نسل‌کشی الکترونیک صهیونیست‌ها دوام نخواهد داشت

کارشناس مسائل سیاسی درباره حملات اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان این حملات را یک جنگ و نسل‌کشی الکترونیک توصیف کرد که به دلیل مدیریت بحران حزب‌الله و محور مقاومت دوام زیادی نخواهد آورد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: «مجتبی قنبردوست»، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری شبستان درباره حملات اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان این حملات را یک جنگ و نسل‌کشی الکترونیک توصیف کرد که دوام زیادی نخواهد آورد.

قنبردوست در پاسخ به این پرسش که رژیم صهیونیستی چگونه و با چه هدفی جنگ الکترونیک را در لبنان راه اندازی کرده است، گفت: بخشی از فرآیند شکل‌گیری این جنگ به خاطر مسئله «نفوذ» است؛ کما اینکه خود جبهه مقاومت در سال‌های اخیر توانسته از این طریق به اطلاعات مهمی درباره رژیم صهیونیستی دست پیدا کند و صهیونیست‌ها نیز افراد زیادی را در این خصوص محاکمه کردند.

وی تصریح کرد که بخش دیگر چگونگی شکل‌گیری این جنگ به‌خاطر اشراف اطلاعاتی بوده که البته کار چندان سختی نبوده است، زیرا حزب‌الله یک گروه است نه یک کشور، بنابراین رژیم صهیونیستی خیلی هم کار اعجاب آوری نکرده که موفق به دستیابی اطلاعات از یک گروه مسلح در یک کشور کوچک شده است. بسیاری از سرویس های امنیتی مطرح دنیا با انواع تکنولوژی‌های بزرگی که دارند به لحاظ اطلاعات و امنیتی به این رژیم کمک می کنند، لذا ترور یک فرمانده یا اطلاع از خرید پیجرها توسط حزب‌الله کاری چندان سری و مخفیانه نبوده است.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: نکته‌ شایان ذکر و مهم این است که عملیات‌های اینچنینی همانند ترور فرماندهان یا موضوع پیجرها یک ظرفیتی دارد و نمی‌تواند دوام داشته باشند. آنها با این‌گونه اقدامات بسیاری از دست‌های نفوذی خود را قطع کردند و اکنون دیگر ظرفیتی برای استفاده در این زمینه ندارند. پس از این عملیات‌ها گروه‌های مختلفی دستگیر شدند و این امر سبب شد تا یک پوست اندازی در حزب الله صورت بگیرد و به توانمندی آنها کمک کند.

نکته‌ شایان ذکر و مهم این است که عملیات‌های اینچنینی همانند ترور فرماندهان یا موضوع پیجرها یک ظرفیتی دارد و نمی‌تواند دوام داشته باشند. آنها با این‌گونه اقدامات بسیاری از دست‌های نفوذی خود را قطع کردند و اکنون دیگر ظرفیتی برای استفاده در این زمینه ندارند.

قنبردوست در پاسخ به این پرسش که جنگ جدید رژیم صهیونیستی علیه لبنان چه پیامدهایی دارد، گفت: اینکه بخواهیم آینده پژوهی کنیم که پس از این اقدامات چه اتفاقاتی خواهد افتاد بستگی به شرایط رژیم صهیونیستی دارد. حزب الله سه هدف را دنبال کرده است؛ اول اینکه به خاطر جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین و حزب الله از اسرائیل انتقام بگیرد، دومین هدف آنها درگیر کردن رژیم صهیونیستی در جبهه شمال بود.در حقیقت حزب الله به دنبال باز کردن جبهه دیگری در منطقه شمال بود که این امر تحقق یافت و حداقل دو لشکر درگیر این جبهه شدند. این امر می تواند بخشی از توانمندی رژیم صهیونیستی را در جبهه شمالاز بین ببرد. سومین هدف حزب الله مدیریت بحران است. به واسطه اینکه حزب الله یک حکومت نیست و یک جنبش سیاسی مبارز و موفق در منطقه است به شدت در حال مراقبت کردن این مسئله است که جنگ به کل کشور لبنان و همچنین منطقه سرایت نکند چرا که تنها ۶۰ درصد مردم این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند که از این بین تعداد شیعیان و سنی‌ها تقریبا برابر هستند، به این ترتیب از پنج و نیم میلیون نفر جمعیت کشور لبنان حدود دو میلیون نفر با حزب الله همراهی می کنند، از این رو خیلی مراقب هستند که جنگ به تمام این کشور تسری پیدا نکند. کشور لبنان از لحاظ زیرساخت های اقتصادی و انرژی و همچنین دولت سازی وضعیت خوبی ندارد، بنابراین ملاحظات اینچنینی برای جلوگیری از گسترش جنگ دارند.

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به اینکه آیا صهیونیست‌ها با این اقدام به دنبال انتقال پیام خاصی بودند و اینکه بهترین پاسخ حزب الله به این اقدام چیست، گفت: صهیونیست‌ها درصدد تضعیف جریان مقاومت هستند چرا که یکی از خطوط قرمز حزب الله نیروی انسانی آنها است. این اقدام تروریستی انرژی و نیروی انسانی را از حزب الله گرفت و آنها از لحاظ نیروی انسانی آسیب دیدند. در هر صورت استفاده از فناوری، حوزه اشراف اطلاعاتی و موضوع نفوذ سه راس مثلثی هستند که رژیم صهیونیستی بر اساس آن به لبنان حمله کرد.

وی افزود: اما پاسخ حزب الله به این عمل تروریستی بستگی به شرایط دارد. در این چند روز حملات خوبی از سمت حزب الله اتفاق افتاده است. یکی از موضوعات مهمی که رژیم صهیونیستی درگیر آن است، آواره کردن بیش از ۱۰۰ هزار نفر در شمال فلسطین اشغالی در منطقه الجلیل است. تا قبل از این حملات شعاع آوارگی ۲۰ کیلومتر بود اما پس از این حملات این شعاع دو برابر شده است. صهیونیست‌ها به شدت درگیر مشکلات آن ۱۰۰ هزار نفر و مسایلی نظیر بازگرداندن و موضوع مهاجرت آنها بودند.

قنبردوست در ادامه گفت:  شاید قبل از این برای حزب الله ایجاد اتحاد و انسجام علیه اسرائیل در جامعه نامنسجم لبنان کار سختی بود، اما اتفاق خوبی که پس از این حادثه تلخ اتفاق افتاد، این است که اتحاد و انسجام علیه رژیم صهیونیستی در لبنان بیشتر شده است.

قبل از این برای حزب الله ایجاد اتحاد و انسجام علیه اسرائیل در جامعه نامنسجم لبنان کار سختی بود، اما اتفاق خوبی که پس از این حادثه تلخ اتفاق افتاد، این است که اتحاد و انسجام علیه رژیم صهیونیستی در لبنان بیشتر شده است.

وی افزود: تا  پیش از این حادثه، استدلال حزب الله این بود که با اقدامات خود در حال جلوگیری از یک جنگ بزرگ است چرا که مطمئن بود رژیم صهیونیستی بعد از جنگ غزه به سراغ لبنان و سپس دیگر نقاط منطقه می‌رود. پس از جنایت بزرگی که علیه زنان، کودکان و غیر نظامیان رخ داد، انسجام و ابراز همدردی در جامعه مسیحیت و اهل سنت برای حزب الله شکل گرفت.

کارشناس مسائل سیاسی ضمن اشاره به اینکه حزب الله هنوز از موشک هایی که در جنگ ۳۳ روزه از آنها استفاده کرده بود، بهره نبرده است، گفت: حزب الله در حال مدیریت فضا است زیرا یکی از استراتژی های جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی این است که جنگ در منطقه گسترش پیدا نکند و این امر دقیقا نقطه مقابل استراتژی «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل است. نتانیاهو برای حفظ حیات سیاسی خود حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به موضوعاتی که بتواند فضای سیاسی داخلی را تحت الشعاع قرار دهد، نیاز دارد. او در انتخابات آمریکا و بر سر جمهوری‌خواهان قمار کرده است. او تنها فرصتش را همین جمهوری خواهان می داند.

«مجتبی قنبردوست» در پاسخ به این پرسش که نقش آمریکا در گسترش جنگ اسرائیل علیه لبنان و سپس در منطقه چیست، گفت: در حال حاضر که فضای انتخاباتی در آمریکا حکمفرماست، همه مواضع سیاسی آمریکایی‌ها قربانی انتخابات است یعنی به هیچ وجه نباید در مواضع آمریکا در چند ماه آخر منتهی به انتخابات حساب باز کرد. مردم  و جامعه آمریکا به طور جدی خواهان اتمام جنگ و محکومیت اسراییل هستند. این امر در نظرسنجی ها و افکارسنجی های این کشور به صراحت قابل مشاهده است و هر دو جناح سیاسی این کشور هم خواهان اتمام جنگ هستند با این تفاوت که جمهوری‌خواهان از این فرصت استفاده کرده تا فضای جنگی به طور زیرپوستی تا انتخابات ادامه پیدا کند تا دموکرات‌ها را به چالش عدم مدیریت، ناتوانی در مدیریت منطقه و غیره محکوم کنند و از سوی دیگر اگر دموکرات ها بتوانند این چالش‌ها را تا قبل از انتخابات پایان دهند شاید به آنها در انتخابات کمک کند.

وی افزود:  موضع جمهوری خواهان و دموکرات ها فقط مختص به فضای انتخاباتی است و اصلا هیچ ارتباطی با حمایت یا عدم حمایت آنها از رژیم صهیونیستی ندارد چرا که هر دو جناح از این رژیم حمایت می کنند با این تفاوت که دموکرات‌ها می گویند به نفع رژیم صهیونیستی است که الان این جنگ را تمام کند و جمهوری خواهان نیز فضای دیگری را دنبال می کنند. به اعتقاد من نتیجه انتخابات آمریکا هیچ تاثیری در وضعیت نتانیاهو نخواهد داشت زیرا او به واسطه نفرت بی سابقه جهانیان از صهیونیست‌ها در افکار عمومی و حتی در دولت های دنیا همانند یک دستمال کاغذی دور انداخته خواهد شد و تمام جنایات صهیونیست‌ها در غزه را به پای شخص نتانیاهو خواهند نوشت تا از این طریق برای دولت جدید این رژیم بسترسازی کنند. به اعتقاد من کنار زدن نتانیاهو بعد از انتخابات رقم خواهد خورد چرا که در حال حاضر فضایی نیست که دموکرات ها بخواهند نتانیاهو را کنار بزنند زیرا جمهوری خواهان همراهی لازم را با آنها ندارند. آنچه برای جریان مقاومت مشخص است، این است که تا قبل از انتخابات آمریکا بتوانند این فضا را مدیریت کرده و توافق را به جایی برسانند به امتیازات بیشتری بگیرند، زیرا دموکرات ها نیازمند آتش بس و اتمام درگیری هستند و این فرصت مناسبی است برای حزب‌الله و محور مقاومت است تا از این فضا استفاده کنند زیرا بعد از انتخابات فارغ از نتیجه آن، همه دولتمردان آمریکایی بدون ملاحظه در حمایت از رژیم صهیونیستی ذره ای کوتاهی نخواهند کرد.

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه حمله اسرائیل به لبنان در بحبوجه گفتگوهای صلح و توافق برای آتش بس در غزه نشانه چیست، گفت: همان طور که گفت شد نتانیاهو برای حفظ حیات خود نیاز به گسترش جنگ و درگیر کردن جبهه مقاومت در آن دارد. دلیل این امر حفظ حیات سیاسی و درگیر کردن شرکای راهبردی اروپایی و غربی او در این حوزه است که فعلا با او کاری نداشته باشند، لذا جبهه‌های جدید را بدین واسطه گسترش می دهد؛ مثلا ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران به این علت بود که ایران را درگیر جنگ شود، زیرا اگر ایران ورود نظامی کند آمریکا و طرف های غربی هر یک استدلال‌های خود را خواهند داشت و منطقه درگیر جنگ خواهد شد که این همان خواست نتانیاهو است.

نتانیاهو برای حفظ حیات خود نیاز به گسترش جنگ و درگیر کردن جبهه مقاومت در آن دارد. دلیل این امر حفظ حیات سیاسی و درگیر کردن شرکای راهبردی اروپایی و غربی او در این حوزه است که فعلا با او کاری نداشته باشند، لذا جبهه‌های جدید را بدین واسطه گسترش می دهد

وی افزود: درباره بحث توافق نیز بگویم که حماس تقریبا شروط آمریکا را پذیرفته اما نتانیاهو شروطی را برای بهانه‌گیری به متن توافق اضافه کرده که از آن جمله می توان به محور فیلادلفیا اشاره کرد. این محور همان مرز بین غزه و مصر است. رژیم صهیونیستی عنوان کرده که از این محور بیرون نمی رود یعنی حضور نظامی در مرز غزه و مصر باید باشد و از غزه هم خروج کامل نظامی هم نخواهد داشت در صورتی که حماس هر دوی اینها را رد کرده است. اختلاف دیگر بر سر فهرست اسرایی است که قرار است مورد تبادل قرار گیرند.در کل می‌توان گفت که با وجود نتانیاهو هیچ مذاکراتی به نتیجه نمی رسد زیرا او برای حفظ خود دو هدف مهم دارد، اول نابودی حماس و دوم آزادی گروگان ها. او نه حماس را نابود کرده و نه گروگان ها را آزاد کرده است، بنابراین با توجه به اینکه وی به هیچ یک از این دو هدف نرسیده، پایان جنگ به منزله شکست و حذف سیاسی اوست، لذا نتانیاهو به دنبال توافق نیست و مسایلی نظیر فیلادلفیا و غیزه تنها بهانه‌های او هستند.

قنبردوست گفت: رژیم صهیونیستی حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیاز دارد تا این تنش ها را ادامه دهد، زیرا این تنش ها سبب محکومیت دموکرات‌ها می‌شود و جمهوری‌خواهان می توانند زبان انتقاد از آنها را داشته باشند. نتانیاهو هم به جمهوری‌خواهان امید واهی دارد و هم از جانب حزب الله احساس خطر کرده زیرا توانمندی آنها را مشاهده کرده است.

«مجتبی قنبردوست» در پاسخ به این پرسش که مدیریت بحران توسط حزب الله و محور مقاومت چگونه سبب عدم گسترش جنگ می شود؟، گفت: محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران یک استراتژی مهم دارد که صهیونیست ها نیز به آن اذعان کرده‌اند. محور مقاومت به هیچ وجه در زمین رژیم بحران زده اسراییل بازی نمی‌کند. جمهوری اسلامی با اقتدار و امنیت کامل کارهای خود را جلو می برد و جنگ نیابتی خود را به وسیله محور مقاومت انجام می دهد.

محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران یک استراتژی مهم دارد که صهیونیست ها نیز به آن اذعان کرده‌اند. محور مقاومت به هیچ وجه در زمین رژیم بحران زده اسراییل بازی نمی‌کند. جمهوری اسلامی با اقتدار و امنیت کامل کارهای خود را جلو می برد و جنگ نیابتی خود را به وسیله محور مقاومت انجام می دهد.

وی افزود: هر روز که می‌گذرد رژیم صهیونیستی بیشتر در جنگی که به راه انداخته است، فرسودهjv می‌شود زیرا آنها با هزینه های مختلفی از سرباز گرفته تا هزینه های نظامی و همچنین هزینه های آوارگان روبرو هستند. همچنین ۶۰ درصد واردات آنها مختل شده و با هزینه های کمرشکنی مواجه شده اند. جمهوری اسلامی نیز لزومی نمی‌بیند با عجله و با زمان‌بندی تعیین شده به آنها حمله کند و علی رغم همه فشارها با پختگی کامل حرکت می کند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: این یکی از سناریوهای نظم نوین جهانی است که قدرت‌ها برای رقبای خود جنگ تراشی می کند و بیش از دو دهه است که آمریکا و اسرائیل می‌خواهند ایران را نیز وارد جنگ کنند، اما کشور ما راه سومی را پیدا کرده است. جمهوری اسلامی حتی موضوعاتی نظیر داعش خراسان را نیز توسط طالبان مدیریت کرد. در حال حاضر هم شاهد هستیم که در دل خاورمیانه چقدر این فضای پیچیده منطقه غرب آسیا درست مدیریت می شود. جمهوری اسلامی با مدیریت بحران کار خود را جلو می برد چون سه اصل مهم برای خوددارد و یکی از آنها این است که هیچ اولویتی برای درگیری با همسایه ها و کشورهای منطقه ندارد، این امر جزو خطوط قرمز ایران است و کشور ما بعد از دفاع مقدس به دنبال مدیریت کردن این حوزه ها بوده تا با گفتمان سیاسی و خویشتن‌داری موضوعات را حل کند.

کد خبر 1782784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha