اعتبار کافی برای مرمت مساجد تاریخی اصفهان نداریم

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه اگر مسجدی ریزش و رطوبت و خرابی دارد، ما توان نداریم آن را مرمت کنیم گفت: برخی مساجد مالک دارد و برای مرمت همکاری نمی‌کنند و اداره اوقاف هم برای این مورد اعتباری ندارد و ما هم اعتبار کافی برای این کار نداریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه در هتل آسمان گفت: شهادت سید حسن نصرالله، یکی از بهترین یاران نیروهای مقاومت و رهبر معظم انقلاب که به نیابت از کشور ما می‌جنگیدند کام‌مان را تلخ کرد اما باید بدانیم طبق وعده الهی پیروزی با ما است اما شرط تحقق این امر وحدت و وفاق میان مسلمانان است.

کرم زاده ادامه داد: استان اصفهان دارای یک هزار و ۸۸۸ اثر ثبت ملی غیرمنقول، ۴۱ اثر منقول، ۴۶ اثر ثبتی طبیعی، ۲۰۱ اثر ثبتی ناملموس، ۴۵۰ حریم ثبت‌شده، ۱۵ اثر ثبت جهانی غیرمنقول، ۲ اثر ثبت جهانی ناملموس و ۴۴ موزه فعال داریم. همچنین ۵۲۸ نشان ملی صنایع‌دستی، ۱۲۶ اثر مهر اصالت سازمان جهانی یونسکو، ۱۰ نشان جغرافیایی صنایع‌دستی، دو شهر جهانی صنایع‌دستی و ۲۲ هزار اثر تاریخی داریم.

وی تاکید کرد: اگر مسجدی ریزش و رطوبت و خرابی دارد، ما توان نداریم آنرا مرمت کنیم چون اعتباری وجود ندارد، برخی مساجد مالک دارد و همکاری برای مرمت نمی کنند و اداره اوقاف هم برای این مورد اعتباری ندارد و ما هم اعتبار کافی برای این کار نداریم.

کرم زاده اضافه کرد: از اینکه بخواهیم اثری را ثبت ملی کنیم ابا داریم چون نه اعتبار، نه نیروی انسانی و نه پشتیبانی داریم.

 وی تاکید کرد: تقاضای من از مسئولان استان این است که در حوزۀ اعتبارات به ما کمک کنند، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان تنهاست.

گذر کمرزرین هویت تاریخی و تمدنی شهر اصفهان است

کرم زاده با اشاره به اینکه گذر کمرزرین هویت تاریخی و تمدنی شهر اصفهان است اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان تأکید دارد این گذر تبدیل به سایت موزه شود و شهرداری اصفهان باید برای این موضوع طرح بیاورد ولی شهرداری در این زمینه کند پیش می‌رود.

وی ادامه داد: تنها بخش وزارت میراث فرهنگی که اجازه کاوش مناطق باستانی دارد پژوهشکده میراث فرهنگی است و حتی اداره کل میراث فرهنگی اجازه کاوش ندارد خوشبختانه کاوش گذر کمرزیرن به اتمام رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان تصریح کرد: مرکز تجاری مجاور کنار گذرکمرزرین باعث بروز مشکلاتی در ایجاد سایت موزه شدن این گذر دارد و دادستانی در این حوزه ورود پیدا کرد منتهی مدیریت شهری در خیلی از جاها همچون گذر کمرزرین باید کار انجام دهد یعنی اینکه همه کارها را به عهده میراث بگذارند اشتباه است و گذر کمرزرین یک پروژه مدیریت شهری است چراکه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نهاد حاکمیتی است و نه اجرایی.

مسجد کازرونی ارزش تاریخی ندارد فقط معماری آن ارزش دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان درخصوص مسجد کازرونی متذکر شد: این مسجد ارزش تاریخی ندارد فقط معماری آن ارزش دارد.

وی تأکید کرد: برای مسجد کازرونی دستور توقف کار را صادر کردیم، سنوات قبل مجوزهایی صادرشده و نقشه‌هایی مهر و امضا شده و تصمیماتی گرفته شده، اما ما سعی کردیم هیئت امنا را قانع کنیم. دادستان نیز همراهی کرده است. امروز کمیتۀ ثبت مسجد کازرونی را تشکیل داده‌ایم و ثبت این مسجد را در شورای فنی اداره‌کل میراث فرهنگی استان مصوب کردیم و پروندۀ آن به شورای ثبت وزارتخانه ارسال می‌شود. از عناصری که هویت و تاریخ استان است حمایت کنیم.

اعتبار کافی برای مرمت مساجد تاریخی اصفهان نداریم

چالش‌ها و فرصت‌های گردشگری اصفهان در سال ۱۴۰۳

کرم زاده اضافه کرد: در شش‌ماهه نخست سال جاری ۳۰ موافقت اصولی برای پروژه‌های گردشگری صادرشده که ۱۶ مورد به مجوز احداث رسیده و حجم سرمایه‌گذاری هزار و ۵۹۲ میلیارد بوده و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری پروژه‌ها، به ۷۵۵ مورد شغل مستقیم برسیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان بابیان اینکه از تسهیلات تبصره ۱۸ در سال گذشته حدود ۹۶ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم، گفت: این رقم ناچیز است، در حوزه پروژه‌های مرمتی و زیرساختی نیز ۲۲۱ پروژه داشتیم که قالب آن‌ها مرمتی با اعتباری ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است.

وی ابراز داشت: در حوزه اعتبارات استانی ۲۳.۵ میلیارد تومان به ما اعتبار داده بودند و بقیه از محل سفر رئییس‌جمهور شهید و اعتبارات ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود که رقم بسیار ناچیزی است. آیا من به‌عنوان مدیرکل میراث استان با ۲۳ میلیارد تومان می‌توانم اتفاق بزرگی را رقم بزنم؟ حتی مسجد امام را نمی‌توان با این اعتبار  مرمت کرد تا چه برسد به استان اصفهان.

کرم زاده ادامه داد: همچنین در سطح معرفی هنرمندان و آثار نفیس آن‌ها، ۶۰۰ نشان ملی و ۱۳۲ نشان بین‌المللی اخذشده است، همچنین حدود ۱۲۰ رویداد گردشگری در سطح استان برگزار می‌شود که حدود ۸۰ تا ۹۰ مورد در سطح ملی ثبت‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان بابیان اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۴ هزار ۴۰۹ گردشگر خارجی داشتیم اظهار کرد: در شش‌ماهه نخست سال جاری آمار گردشگری به ۷۸ هزار نفر رسیده که نسبت به سال قبل کاهش داشته و دارای رشد منفی شده است که البته این امر مختص به اصفهان نیست.

کد خبر 1783388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha