اولویت های اصلی جشنواره تئاتر مقاومت مشخص شد

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به همراه مشاورعالی این مجموعه با حضور در دبیرخانه نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت در جریان فعالیت های این رویداد ملی قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر مقاومت، حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توحید معصومی، مشاور عالی اداره کل هنرهای نمایشی با حضور در دبیرخانه نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت ضمن دیدار با محمد حبیبی مدیرعامل انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس ، محمد کاظم تبار دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت و اعضای ستاد اجرایی جشنواره، در جریان تازه ترین فعالیت های پیش روی دبیرخانه و نحوه برگزاری این رویداد قرار گرفتند.

فصل جدیدی در برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت آغاز شد

محمدکاظم تباردبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت در ابتدای این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محور مقاومت به ویژه شهید سید حسن نصرالله ، شهید سید عباس نیلفروشان و شهید اسماعیل هنیه گزارشی از نحوه فعالیت های انجام گرفته در دبیرخانه طی ماه های گذشته ارائه و از خدمات و فعالیت های حمید نیلی در زمان مدیریت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس قدردانی کرد.

وی توضیح داد: بنیاد فرهنگی هنری روایت فتح، مدیریت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ، بنده و تمامی اعضای ستاد برگزاری جشنواره در تلاشیم تا روز بیست و دوم دی ماه که مصادف با برگزاری مراسم اختتامیه خواهد بود شاهد آغاز فصل تازه ای از فعالیت گروه ها و هنرمندان عرصه تئاتر مقاومت به پشتوانه فعالیت هنرمندان و مدیران ارزنده این عرصه در دوره های گذشته باشیم.

دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت گفت: در شیوه جدید برگزاری این دوره ، آثار نمایشی شرکت کننده  در استان محل اقامت هنرمندان متقاضی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. مسیری که برای ما دربرگیرنده سختی ها و دشواری های فراوانی بود  اما براین باوریم چنین شیوه ای در مسیر برگزاری جشنواره می تواند نقش موثری در توسعه کمی و کیفی مخاطب حوزه تئاتر مقاومت باشد. شرایطی که ما را برآن داشت برای تحقق چنین نگاهی با گروه های شرکت کننده تعامل بیشتری داشته باشیم و ضمن حضور مستمر در محل تمرین آنها در شهرهای مختلف به رسیدگی مشکلات آنها نیز بپردازیم. زیرا براین باوریم چنین مسیری می تواند دربرگیرنده افزایش سرانه تولید آثار نمایشی در حوزه دفاع مقدس و فواید دیگری باشد که طی روزهای آینده بیشتر درباره آنها اطلاع رسانی خواهد شد. این در حالی است که برنامه ریزی هایی هم برای پخش آنلاین آثار شرکت کننده در جشنواره هم انجام گرفته تا گروه های شرکت کننده در جشنواره بتوانند تماشاگرهمه نمایش های جشنواره در زمان اجرا باشند.

برنامه جشنواره مقاومت پس از شهادت سید حسن نصرالله

کاظم تبار ضمن ارائه گزارشی دیگر از حضور پرتعداد گروه های نمایشی در بخش های«صحنه ای»،«خیابانی»، «نمایشنامه نویسی»و«پژوهشی» بیان کرد: توجه به نقش مهم محورمقاومت در مبارزه با جنایات رژیم صهیونیستی یکی از بخش مهم فراخوان این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت بوده است. این در حالی است که نظر به اهمیت و شرایط بسیار مهم روزهای گذشته که درحوزه محور مقاومت پس از شهادت اسماعیل هنیه دبیرکل جنبش حماس ، شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان ، شهید نیلفروشان و سایر شهدای محور مقاومت به وجود آمده، این اهمیت برای ما دو چندان شده و تصمیم داریم علاوه بر طراحی جایژه ویژه ای که در این حوزه طراحی شده، در حوزه کارگاه های آموزشی جشنواره نیز اقداماتی را انجام دهیم تا از پس برگزاری این فعالیت های به تولیدات ارزنده ای در این زمینه برسیم. البته ما در بخش های مختلف جشنواره شاهد ارسال آثار شاخصی به دبیرخانه جشنواره در حوزه های محور مقاومت، شهدای غزه، شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید رئیسی ، شهید امیرعبداللهیان و شهدای امنیت هستیم که امیدوارم در حوزه کیفیت موفق باشند.

وی ادامه داد: دبیرخانه جشنواره تئاتر مقاومت نهایت تلاش خود را انجام داده تا براساس آنچه برای این دوره طراحی شده، نظارت درستی در حوزه کیفیت کارها نیز وجود داشته باشد. در این زمینه جلسات مستمری با مدیران اداره های فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراکز حوزه هنری استان های مختلف برگزار شده تا گروه بتوانند بدون کمترین دغدغه و مشکل به فعالیت در این دوره از جشنواره بپردازند. البته بنده امیدوارم به واسطه برگزاری چنین جلساتی که نشان از دغدغه مند مدیرکل هنرهای نمایشی به حوزه تئاتر مقاومت دارد، بتوانیم کمبود ها و دغدغه هایی مربوط به جشنواره ا نیز به حداقل برسانیم.

دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: به اعتقاد من امسال برای تئاتر سال تئاتر مقاومت است و من بسیار خوشحالم که به واسطه حضورحمید نیلی در اداره کل هنرهای نمایشی دوستی و همکاری خوبی میان دبیرخانه جشنواره و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با مدیریت این مجموعه شکل گرفته است. شرایطی که به طور حتم می دانیم آنچه قرار است از جشنواره تئاتر مقاومت پیش روی مخاطبان قرار گرفت ویترینی از تفکر نظام جمهوری اسلامی در حوزه مقاومت است و می تواند برای همه ما حائز اهمیت باشد.

«اقتباس» و «پرتره» رویکردهای مهم دوره نوزدهم

شهرام احمدزاده مدرس دانشگاه و مدیر بخش نمایشنامه نویسی نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت هم در این دیدار ضمن قدردانی از حضور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه به ارائه گزارشی از روند برگزاری بخش نمایشنامه نویسی پرداخت و گفت: آنچه در این دوره از جشنواره برای ما حائز اهمیت توجه به سوژه ها و موضوعاتی در حوزه «اقتباس» و «پرتره» بوده که امیدوارم تغییرات اعمال شده در این دوره از جشنواره بتواند آغازگر مسیری برای توسعه کیفیت باشد. در این راه توجه به حوزه ادبیات نمایشی کودک و نوجوان و تلاش برای ارتقای کیفیت در این حوزه از تئاتر مقاومت هم موضوع مهمی بود که روی آن تمرکز داشتیم و امیدوارم بتوانیم در این زمینه به توفیقاتی هم دست پیدا کنیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: علاوه بر پذیرش متون مختلفی که در این بخش به دبیرخانه جشنواره رسید، ما از مقطعی تلاش کردیم تا برای پرهیزاز ارائه سوژه های تکراری ، مجموعه کتاب های منتشر شده در بنیاد فرهنگی هنری روایت فتح را به عنوان منبع اقتباس نویسندگان معرفی کنیم که بتوانند با دستیابی به این آثار منتشر شده نسبت به نگارش نمایشنامه های اقتباسی هم اقداماتی انجام دهند. این در حالی است که در تلاشیم برای دوره های آینده مجموعه کتاب های منتشر شده از سوی ناشران دیگر را هم در اختیار هنرمندان قرار دهیم تا این بخش نیز با تنوع موضوعی بیشتری برنامه ریزی و برگزار شود. به هرترتیب آنچه در بخش نمایشنامه نویسی این دوره از جشنواره انجام گرفته ، تلاشی برای توسعه کیفیت آثار نمایشی حوزه مقاومت با توجه به شرایط حساس و استراتژیک محور مقاومت و تلاش برای چاپ نمایشنامه هایی در این حوزه است که امیدوارم همگی آنها به واسطه تلاش همکارانم در ستاد جشنواره و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس محقق شود.

«جشنواره تئاتر مقاومت» متعلق به شهدای جبهه مقاومت است

محمد حبیبی مدیرعامل انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس هم در ادامه این دیدارضمن تشکر از حضور مدیرکل هنرهای نمایشی  گفت: خوشبختانه با توجه به حضور جناب نیلی در مدیریت قبلی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و تسلطی که در ماموریت های این مجموعه دارد، شاهد همکاری صمیمانه ای میان مدیریت فعلی اداره کل هنرهای نمایشی و ستاد برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت هستیم که می بایست طی روزهای پیش رو و ایام برگزاری جشنواره نیز استمرار داشته باشد تا مخاطبان و هنرمندان فعال حوزه تئاتر مقاومت در مناسبت ترین شرایط ممکن این رویداد ملی حضور داشته باشند.

وی افزود: جشنواره تئاتر مقاومت، رویدادی ملی متعلق به شهدای گرانقدر انقلاب، دفاع مقدس و محور مقاومت است و امیدوارم به واسطه خون پاک این عزیزان که هرچه داریم متعلق به آنهاست ،بتوانیم جشنواره ارزشمندی را در این مقطع حساس برگزار کنیم. این در حالی است که با توجه به شهادت شهید سید حسن نصرالله، شهید سردار نیلفروشان ، شهید اسماعیل هنیه و دیگر شهدای محور مقاومت فعالیت های ما در دبیرخانه وارد شرایط و مسیر جدیدی شده که باید این فرصت محدود کارهای ارزشمندی را انجام دهیم.

خاطرات آقای مدیر از روزهای سخت مدیریت در انجمن تئاتر انقلاب

حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پس ازصحبت های مدیران برگزاری نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت، ضمن عرض تسلیت و تبریک به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و قدردانی از فعالیت آنها دربرگزاری هرچه بهتراین جشنواره گفت: امروز وقتی در دفتر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس آمدم یاد و خاطره روزهای حضورم در این مجموعه برایم زنده شد و خیلی خوشحالم که بار دیگر فرصتی برای حضوردر این مجموعه پیدا کردم. به هر حال هم انجمن تئاتر انقلاب و هم جشنواره تئاتر مقاومت برای من از ارزشمندی های زیادی برخوردارهستند . کما اینکه طی دوران حضورم در انجمن که مصادف با روزهای بسیار سخت کرونا و دیگر اتفاقات بود تلاش کردیم تا به واسطه همراهی ویژه هنرمندان و همکاران این مجموعه کارهای متفاوتی را انجام دهیم که خوشبختانه دربرگیرنده اتفاقات خوبی هم شد. مسیری که این بار با حضور افراد دغدغه مندی چون محمد حبیبی به عنوان مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و محمد کاظم تبار دبیرجشنواره در شکلی دیگر ادامه پیدا کرده و امید می رود که با این حرکت های جدید شاهد اتفاقات خوبی هم باشیم.

مدیرعامل اسبق انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: اکنون در حوزه تئاتر مقاومت شاهد برگزاری دو جشنواره مهم به نام «جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت» توسط بنیاد فرهنگی هنری روایت و «جشنواره تئاتر بسیج» با حمایت نیروی مقاومت بسیج هستیم که هریک آنها دربرگیرنده ارزشمندی های خود هستند و می توانند در قالب هایی که برایشان تعریف شده میزبان گروه های نمایشی و مخاطبان علاقه مند حوزه مقاومت باشند. از این رو لازم است با طراحی و برنامه ریزی هایی که در این زمینه انجام می شود، فضای کار را به سمتی هدایت کنیم که وجه تمایز این دو رویداد ملی نسبت به یکدیگرنیز مشخص تر شود.

چند توصیه مهم به مدیران جشنواره تئاتر مقاومت در شرایط ویژه امروز

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: به اعتقاد من توجه به عناصر و مولفه های مهم و تاثیرگذارادبیات مقاومت در دو حوزه «ملی» و «بین المللی» با اتکا به فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از مهم ترین نکاتی است که می تواند مورد توجه دست اندرکاران جشنواره تئاترمقاومت در دوره نوزدهم قرار گیرد. ما این روزها در شرایط بسیار حساس، مهم و جریان سازی در حوزه محورمقاومت قرار داریم . بنابراین به نظر می آید توجه ستاد جشنواره به موضوعاتی که برای این دوره در نظر گرفته اند می بایست در حوزه بین الملل شکل موثرتر و پررنگ تری داشته باشد. مسیری که قطعا فعالیت ستاد برگزاری جشنواره را نیزوارد شرایط ویژه و متفاوتی کرده که می تواند دربرگیرنده نکات مهمی باشد.

وی تصریح کرد: امروز وضعیت منطقه در حساس ترین شرایط ممکن خود قرار دارد، پس لازم است آغازگر حرکت های مهمی برای ارائه آثار نمایشی موثر و چشمگیر در حوزه محورمقاومت باشیم. به طورحتم به برکت وجود شهدای گرانقدری چون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید سید حسن نصرالله، شهید اسماعیل هنیه، شهید نیلفروشان و دیگر شهدای عزیز جبهه مقاومت ما مولفه های مهم و ارزشمندی داریم که می توانیم براساس آنها فعالیت هایی در عرصه تئاتر به ویژه بخش بین الملل داشته باشیم. بی تردید در این زمینه مشکلاتی هم وجود دارد که کار در حوزه بین الملل را برای ستاد جشنواره سخت می کند اما به نظرم راهکارها و خوش سلیقگی هایی در این زمینه وجود دارد که می تواند در این دوره از جشنواره مورد توجه قرار گیرد.

نیلی گفت: دبیرخانه جشنواره تئاتر مقاومت این روزها بسیار کار سختی دارد زیرا ما در روزها و شرایطی هستیم که کلید واژه تئاتر مقاومت مهم تر و موثرتر از هر زمان دیگری می تواند مورد توجه قرار گیرد. شرایط مهمی که می تواند دربرگیرنده تولید آثار نمایشی مقبول، با کیفیت و مخاطب پسندی باشد که قطعا این روزها دغدغه بیشتری در حوزه حوادث و رخدادهای منطقه دارند و در انتظار اجرا و تولید آثاری هستند که بتوانند به مثابه یک رسانه هنری موجب افزایش روشنگری شود. شما عزیزان خیلی کار مهمی به عهده گرفتید و می بایست در این زمینه به فکر انتقال حرف های تازه باشید. در این زمینه طراحی و ایده پردازی برای ایجاد یک پیوست رسانه ای، رویکرد مهمی است که می تواند مورد توجه باشد. در این زمینه اداره کل هنرهای نمایشی هم آماده حمایت های معنوی و فکری برای هرچه بهتر برگزار شدن رویداد است.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه صحبت های خود به مدیران برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت بیان کرد: لازم است برای حضور بزرگان عرصه تئاتر مقاومت در این دوره و حتی دوره های بعد شرایط موثری فراهم شود زیرا اکنون انجام یک کار جدی در حوزه مقاومت امری ضروری به نظر می آید و فکر می کنم زمان تولید یا بازتولید یک پروژه نمایشی جدی در حوزه تئاتر مقاومت فرا رسیده است. البته که توجه جدی به تولید پروژه های نمایشی در حوزه «پرتره» یکی از مهم ترین مولفه هایی است که می توان به صورت موردی روی آنها تمرکز کرد. گرچه برای تولید یک اثر باکیفیت «زمان» مولفه مهمی است که همه چیز را مشخص می کند. اما چون این روزها روزهای مقاومت است باید در این موضوع نیز جدی تر باشیم.

قدردانی از یک رویداد جریان ساز و چند پیشنهاد اجرایی

توحید معصومی مشاور عالی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در بخش پایانی این نشست ضمن قدردانی از تلاش دست اندرکاران جشنواره تئاتر مقاومت تاکید کرد: بدون تردید جشنواره تئاتر مقاومت جزو بهترین جشنواره های تئاتری کشور است که اکنون از جایگاه ویژه ای برخوردار شده و ما شاهد این هستیم که بسیاری از هنرمندان فعال این عرصه اکنون جزو شاخص ترین و پرطرفدارترین بازیگران و هنرمندان عرصه های سینما و تئاتر و تلویزیون شده اند. مسیری که گرچه در مقاطعی از زمان دچار افول هم شده اما همچنان می تواند به عنوان جریان مهم فرهنگی و تاثیرگذار در تئاتر کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی با ارائه پیشنهاداتی چون برگزاری نشست های نقد و بررسی نمایش های شرکت کننده، تولید تیزرهای نمایشی و نکات اجرایی دیگر در ایام برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت افزود: خوشبختانه از زمان حضور آقای نیلی در مدیریت انجمن تئاترانقلاب تا به امروز که شاهد حضور شما عزیزان در بدنه مدیریتی انجمن هستیم، مسیر مدیریتی انجمن و جشنواره وارد راه منظمی شده که من به عنوان یک مخاطب احساس می کنم در این زمینه نقشه راهی وجود دارد و این اتفاق بسیار خوبی است که می بایست بیشتر و بهتر شود . گرچه بنده اعتقاد دارم اگر شرایط  برگزاری جشنواره نوزدهم به شکلی طراحی می شد که هنرمندان می توانستند در یک بازه تاریخی مشخص جشنواره مخاطب آثار دیگر هم صنفان خود در یک مکان مشخص برای میزبانی باشند، برای من مطلوب تر بود. چرا که در یک رویداد رقابتی فضا به گونه ای است که هنرمندان دوست دارند در یک زمان مشخض و مکان مشخص باهم به رقابت پرداخته و به مقایسه آثارشان بپردازند. شرایطی که در این نوع طراحی جشنواره که هر شرکت کننده میزبان مخاطبان در شهر محل اقامت خود است کمی دشوار به نظر می آید . اما امیدوارم با تمهیداتی که برای پخش آنلاین و اینترنتی آثار شرکت کننده در روزهای مختلف جشنواره از سوی دبیرخانه در نظر گرفته شده این نکته نیز برطرف شود.  

نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت پاییز و زمستان سال ۱۴۰۳ به دبیری محمد کاظم تبار توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در تهران و شهرهای مختلف کشور میزبان مخاطبان و هنرمندان شرکت کننده خواهد بود.

علاقه مندان برای دریافت تازه ترین اخبار این رویداد می توانند به سامانه اینترنتی جشنواره به آدرس www.moghavemattheater.ir مراجعه کنند.

کد خبر 1784330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha