چه کسی جانشین «سید حسن نصرالله» می‌شود؟

به دنبال شهادت سید حسن نصرالله، پرسش‌ها درباره گزینه احتمالی جانشینی سید حسن نصرالله بالا گرفته است؟

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: الجزیره گزارش داد: به دنبال صدور بیانیه حزب الله لبنان مبنی بر اعلام خبر شهادت «سید حسن نصرالله» در حمله هوایی روز جمعه رژیم صهیونیستی به حومه جنوبی بیروت، پرسش‌ها درباره جانشینی وی در این مرحله حساس افزایش یافت.

حامیان نصرالله به دلیل نقش مهمی که حزب الله تحت رهبری او در مقابله با اشغالگری در جنوب لبنان در طول ۲۲ سال ایفا کرد، او را «سید المقاومه» نامیدند.

سید حسن نصرالله که پس از ترور عباس الموسوی در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲ در مسیر تفاحتا  در صیدا جانشین عباس الموسوی شد و ۳۲ سال رهبری حزب الله را بر عهده  داشت و به مدت ۳۲ سال آن را رهبری کرد و سومین دبیرکل حزب الله بود که در طول سالها با چندین سوء قصد روبرو شد:

سال ۱۹۹۲ : بلافاصله پس از تصدی سمت دبیرکلی و جانشینی الموسوی، هدف اسرائیل قرار گرفت.

سال ۱۹۹۷: تلاش برای ترور رهبران حزب الله، از جمله نصرالله.

 سال ۲۰۰۶: نصرالله از جنگ ژوئیه از حملات هوایی اسرائیل جان سالم به در برد.

 سال ۲۰۰۸: ادعاهای اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن یک تونل مخفی که گمان می رود نصرالله در آن بوده است.

اکنون پس از شهادت سید حسن نصرالله، توجهات به سمت جانشین وی معطوف شده است و انتظار می‌رود در روزهای آتی دبیرکل جدید انتخاب شود.

بر اساس گزارش‌ها، یکی از گزینه‌های احتمالی جانشینی، سید هاشم صفی الدین، یکی از نزدیک ترین افراد به نصرالله است  که از اعتماد زیادی در داخل حزب الله برخوردار است.

یکی دیگر از گزینه‌ها «شیخ نعیم قاسم» است که مرد شماره دو حزب الله محسوب می‌شود.

جانشین سید نصرالله وضعیت دقیق مرحله بعدی حزب الله را مشخص خواهد کرد، به ویژه که این مرحله نیازمند رهبری با تجربه و شخصیتی است که بتواند راه مقاومت و مقابله را ادامه دهد.

سرتیپ هشام جابر، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه به شبکه الجزیره گفت: ترور سید نصرالله بدون شک، خسارتی بزرگ است، به ویژه اینکه وی سال‌های زیادی را در درگیری با اسرائیل گذراند و نقش برجسته ای در آزادسازی جنوب لبنان داشت.

وی تعیین هرچه زودتر فرد جدید را ضروری دانست و گفت: برای این سمت کاندیداهای متعددی از جمله شیخ نعیم قاسم و سید هاشم صفی الدین وجود دارد و انتظار می رود شورای رهبری در مورد این انتخاب تصمیم گیری کنند.

هشام جابر در خصوص تغییرات احتمالی در مرحله جدید خاطرنشان کرد: تغییر تا حد زیادی به شخصیت دبیرکل جدید بستگی دارد که ممکن است جهت گیری‌های متفاوتی داشته باشد. این مرحله جدیدی برای حزب الله خواهد بود که نیاز به سازماندهی مجدد، تنظیم و آماده سازی دارد.

رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه، سناریوهای احتمالی حاکی از تشدید عملیات نظامی دارد، زیرا حزب‌الله از ظرفیت موشک‌ها و تسلیحات خود هنوز استفاده نکرده است و  مگر اینکه معجزه ای رخ دهد که منجر به حل و فصل و آتش بس شود.

توفیق شومان، یک تحلیلگر سیاسی گفت: حزب الله دارای ساختار نهادی است که به آن امکان می دهد بر هر مشکلی در انتخاب دبیرکل که جانشین حسن نصرالله غلبه کند. این بر اساس دو تجربه قبلی است:

اول: زمانی که الموسوی در سال ۱۹۹۱ جانشین اولین دبیرکل حزب، شیخ صبحی الطفیلی شد، انتقال بسیار آرام انجام شد.

دوم: بعد از ترور موسوی در سال ۱۹۹۲ نصرالله به عنوان دبیرکل جدید انتخاب شد و حزب الله به طور منظم به ایفای نقش خود ادامه داد.

شومان خاطرنشان کرد: این الگوی نهادی این احتمال را ایجاد می کند که اکنون همه چیز طبق مکانیسم مشابه پیش خواهد رفت. بنابراین، انتظار نمی رود که روند انتخاب جانشین با موانع بزرگی مواجه شود، بلکه اعتقاد بر این است که کارها مانند گذشته پیش خواهد رفت.

کد خبر 1783364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha