موقوفات ملایر در مسیر پیشرفت و توسعه شهرستان ملایر

بیش از ۶۳.۵ درصد اراضی ملایر موقوفه و بزرگترین موقوفات ملایر مربوط به شادوران سیف الدوله است، که موقوفات ایشان در حوزه‌های درمانی، آموزشی و فرهنگی، روضه خانی و اطعام دهی بوده و باعث توسعه شهرستان ملایر از چند دهه گذشته تا به امروز در این شهرستان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از همدان، سنت حسنه وقف از سنت‌ های  والا و ارزشمندی است که در قرآن کریم و روایات ائمه اطهار به آن سفارش زیادی شده بیشترین و زیباترین جلوه های وقف از سوی پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) و سایر ائمه اطهار در حوزه‌های مختلف بوده که ثمره توسعه شهرها و همچنین بهره مندی مردم به ویژه نیازمندان از این موقوفات بوده است.

قرآن کریم نیز آیات متعددی را در حوزه انفاق،   صدقه و احسان و ... دارد و خداوند نیز برکت و فزونی مال را به همه کسانی که اموال خود را در راه خدا وقف و احسان کنند داشته است.

موقوفات ملایر در مسیر پیشرفت و توسعه شهرستان ملایر

وقف چشمه جاریه و باقیات و صالحاتی  است که  علاوه بر کشورمان در  بسیاری از  کشورهای اسلامی،   نیز نمونه‌های فراوانی از آن  را می بینیم، با مرگ واقفان  نام و مال فانی وقف شده  جاودان می‌شود  وهر کس از این موقوفات استفاده کرده و خیری را به جامعه و مردم  برساند ثواب آن علاوه بر شخص برای واقف نیز ثبت و ضبط می شود.

استان همدان نیز موقوفات ارزشمند و زیبادی را در خود جای داده  که تعداد زیادی از این موقوفات مانند مساجد، حسینیه ها، مهدیه و ... به صورت موقوفات غیر انتفاعی هستند،همچنین این استان طبق گفته مسئولان اوقاف همدان دارای ۸۰۰ موقوفه منفعتی است که از این تعداد ۱۹۰  موقوفه مربوط به شهرستان ملایر است

 ملایر را با نام واقفان خیر اندیشش می‌شناسند شهری که از نظر موقوفات و وقف جایگاه  در استان همدان  جایگاه برتر و در کشور نیز از جایگاه ویژه‌ای از نطر موقوفاوت برخوردار است.

موقوفات ملایر در مسیر پیشرفت و توسعه شهرستان ملایر

 بیش از ۶۳.۵ درصد اراضی  ملایر موقوفه بوده که بزرگترین موقوفات ملایر مربوط به شادوران سیف الدوله است  و  موقوفات ایشان در حوزه‌های درمانی، آموزشی و فرهنگی، روضه خانی و اطعام دهی بوده و باعث توسعه شهرستان ملایر از چند دهه گذشته شده است.

روایتی در کتب تاریخی دوره قاجار ذکر شده که سلطان محمد میرزا ملقب به سیف الدوله، نوه فتحعلیشاه قاجار و حاکم ملایر، در یکی از سفرهای خود از ملایر به تهران، با خداوند عهد می‌بندند که چنانچه املاک خالصه ملایر از طرف دولت وقت، به وی واگذار شود، برای آبادانی این شهر اموالش را وقف کند.

ملایر در این زمان شهری تازه تأسیس بوده که هنوز آبادانی در آن راه نیافته و مردم از بیماری مالاریا و تراخم در رنج بودند. اماکن عمومی در شهر وجود نداشتند و مردم زندگی را با زحمت می‌گذراندند.

سیف الدوله پس از آنکه موفق به گرفتن اراضی موردنظرش می‌شود، به آبادی ملایر می‌پردازد؛ دهکده‌ها را بازسازی می‌کند؛ قنات می‌سازد و آب را به روستاها و مناطق مختلف ملایر می‌رساند؛ حمام می‌سازد و بیمارستانی با ۱۲ تخت برای درمان بیماران نیازمند به صورت کاملا رایگان بنا می‌کند، وی بازنشسته می‌شود هم در ملایر می‌ماند و پس از آن است که عمرانی بیشتری برای شهر انجام می‌دهد؛ سه نیت اصلی موقوفات سیف الدوله در حوزه درمان، آموزش و روضه خوانی حضرت سیدالشهدا (ع) در شب‌های جمعه و بر سر مزار خودش است.

موقوفات ملایر در مسیر پیشرفت و توسعه شهرستان ملایر

دو نیت فرعی هم در وقف نامه ذکر شده است؛ با توجه به اینکه ملایر در مسیر زائران عتبات بوده، اولین نیت فرعی برای در راه ماندگان سفر عتبات بوده است. به این شکل که زواری که از این مسیر عبور می‌کنند، اگر مشکلی پیدا کردند از محل موقوفات هزینه سفرشان پرداخت و به آنان لباس و کفش برای سفر داده شود.

 علاوه بر شادروان سیف الدوله  از دیگر واقفان ملایری می‌توان به فخر الحاجیه،  شیخ الملوکی و ... اشاره کرد.

حجت الاسلام رضا زین العابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری  شبستان با گرامیداشت هفته وقف با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی مجموعه خانواده وقف حفظ و حراست موقوفات متبرکه و در دو بخش عمران و آبادانی و نگهداری تثبیت و مالکیت املاک وقفی خلاصه می‌شود. گفت: امسال هفت موقوفه جدید به موقوفات استان همدان اضافه شده و در آمد موقوفات استان در سال ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرر کل اوقاف و امور خیریه همدان  با گریزی به اقدامات اوقاف و امور خیریه در حوزه عمرانی   افزود:  تهیه یک هزار بسته لوازم التحریر در قالب طرح مهر تحصیلی از هفته وقف سال گذشته تا امسال با ۷۰۰ میلیون تومان  برای دانش آموزان نیازمند در سطح استان تامین کمک هزینه دارو و درمان، کمک به تعمیر مدارس و کمک به فقرا در راستای نیات خیریه به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان،  از جمله اقمدات انجام شده بوده است.

وی با بیان اینکه در راستای کمک به مساجد از محل عواید موقوفاتی با نیات کمک  مسجد به مبلغ ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده تصریح کرد:  تعمیر حمام و کمک به حسینیه ها در راستای نیات اجتماعی به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان، روضه خوانی، اطعام دهی، تعزیه داری و حمایت از موکب های اربعینی و ختم قرآن در راستای نیات مذهبی به مبلغ ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه همدان  کمبود موقوفات در حوزه قرآنی و جشن های مناسبتی ائمه را  را یکی از چالش ها موقوفه ای که نیت اش قرآنی و یا جشن برای اهل بیت باشد و این مهم یکی از نیازها است.

حمید رضا نوروزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه عمل به نیت واقف مهمترین برنامه اداره اوقاف و امور خیریه است و ما تنها می‌توانم در راستای نیت واقف عمل کرده و یا با کسب مجوز از سازمان در حوزه‌های مختلف هزینه ‌های موقوفات را داشته باشیم.

موقوفات ملایر در مسیر پیشرفت و توسعه شهرستان ملایر

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با اشاره به اینکه برای توسعه بیشتر شهرستان موقوفات بیشتری نیاز است گفت: در این زمینه با توجه به نیازهای شهرستان ملایر به واقفانی که بخواهند وقف جدید داشته باشند مشاوره‌های لازم از سوی کارشناسان ما ارائه می‌شود تا موقوفات خود را با توجه به نیازهای روز داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اداره اوقاف و امور خیریه ملایر ۱۱ محفل  و برنامه قرآنی را در شهرستان پشتیبانی و برگزار کرده است گفت: ارائه خدمات رفاهی در پارک بانوان و مقبره سیف الدوله با ۱۰ نفر اشتغالزایی، مشارکت در برنامه های فرهنگی و مذهبی در مناسبت های ملی و مذهبی با اعتبار ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از اقدامات یک سال گذشته از سوی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر بوده است.

وی حمایت از برخی مساجد شهرستان با اعتبار دو میلیارد ریال  و اعزام ۶۵ نفر زائر اولی نیازمند به کربلای معلی  از نیت موقوفه مرحوم سیف الدوله با اعتبار ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال، کمک هزینه دارو، درمان و تهیه تجهیزات بیمارستانی ۳۳ میلیارد ریال هزینه شده گفت:در زمینه  کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان، تامین و تجهیز برخی مدارس و توزیع لوازم التحریرنیز  ۲۰ میلیارد ریال هزینه طی یک سال گذشته انجام شده است.

موقوفات ملایر در مسیر پیشرفت و توسعه شهرستان ملایر

نوروزی با اشاره به اینکه در راستای ترویج ازدواج آسان و تحکیم خانواده، ۸ واحد مسکونی به زوج های جوان که شرایط لازم را دارند با حداقل قیمت اجاره داده می شود تصریح کرد:اطعام دهی و توزیع بسته های ارزاق با اعتبار ۱۷ میلیارد ریال  از اقدامات اداره اوقاف و امور خیریه ملایر طی یک سال گذشته بوده است.

وی گفت: در حال حاضر نیازهای وقف در شهرستان در راستای کمک به بیماران، وقف فرهنگی و قرآنی، حوزه‌های اشتغال و مسکن و کمک به ازدواج جوانان، علوم روز و ... است.

 نوروزی با اشاره به برنامه های هفته وقف در ملایر گفت: کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی  پروژه جایگاه سوخت دو منظوره «سیفیه» ملایر در زمینی با عرصه شش هزار متر، بازسازی و تعمیر تالار قرآن ملایر را با یک ‌و نیم میلیارد تومان از جمله پروژه های هفته وقف در ملایر است.

 وی برگزاری نشست خبری با رسانه‌ها، دیدار با امام جمعه ومسئولان شهرستان ملایرغباروبی بقاع متبرکه وبازدید از پروژه‌های در حال احداث، ...را از دیگر برنامه های هفته وقف در ملایر دانست.

کد خبر 1782964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha