جشن خرمن و آیین شکرگزاری برداشت برنج در گیلان در  برنامه «فرهنگ مردم»

برنامه «فرهنگ مردم» جمعه ها ساعت ۲۱:۳۰ مروری بر مراسم و آیین های نقاط مختلف ایران دارد، در روز ششم‌ مهرماه این برنامه به جشن خرمن و آیین شکرگزاری برداشت برنج در گیلان می پردازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،   برنامه «فرهنگ مردم» به تهیه کنندگی زهرا فقیه میرزایی، با اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی، صدا برداری مریم حق‌نظری و به قلم زینب صالح پور و سهیلا خدادادی جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران پخش می شود.

زهرا فقیه میرزایی، تهیه کننده رادیویی درباره موضوع برنامه «فرهنگ مردم» در هفته اول مهر گفت: در برنامه این هفته جمعه ششم مهر مروری بر جشن برداشت برنج و شکرگزاری از خداوند در استان گیلان خواهیم داشت.

وی افزود: جشن خرمن، به عنوان یک جشن محلی ریشه در آداب و رسوم و آئین این شهر زیبا دارد که از گذشته های دور به یادگار مانده است و تاکنون برگزار می شود. این جشن که نمادی از قدر شناسی و همکاری بین مردم گیلان است به نشانه شکرانه نعمت های خداوند و شکرگزاری برای یک سال پر خیر و برکت در اواخر شهریورماه که با اتمام فصل برداشت محصول همراه است برگزار می شود. جشن خرمن به عنوان یکی از آثار معنوی ایران در سال ۱۳۹۱ و با شماره ثبت ۱۰۱۰ به ثبت رسیده است.

این تهیه کننده رادیویی تصریح کرد: جشن باستانی خرمن قدمتی طولانی دارد و نشان دهنده هویت فرهنگی مردمان ساکن این منطقه می باشد. شکل گیری این جشن به رسوم کشاورزی و معیشت مردم گیلان برمی گردد.

فقیه میرزایی در خصوص دیگر بخش های برنامه به جایگاه و نقش عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های بومی و سنتی در فرهنگ مردم نواحی مختلف اشاره کرد.
 

پایان پیام/

کد خبر 1782901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha