سی‌ان‌ان: ترور نصرالله، حزب‌الله را ضعیف نمی‌کند

سی ان ان گزارش داد: ترور سید حسن نصرالله توسط اسرائیل، حزب الله را ضعیف نخواهد کرد، زیرا این حزب همچنان دارای رهبران ماهر و قدرت موشک‌های هدایت شونده دقیق و موشک های دوربرد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، شبکه آمریکایی «سی ان ان» با انتشار گزارشی از ترور «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان به پیامدهای آن در منطقه پرداخت.

در این گزارش آمده است: 48 ساعت گذشته در خاورمیانه که طی آن اسرائیل، سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان را ترور کرد و به بمباران شهرها و روستاها در سراسر لبنان ادامه داد، نگرانی از این وجود دارد که این درگیری طولانی‌مدت به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر تبدیل شود.

ترور سید حسن نصرالله در یک سلسله حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی به حومه بیروت در روز جمعه، نشان دهنده تشدید درگیری بین اسرائیل و حزب الله است.

این حمله اسرائیل، آخرین مورد از یک سری حملات بزرگ علیه حزب الله است، زیرا اسرائیل تاکنون چندین فرمانده را ترور کرده و پیجرها و رادیوهای اعضای حزب الله را در اوایل ماه جاری منفجر کرده است که منجر به تلفات جانی شده است.

اسرائیل، احتمال حمله زمینی به لبنان را در حالی مطرح می‌کند که در صورت انجام، چهارمین حمله اسرائیل به این کشور در پنجاه سال گذشته خواهد بود.

در همین راستا، حزب الله لبنان نیز متعهد شده است که «به مبارزه خود برای مقابله با دشمن صهیونیستی ادامه خواهد داد» و  ایران نیز همبستگی خود را اعلام کرده است.

اسرائیل در روزهای جمعه و شنبه اهدافی از حزب الله را در بیروت پایتخت لبنان و سایر نقاط این کشور بمباران کرد که منجر به ترور سید نصرالله شد.

ارتش اسرائیل قبل از حمله به ساختمان‌ها هشدارهایی صادر کرد، اما تنها چند دقیقه پس از هشدارها عملیات انجام شد.

حملات اخیر پس از آن صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیشنهاد آتش بس با میانجیگری ایالات متحده و فرانسه را که خواستار آتش بس 21 روزه در درگیری ها در سراسر مرز اسرائیل و لبنان شده بود، رد کرد.

حزب الله و ایران چه خواهند کرد؟

تحلیل‌گران می‌گویند که شکست‌هایی که حزب‌الله با آن مواجه شده بعید است که حزب‌الله را ضعیف کند.

این جنبش همچنان رهبران ماهر و بسیاری از قدرتمندترین دارایی های خود از جمله موشک‌های هدایت شونده دقیق و موشک های دوربرد را در اختیار دارند که می‌تواند به زیرساخت های نظامی و غیرنظامی اسرائیل آسیب قابل توجهی وارد کند.

در پی ترور نصرالله، حزب الله هنوز اقدامی تلافی جویانه بزرگ انجام نداده است، اما تحولات اخیر احتمال تغییر را افزایش می‌دهد.

به گفته جاناتان پانیکوف، یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی متخصص در منطقه به سی‌ان‌ان گفت: واکنش احتمالاً قابل توجه است، حزب‌الله مطمئناً پاسخ خواهد داد.

سوال کلیدی دیگر این است که ایران تا چه حد می تواند درگیر آن شود. سفارت ایران در لبنان با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی، ترور نصرالله را اقدامی خطرناک توصیف کرد که قواعد بازی را تغییر خواهد داد و گفت که عامل آن «به مجازات مناسبی خواهد رسید».

بر اساس این گزارش، باید گفت که فضای موجود برای دیپلماسی محدود به نظر می رسد، به ویژه از آنجایی که ماه ها کار بر روی توافق آتش بس در جنگ غزه پیشرفت کمی در مذاکرات داشته است.

کد خبر 1783582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha