیامی است که از طرف کشورمان برای صلح و امنیت در جهان داریم و تحقق شعاری که امسال سازمان ملل مبنی بر صلح و آینده توأم با توسعه برای همه مردم اعلام کرده است.
رئیس جمهور ایران ر نخستین دیدار خود با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی به گفتگو نشست. مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های مختلف از جمله nbc، ای بی سی نیوز، سی ان ان، نیویورکر، واشنگتن پست، آسو شیتد پرس، رویترز و فرانس پرس در این نشست حضور داشتند و سوالات مختلفی درباره ایران، مسائل منطقه‌ای و بین المللی مطرح کردند که رئیس جمهور ایران با صراحت اما صمیمانه به سوالات آنها پاسخ داد.
رئیس جمهور ایران در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک، در هتل محل اقامت خود، در دیدار با اعضای گروه الدرز (گروه ریش سفیدان منتفذ) که متشکل از سران سابق کشورها و سازمان‌های بین‌المللی است با اشاره به شعارهای خود در دوران انتخابات ریاست جمهوری گفت: باور داریم در داخل و چه در محیط بین المللی، همکاری یگانه راه رشد و پیشرفت برای همه است.
رئیس جمهور ایران تصریح کرد: متاسفانه در همان روز آغاز به کار بنده به عنوان رئیس جمهور، رژیم صهیونیستی با هدف گسترش تنش و درگیری در منطقه، آقای حنیه مهمان عزیز ما را ترور کرد و امروز بعد از حدود یک سال همچنان جنایات خود را علیه مردم مظلوم غزه در سکوت مدعیان حقوق بشر ادامه می‌دهد و در روزهای اخیر نیز با سوء استفاده از تکنولوژی که برای آسایش و رفاه بشر به خدمت گرفته می‌شود دست به جنایت و ترور کور دیگری زد.
رئیس جمهور در مدت حضور خود علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، در اجلاس جانبی سازمان ملل با عنوان میثاق برای آینده که روسای جمهور و سران کشورها درباره برنامه‌های توسعه و پیشرفت کشورها و راهکارهای برقراری صلح و امنیت در آن سخنرانی می‌کنند، به بیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

پزشکیان در سومین دیدارش با شارل میشل رئیس شورای اروپا دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه، مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، محمد جعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور، محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور، مجید تخت روانچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه، کاظم غریب آبادی معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و سید مهدی طباطبایی معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور حضور داشتند.
دکتر مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های خود در سفر به نیویورک که در هتل محل اقامت خود برگزار می‌شود، در دیدار با ویولا آمهرد رئیس جمهور سوئیس ضمن ابراز خرسندی از روابط و تعاملات خوب دو کشور، کمک‌های دارویی سوئیس به کشورمان در شرایط تحریمی، نقش فعال این کشور در حفاظت از منافع ایران و همچنین از سرگیری روابط با عربستان را نشانه عمق روابط میان دو کشور عنوان و بر اهمیت گسترش تعاملات فی مابین در همه زمینه‌ها تاکید کرد.
رئیس جمهور ایران با الکساندر اشتوب رئیس جمهور فنلاند و امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز دیدار و گفتگو کرد.
پزشکیان ر این دیدار با بیان اینکه کشتار بیش از ۴۰ هزار انسان بی‌گناه در غزه در سکوت مجامع جهانی یک فاجعه است تاکید کرد: عمل به مقررات بین‌المللی و پرهیز از رفتارهای دوگانه راهکار حل و فصل بسیاری از مسائل و مشکلات جهان امروز است.
دکتر پزشکیان با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی تصریح کرد: تنش زدایی، تعامل سازنده با کشورهای دنیا و ایجاد صلح و ثبات و امنیت رویکرد اصلی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی است و ما بر ضرورت تعامل و گفتگو به جای جنگ و درگیری در میان کشورهای جهان برای رسیدن به دیدگاه مشترک و همچنین چند جانبه‌گرایی در حل مسائل تاکید داریم.
مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های خود در نیویورک در نشست تقویت اهداف سازمان ملل متحد که در سالن مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.
رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: تحریم‌های یک جانبه دستیابی به اهداف توسعه پایدار را متوقف می‌کند و این واقعیت باید در هر سندی که برای آینده تدوین می‌شود، لحاظ شود.
دکتر پزشکیان با بیان اینکه تقویت نظام چند جانبه‌گرایی برای برخورد ریشه‌ای با چالش‌های همچون جنگ، تبعیض، فقر و گرسنگی باید مبنای کار مشترک ما برای آینده باشد، خاطرنشان کرد نقش فرهنگ و ارزش‌های خانواده و ضرورت گفتگوهای بین نسلی برای حفظ ارزش‌های فرهنگی و همزمان توجه به نقش زنان، دختران و جوانان و توانمندسازی آنها انکار ناپذیر است.
رئیس جمهور ایران در بخشی از سخنانش با بیان اینکه دستیابی به صلح و توسعه نیازمند احترام به حق توسعه کشورها، توجه به اولویت‌های توسعه‌ای و ویژگی‌های فرهنگی و رعایت اصول انصاف و اجرای تعهدات کشورهای توسعه یافته در برابر کشورهای در حال توسعه است تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم دبیرکل سازمان ملل متحد با مشارکت کشورهای قربانی تحریم، گزارش جامعی به مجمع عمومی ارائه کند.
دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و عبدالله دوم شاه اردن در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور ایران بود.

مسعود پزشکیان همچنین با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفتگو کرد.
پزشکیان در این دیدار ضمن قدردانی از ابراز همدردی وی برای درگذشت تعدادی از معدنکاران کشورمان در انفجار معدن طبس، این رخداد تلخ را یکی از آثار تحریم‌های ناجوانمردانه علیه جمهوری اسلامی ایران و ممنوعیت ورود تجهیزات به کشورمان عنوان کرد.
رئیس جمهور ایران در ادامه تاکید کرد: در حالی که ایران برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در برابر جنایت ترور شهید هنیه صبر پیشه کرد، صهیونیست‌ها پس از به شهادت رساندن حداقل ۴۱ هزار نفر در غزه، امروز به لبنان حمله کرده و تعداد زیادی را به شهادت رسانده‌اند و به شکل خیلی جدی نگران گسترش درگیری در تمام منطقه هستیم.


 

کد خبر 1782528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha