پیوند بین میراث فرهنگی و دفاع مقدس با روایتگری درست/ گردشگری مقاومت نیازمند سرمایه گذاری است

دارابی با اشاره به مخاطبان بسیار گردشگری مقاومت سرمایه گذاری در این حوزه را ضروری خواند و گفت: مجلس در برنامه هفتم توسعه، میراث فرهنگی را موظف به ثبت ۱۵۰ نقطه مکان رویداد با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کرده است.

«علی دارابی»، قائم‌ مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره استفاده از ظرفیت شهرهای مقاومت خیز در حوزه گردشگری گفت: موضوع انواع گردشگری از جمله مباحث بسیار مهمی است که باید بر روی آن سرمایه گذاری کرد، گردشگری سلامت، گردشگری زیارت و گردشگری طبیعت سه قسم اصلی گردشگری را تشکیل می دهند. یکی از مسایل مهمی که در سه سال اخیر درباره آن تلاش کردیم تا پیوند شایسته ای بین مسئله گردشگری دفاع مقدس، مقاومت و راهیان نور تا حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باشد، همین مسئله بود. باید برای این موضوع برنامه ویژه ای را تدوین کنیم.

کم کاری در حوزه گردشگری مقاومت

قائم‌ مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه گردشگری مقاومت مخاطبان بسیاری دارد، توضیح داد: این حوزه مخاطبان فراوانی دارد اما متاسفانه آنگونه که شایسته است در این موضوع کار نشده است و باید بر روی آن سرمایه گذاری کنیم. مجلس شورای اسلامی ۱۵۰ نقطه مکان رویداد را در برنامه توسعه هفتم تصویب کرده تا ما با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آن را ثبت کنیم. در همین راستا برنامه های مختلفی برای موزه ها تدارک دیده شده است.

ثبت ۴۰ هزار اثر از بین یک میلیون اثر قابل ثبت

علی دارابی با اشاره به دیدار فرماندهان جنگ در هفته دفاع مقدس با رهبر معظم انقلاب  و ارائه گزارشی از موزه هایی که قرار است در اصفهان افتتاح شود، اظهار کرد: امروزه موزه صرفا به مثابه یک ویترین و گنجینه نیست؛ اگرچه این مسئله نیز بسیار مهم است، ما یک جامعه با بیش از هفت هزار سال قدمت تاریخی و سابقه بیش از یک میلیون سال سکونت بشری را داریم و بیش از یک میلیون اثر داریم که در طول این سالها تنها زیر ۴۰ هزار اثر آنها را توانستیم ثبت کنیم.

قائم‌ مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه کشور ایران جزو ۱۰ کشور تمدنی جهان است، گفت: ما نهمین کشور دنیا در حوزه میراث ملموس و طبیعی و پنجمین کشور دنیا در حوزه میراث ناملموس هستیم؛ بنابراین رابطه معناداری میان گردشگری و سایت های حوزه میراث فرهنگی وجود دارد.

دارابی با اشاره به تشکیل کارگروه مشترک میان معاونت میراث فرهنگی با بنیاد حفظ نشر آثار دفاع مقدس تصریح کرد: این کارگروه در حدود دو سال است برای توسعه همکاری ها میان این دو دستگاه ایجاد شده است.

ایجاد پیوند بین میراث فرهنگی و دفاع مقدس با روایتگری درست

قائم‌ مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: یکی از اقدامات مهمی که باید برای نسلِ انقلاب و جنگ و نسل آینده باید انجام دهیم، روایتگری و خوانش درست در حوزه دفاع مقدس و پیوند آن با حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است؛ باید این مهم را تعریف کنیم، اگر چنین اتفاقی رخ دهد، میراث بزرگی است که می تواند تداوم یافته و نسل جوان نیز از آن بهره برداری کنند.

دارابی از راه اندازی موزه استکبارستیزی در طبس خبر داد و گفت: اخیرا بنیاد ملی حفظ نشر و آثار دفاع مقدس موزه ملی استکبارستیزی در طبس را در برنامه های خود قرار داده و کارگروه میراث نیز برای آن برنامه ریزی می کند که آن هم می تواند نقش مهمی در این روایتگری ها داشته باشد.

کد خبر 1783770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha