یونسکو: مسجد جامع نوری در عراق سال آینده افتتاح می‌شود

سازمان یونسکو اعلام کرد: کار بازسازی مسجد جامع نوری و مناره کج آن در موصل عراق به ۸۰ درصد رسیده است و انتظار می رود این کار در سال آینده تکمیل شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شفق نیوز، مصطفی الزیوانی، یکی از مهندسان سازمان یونسکوناظر بر پروژه بازسازی مسجد جامع نوری در موصل عراق گفت: کار بازسازی روی مناره  این مسجد از هفت قسمت به قسمت ششم رسیده است.

الزیوانی افزود: ارتفاع مناره نزدیک به ۵۰ متر خواهد بود همانگونه که قبل از آن بود، میزان اتمام کار بازسازی گلدسته نزدیک به ۸۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: قرار است تا یک سال آینده کار تکمیل و افتتاح مسجد جامع نوری انجام شود.این کار توسط سازمان یونسکو و با بودجه امارات و نظارت بازرسان میراث و آثار باستانی نینوا و دیوان وقف اهل سنت اجرا شد.

مسجد نوری یکی از مساجد تاریخی عراق است که نورالدین زنکی آن را در سال ۱۱۷۲ ساخت. این مسجد در ساحل غربی مول قرار دارد و منطقه اطراف مسجد را منطقه مسجد جامع می نامند.

همچنین این مسجد را دومین مسجد ساخته شده در موصل پس از مسجد جامع اموی می دانند. این مسجد بارها بازسازی شد که آخرین آن در سال ۱۹۴۴ میلادی بود.

درسال ۲۰۱۴، ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش در ژوئن همین سال از منبر این مسجد سخنرانی کرد. در ژوئن ۲۰۱۴ در جریان پیشروی نیروهای عراق برای آزادسازی این منطقه، داعش مناره این مسجد را منفجر کرد.

کد خبر 1784203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha