مرکز تحقیقات اسلامی مجلس؛ رابط حوزه علمیه با سیستم قانونگذاری

آیت‌الله حسینی بوشهری، خطاب به مسئولین مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: کار شما خدمت بزرگی به حوزه علمیه است، چون حداقل یک پل ارتباطی قوی بین حوزه علمیه و سیستم قانونگذاری کشور هستید.

به گزارش گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، پس از تسلیت شهادت مبارزان جبهه مقاومت ابراز و تبریک عملیات وعده صادق ۲، داشت: مدت‌هاست که دشمنان بشریت دست به اقداماتی می‌زنند که انسانیت را شرمنده می‌کند که می‌تواند به چه روزی دچار شود و تفاوتی با درندگان نداشته و حتی بد تر باشد «أُولَئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ».

بازدارندگی عملیات وعده صادق ۲

وی با اشاره به عملیات تلافی جویانه وعده صادق ۲ اظهار کرد: امیدواریم اقداماتی که فرماندهان عزیزمان شب گذشته رقم زدند، تسکینی باشد بر این آلام و در مقابل این دشمن شرور، کودک کش و کینه توز، بازدارندگی لازم را ایجاد کند تا دست از اقدامات خود بردارند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما به دنبال جنگ در منطقه نیستیم و جنگ را به عنوان یک اصل در نظر نمی‌گیریم. در اسلام نیز همیشه جنگ بر اولیای الهی تحمیل شده است نه اینکه خود به دنبال جنگ باشند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره تجارب گذشته حجت الاسلام و المسلمین نهاوندی، رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی، بیان داشت: کار مرکز تحقیقات، کار بسیار مهمی است. خصوصا با توجه به اینکه حضور فقهای صاحب نظر در مجلس شورای اسلامی نسبت به اوایل انقلاب، کاهش کمی و کیفی داشته است.

از فضلای جوان در مرکز تحقیقات اسلامی استفاده شود

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم به کار گیری فضلای جوان و توانمند حوزه علمیه در مرکز تحقیقات اسلامی ابراز داشت: فضلای جوانی داریم که ناشناخته‌اند اما در عین حال توانمنداند. بنای شما بر این باشد که این افراد را شناسایی کنید و استعدادهای آن‌ها را پرورش دهید.

وی با اشاره به اهمیت رعایت بُعد اسلامیت در قوانین خاطرنشان کرد: اصل در قوانین باید مصالح کلی کشور و از همه مهم‌تر، در نظر گرفتن بُعد اسلامیت آن باشد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، متقاعد سازی نمایندگان مجلس با استدلال‌های روشن را ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: باید هماهنگی‌های لازم انجام شود تا هر چه در دستور کار کمیسیون‌های مجلس قرار می‌گیرد، یک نسخه از آن طرح یا لایحه نیز برای شما ارسال شود تا به سرعت نظر خود را اعلام کنید و نمایندگان را متقاعد سازید.

وی خطاب به مسئولین مرکز تحقیقات اسلامی ابراز داشت: کار شما خدمت بزرگی به حوزه علمیه است، چون حداقل یک پل ارتباطی قوی بین حوزه علمیه و سیستم قانونگذاری کشور هستید. اگر شما مجموعه‌های حوزوی را در این کار درگیر کنید، نتیجه آن فقهی می‌شود که در جامعه پیاده شود، بنابراین باید با کل حوزه علمیه ارتباط داشته باشید.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین علی نهاوندی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به لزوم نقش آفرینی روحانیت در فرایند قانونگذاری، گزارش مختصری از روند سیر و تکامل مرکز تحقیقات اسلامی ارائه کرد.

وی ابراز داشت: تاکنون ۷۲۷ گزارش علمی برای کمیسیون‌های مجلس در موضوعات مختلف تدوین شده است و ۱۴۰۰ اعزام به کمیسیون‌های مختلف و ۲۲۰ اقدام تعاملی با وزارتخانه‌ها داشته‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی ادامه داد: تا کنون ۴۱ شماره از فصلنامه دین و قانون و ۳۰ کتاب به چاپ رسیده و پنج دوره «مدرسه پارلمانی» نیز برگزار شده است.

وی تصریح کرد: باید آنچه در اندیشه حوزوی نهفته است را فعال کنیم.

کد خبر 1784066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha