هفته بزرگداشت سیدالکریم(ع) با شعار «اسوه جهاد و مقاومت شعار»

معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به تشریح برنامه‌های هفته بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پرداخت و گفت: شعار این هفته «حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)؛ اسوه جهاد و مقاومت» است.

 خبرگزاری شبستان، گروه دین و اندیشه، نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) امروز چهارشنبه، ۱۱ مهرماه در سالن جلسات دارالتولیه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام محسن عرفاتی، معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)  ضمن گرامیداشت هفته ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و بیان تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله و تقدیر از عملیات وعده صادق ۲ در این نشست بیان کرد: سال گذشته پیشنهاد شد که هفته فرهنگی شهرری همزمان با هفته ولادت سیدالکریم(ع) باشد که این هفته با محوریت خود حضرت برگزار می‌شود.  حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نویسنده‌ای توانمند بود که کتاب خطب امیرالمومنین(ع)، کتاب فقهی و روایی را جمع آوری کرده‌اند و برای حفظ و انتشار قرآن به استنساخ قرآن پرداختند.

عرفاتی افزود: ایشان شخصیت بزرگی بودند؛ امام هادی(ع) در رابطه با ایشان فرمودند که سوالات خود را می‌توانید از حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بپرسید؛ این موضوع نشان دهنده مقام فقاهت ایشان دارد و می‌طلبد که هفته فرهنگی را با محوریت محتوایی که ایشان عرضه کردند برگزار کنیم. امیدواریم محتوایی که در هفته فرهنگی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ارائه می‌شود، مورد استفاده مردم، نخبگان، دانش‌آموزان و دانشجویان باشد.

حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)؛ اسوه جهاد و مقاومت

وی با بیان اینکه شعار این هفته «حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)؛ اسوه جهاد و مقاومت» است بیان کرد: این شعار به جهت سازماندهی فعالیت ها انتخاب شده است تا بزرگان و علما از شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای مردم صحبت کنند.  

معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تصریح کرد: علمای شیعه همیشه پرچمدار مبارزه با ظلم و ستم بودند؛ یکی از این بزرگان جناب علامه شهید سید حسن نصرالله بود. قبل از انقلاب اسلامی شیعیان در لبنان در اقلیت و ضعف بودند ولی انقلاب اسلامی ایران با پرچمداری امام خمینی(ره) و با صدور فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، سبب درخشش جبهه مقاومت در لبنان شد و شهید نصرالله شخصیت برجسته لبنان شدند.

صدور انقلاب علوی و شیعی

وی با بیان اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) یکی از موارد صدور انقلاب علوی و شیعی امام هادی(ع) هستند، بیان کرد: علمای شیعه وارثان انبیا(ع) بودند و ما خود را مدیون شهدای علمای شیعه مخصوصاً شهید سید حسن نصرالله می‌دانیم. باید عظمت و افتخار سید حسن نصرالله را برای همه جوانان تبیین کرد و گفت که مسیحیان، اهل سنت و شیعیان همگی در لبنان تحت تأثیر سخنان شهید سید حسن نصرالله بودند.

وی با اشاره به حمله موشکی وعده صادق ۲ اظهار کرد: پیروزی سپاه اسلام سبب خوشحالی جوامع اسلامی شد و رژیم جنایتکار صهیونیستی سیلی محکمی از سپاه اسلام خورد؛ البته ما هنوز داغدار شهدا هستیم اما این اتفاق التیامی بود بر آسیبی که به جهان اسلام وارد شد.

عرفاتی با بیان اینکه تلاش کردیم در هفته بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برنامه‌های متنوع در نظر بگیریم ادامه داد: مناسبت‌ها بهانه‌ای برای انتقال و تبیین معارف اهل بیت(ع) است تا فضای جامعه را دینی، قرآنی و معنوی کنیم. برنامه‌هایی را پیش‌بینی کردیم و قرار شد برای هفته فرهنگی دبیرخانه دائمی داشته باشیم؛ در همین راستا سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری به عنوان دبیر دبیرخانه هفته فرهنگی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) انتخاب شد.  

وی اضافه کرد: از شنبه ۱۴ مهرماه رسماً برنامه‌های هفته فرهنگی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با شعار «حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اسوه جهاد و مقاومت» آغاز می‌شود و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. جهاد و مقاومت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به قدری شاخص بود که امام هادی(ع) ثواب زیارت مزار ایشان را هم سطح زیارت مزار امام حسین(ع) دانسته‌اند. باید بدانیم هرچه علمای شیعه در عرصه مختلف دارند به تأسی از اهل بیت(ع) است.

برنامه‌های هفته فرهنگی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه ۱۶ عنوان برنامه با ۳۱ ویژه برنامه برای هفته فرهنگی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار خواهد شد تشریح کرد: مراسم آغازین هفته فرهنگی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از شنبه ۱۴ مهر با حضور ورزشکاران برجسته کشور از ساعت ۱۰ با قرائت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و محفل شب شعر با موضوع مناقب حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بعد از نماز مغرب و عشا در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار خواهد شد. قرار است تا دبیرخانه‌ای در این رابطه در آستان ایجاد شود و اشعار برگزیده را انتخاب کنند و سال بعد معرفی شوند.

وی ادامه داد: روز یکشنبه، ۱۵ مهر برنامه‌ها با حضور پزشکان و پرستاران بیمارستان فیروزآبادی آغاز خواهد شد. با توجه به سالروز حماسه طوفان‌الاقصی، بعد از نماز ظهر و عشا تجمعی با حضور پیشکسوتان جهاد و مقاومت برگزار می‌شود. روز دوشنبه، ۱۶ مهر با حضور اساتید دانشگاه برنامه‌ها آغاز خواهد شد و از فعالان دانشجویی قدردانی خواهد شد؛ در این روز به آسایشگاه معلولین کهریزک خواهیم رفت و از ساعت ۱۵ با حضور خادمین حرم از میدان شهرری به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خواهیم آمد و آیین تعویض و اهتزاز پرچم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را برگزار خواهیم کرد.  همچنین در شب ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در صحن حضرت علی(ع) آیین عمامه‌گذاری و قرائت قرآن برگزار خواهد شد.

عرفاتی افزود: سه‌شنبه، ۱۷ مهر روز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با قرائت زیارت آن حضرت برگزار خواهد شد که به دلیل آغاز هفته نیروی انتظامی با حضور نیروهای نظامی و حافظان امنیت همراه خواهیم بود و در این مراسم از شهدای امنیت تجلیل خواهد شد. روز چهارشنبه، ۱۹ مهر به آموزش و پرورش اختصاص یافته است که برنامه‌ها با حضور معلمان و دانش‌آموزان در مصلی امام خمینی(ره) آغاز می‌شود. روز پنجشنبه، ۲۰ مهر برنامه‌ها با حضور قرآن آموزان و با تجلیل از خانواده شهدا برگزار می‌شود و برنامه‌های متنوع تا نیمه شب در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در این هفته اتاق عقد آستان به صورت ویژه فعال است و جوانان می‌توانند از این فضا برای انجام مراسم عقد خود استفاده کنند. همچنین می‌توان به برگزاری پویش کتاب حکمت نامه، برگزاری مراسم جشن تکلیف، برگزاری غرفه‌های آشنایی نوجوانان با حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، ارائه خدمات مشاوره رایگان به زائران و چندین برنامه متنوع دیگر اشاره کرد که از جمله اقدامات این هفته فرهنگی است.

برگزاری هفته کودک در شهرری 

معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اضافه کرد: همچنین به دلیل همزمانی هفته کودک با هفته فرهنگی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، برنامه‌های متنوعی برای کودکان به همراه برگزاری نمایشگاه با کمک شهرداری تهران در ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار خواهد شد که از همه خانواده‌ها دعوت می‌کنیم با کودکان خود در این مراسم شرکت کنند. برگزاری برنامه‌های هفته کودک در شهرری اتفاق بزرگ، قابل توجه و قابل تقدیر است.

کد خبر 1784093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha