شناسایی و محاکمه ۵۹ وکیل متخلف/ برخورد بدون اغماض دستگاه قضا با کلاهبرداری

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر عزم جدی دستگاه قضایی در برخورد با کلاهبرداری‌های مختلف افراد و جلوگیری از کاهش اعتماد عمومی مردم نسبت به دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، گفت: ۵۹ وکیل و ۸ کارشناس متخلف شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفته و محاکمه شدند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری فوق العاده با اصحاب رسانه گفت: در ابتدا شهادت سیدحسن‌نصرالله که بعد از عمر مبارزه با استکبار عمر خود را سپری کرد خدمت رهبر انقلاب و ملت‌های مسلمان و سرسرا عالم تسلیت عرض می کنم،  سیدعزیز ما اگر به ظاهر به منزلگاه ابدی شتافتند اما روح بلند وی ارزش‌های جدیدی را در جامعه اسلامی خواهید آفرید و با ایجاد بیداری حاکمان اسلامی بزودی در کشوررهای یمن و لبنان و ... شاهد دهها رهبر آزاده خواهیم بود تا این غده سرطانی از منطقه رخت بر بندد.

جهانگیر افزود: از نیروهای مسلح بویژه از ارتش و وزرات دفاع و سپاه پاسداران برای وعده صادق ۲ تشکر خود را ابراز می کنیم از اینکه فرزندان  امام و رهبری هر زمان که لازم است سیلی محکمی را نه با تعجیل و نه با تاخیر وارد کنند جای آن دارد دست و بازوی آنها را ببوسیم، فرزندان امام و رهبر نسبت به منافع کشور بشدت برخورد می کنند و دشمن را از عمل خود پشیمان می کنند

وی اظهارداشت: نماز جمعه دیروز نشان داد که قدرت امنیت ایران در سایه میلیونی اقشار مختلف مردم از رهبری و ولایت فقیه و از ارزش‌ها است و حفظ این ارزش‌ها و اخلاق و انسانیت اقتضا دارد که همه آحاد ملت به ندای وحدت بخشی که در ایران سر داده می شود، گوش دهند.

وی با تاکید بر بیانات  رهبر انقلاب مبنی براینکه رژیم صهیونیستی رژیمی بی ریشه و ناپایدار است گفت: هر چه دارای ریشه است ماندنی و آن اسلام، اخلاق و انسانیت و جبهه حق است که ماندنی است.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: در سالروز طوفان الاقصی قرار داریم که دفاع ملت فلسطین این عملیات غرورآفرین را به دنبال داشت و در طی یکسال ساعت به ساعت از عمر رژیم صهیونیستی کاسته شد و گرچه جنایات آنها ما را ناراحت کرد اما باید بدانیم که برای رسیدن به اهداف بلند، هزینه باید پرداخت امیدواریم بزودی شاهد ریشه کنی رژیم صهیونیستی باشیم.

وی با اشاره به هفته نیروهای انتظامی گفت: اگر جانفشانی مرزبانی انتظامی نبود شاهد امنیت پایدار نبودیم و ما هر روز شاهد شهادت این دلیرمردان هستیم و این هفته را  به خانواده نیروی انتظامی که با تلاش بی وقفه امنیت را به ارمغان بیاورند تبریک می گوییم و اگر این نیرو در ماموریت های قضایی بعنوان ضابطین نباشند بسیاری از اقدامات دستگاه قضایی انجام نمی شود. نیروی انتظامی در بخش‌های مختلف به مردم خدمت می کنند و جا دارد در این هفته از آنها تشکر کنیم.

وی  با بیان اینکه ۵۹ وکیل و ۸ کارشناس متخلف شناسایی شده و تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و محاکمه شدند، گفت: همانگونه که به اطلاع مردم رساندیم دستگاه قضایی مبارزه با انواع مظاهر فساد را آغاز کرده است که بحث مبارزه با فساد رویکرد جدیدی در درون و پیرامون قوه  قضائیه بوده است و برخورد بدون اغماض با کسانی که که مسیر ارزش‌ها را با چالش مواجه می کنند همچنان ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه قضا یادآور شد: یکی از موضوعات مهم وجود افراد شیادی است که به عنوان مسئولان و افراد صاحب منصب و اتخاذ عناوین جعلی مثل استاد و قاضی بازنشسته نسبت به اخاذی از مردم اقدام می کنند و موجبات بردن مال مردم و اثر مخرب بر جامعه و بی اعتمادی مردم را رقم می زنند. همچنین سلب اعتماد مردم از مشکلات مهمی است که در ادامه خدمات ایجاد می کنند و بنابرین برخورد بدون اغماض در دستور کار قوه‌ قضایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه برخی موارد در این موضوع را به دلایل مختلف در این جلسه مطرح می کنیم تا برای کمک به مردم راه‌هایی را اتخاذ کنیم گفت: به برخی پرونده ها  در این زمینه اشاره می کنم تا مردم در جریان کم و کیف آن قرار بگیرند. در استان فارس فردی با جعل عنوان با یک فرقه نامه جعلی که به رئیس کل بانک مرکزی منصوب  و درخواست واریز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کرد و در این مورد ناکام بود با پیگیری های قضایی به اهداف خود نرسیده و با انتصاب خود با نهادهای امنیتی و اینکه از رئیس قوه نامه دارد تلاش در فریب دیگران و رسیدن به خواسته های نامشروع داشته است که با تلاش مرکز حفاظت قوه شناسایی و رسیدگی های بعدی به اطلاع مردم می رسد.

کلاهبرداری ۳۵ میلیارد تومانی در استان البرز

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: فردی دیگری در استان البرز با جعل عنوان و ارتباط با نهادهای امنیتی از مردم اخاذی می کرده و در یک مورد از یکی از پرونده ها با ادعای اینکه می تواند رای به نفع فرد اخذ کند؛ ۳۵ میلیارد تومان اخاذی کرده است  که با ارایه نامه جعلی از سوی قوه و هوشیاری دادگستری البرز در تشخیص این کلاهبرداری متهم بازداشته شده است.

جهانگیر ادامه داد: مورد دیگر در شهرستان ملارد باندی  با صدور گواهی های فوت جعلی برای جلوگیری از دستگیری و محاکمه و فرار دادن افراد تحت تعقیب مواد مخدر و یا زندانی با تهیه اسناد معجول برای ۸ نفر از زندانیان سنگین مواد مخدر اقدام کرده  که با شناسایی حفاظت قوه به دام دستگاه قضایی افتادند. در پرونده ای دیگرفری در غالب باندی  با برقراری ارتباط ناسالم با برخی از افراد در پوشش اقدامات خیریه که سابقه اخفال دیگران نیز داشته و با نزدیکی به افراد صاحب منصب و جعل عناوین مشاوری عالی و مشاوره دفتر … و عناوین استاد دانشگاه و… موفق به کلاهبرداری می شده که این فرد و باند و عوامل این فرد دستگیر شدند و هنوز برخی عوامل در حال شناسایی هستند.

جعل عناوین قضایی و امنیتی در اصفهان

جهانگیر با اشاره به پرونده دیگرکلاهبرداری یک باند از جعل عناوین قضایی در اصفهان گفت: در این پرونده این باند تنها از یک نفر۹۰۰ میلیون تومان از یک فرد کلاهبرداری کردند و از نامه های جعلی قضات استفاده و در اختیار مالباختگان قرار می دادند و با تاسیس یه موسسه با عنوان «عدالت گستر دادگستر» و به کار بردن عناوین دروغین و نیروی اطلاعات،   فراجا و مانورهای متقلبانه تلاش می کرده تا افراد را فریب داده و خود را صاحب نفوذ معرفی کند که این افراد شناسایی شدند و مقادیری از اسناد جعلی امنیتی از انها کشف و مقادیر بعنوان کارچاق کنی از افراد دریافت می کردند. این باند با عناوین برنده شدن در مناقصه سعی می کردند از افراد کلاهبرداری کنند تا بعنوان برنده مناقصه معرفی کنند که دراین مورد ۲۰۰ میلیون اخاذی کردند.

وی تصریح کرد: از جمله فعالیت های باند مجرمانه تهیه گواهی اقامت برای اقامت در ایران که از هر نفر ۵۰ میلیون تومان اخذ کردند و مجوز حمل شوکر و اسلحه که از هر نفر ۶ میلیون می گرفتند و یک لیست ۱۰۰ نفره مجوزهای جعلی صادر کردند، برای حل موضوعات قضایی از یک نفر یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان اخذ کردند که با شناسایی حفاظت اطلاعات و نیروی انتظامی دستگیر شدند که این افراد در دفتر چاپ و تکثیر کار می کردند که رفته رفته به باند کلاهبرداری تبدیل می شوند که بزودی عکسهای آنها برای شناسایی اعلام می شود.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: همچنین ۳ نفر از وکلا که با عنوان باند دکتر که در نزد زندانیان مواد مخدر معروف بودند و این سه فرد شناسایی و تلاش برای شناسایی آنها انجام شده است که از جمله اقدامات آنها ادعا و اقدام بر روی پرونده های سنگین قضایی و گرفتن رای به نفع آنها بود. همچنین این وکلا با معرفی پرونده ها به افراد کارآموز و تغییر سیر پرونده قصد ارتشاع و کلاهبرداری داشتند و تعداد این باند ۲۹ نفر بوده که شناسایی شدند و تلاش می کنیم اسامی آنها به اطلاع مردم برسانیم.

وی ادامه داد: در استان گلستان شاهد شناسایی فردی بودیم که خود را قاضی معرفی می کرد و تصویر این فرد را در اختیار رسانه ها قرار می دهیم تا امکان رسیدگی به  شکایات افراد تامین شود. فرد دیگری در استان  گلستان در هفته‌های اخیر دستگیر شد که مدعی ارتباط با دستگاه قضایی  برای نجات زندانیان  و همینجور ارتباط با مقامات قضایی برای دادن مرخصی و تسهیلات به زندانیان بود. این فرد از هر خانواده زندانی مبلغ ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان کلاهبرداری می‌کرد تا مثلاً بتواند تسهیلاتی را برای فرزندان آنها در زندان‌ها فراهم بکند که این فرد شناسایی و بازداشت شده و  تحقیقات از او ادامه دارد. در گلستان ۱۵ کارچاق کن  شناسایی و دستگیر شدند و ۳۰ نفر رو دهنده و رشوه گیرنده در حال تعقیب هستند.

شناسایی ۸ جاعل و ۳۰ نفر رشوه گیرنده در کرمان

وی با بیان اینکه در استان کرمان ۸ جاعل و ۳۰ نفر رشوه گیرنده شناسایی شدند افزود: این امر در اجرای دستور فوقالعاده قوه قضاییه قرار گرفته و مجموعه حفاظت قوه تلاش می کنند دستگاه‌های حاکمیتی را که برخی افراد با جعل عناوین اعتماد مردم را کاهش  می دهند هوشیار کنند. به تمام کسانی که قصد انجام این اعمال دارند اخطار می دهیم دیر یا زود شناسایی و به سزای اعمالشان می رسند.

وی در مورد آسیب شناسی کلاه‌برداری در جامعه گفت: عدم آگاهی مردم از قوانین حقوقی و جاری کشور که آنها را در تله این افراد قرار می دهد که لازم است بخش‌های مختلف اداری و قضایی متناسب وظایف خود عمل کنند امروز نیازمند ارتقا دانش حقوقی و قضایی مردم هستیم و مردم نیز از مشاوران امین استفاده کنند و امکان رصد افرادی که ادعای عناوین جعلی دادند بخوبی فراهم شده است که در این زمینه رسانه نقش مهمی دارد و تاکنون اطلاعات خوبی را در اختیار مردم قرار دادند تا از کاهش اعتماد عمومی مردم نسبت به نهادها و دستگاه‌ها جلوگیری شود.

جهانگیر گفت: نکته دیگر توجه به سبک زندگی مردم است دسترسی به تکنولوژی جدید است که نباید جای خود را به فرهنگ غلط ضابطه بازی و رابطه بازی دهد  تا از خطر در دام افتادن مردم جلوگیری کند نهادهای نظارتی نیز با شناسایی شیوه ها و جمع آوری اطلاعات و اطلاع رسانی به مردم مانع آسیب به مردم شوند.

وی گفت: دستگاه‌های نظارتی در محل‌های پرخطر بیشتر آموزش دهند واین افراد کلاهبردار حتی  به خانواده های زندانیان بی پناه هم که آهی در بساط ندارند هم رحم نمی کنند اما با اطلاع رسانی می توان از ضرر و زیان به مردم جلوگیری کرد.

مردم سعه صدر خود را در جرایم کوچک مانند توهین بالا ببرند

جهانگیر افزود: با افزایش شکایات ریز و درشت در دستگاه قضائی مانند جرم توهین که وقت زیادی از مردم و دستگاه قضایی گرفته  و فرصت هایی در اختیار شیادان قرار می دهد تا فرصتی برای سوء استفاده آنها باشد؛ که لازم است سعه صدر مردم بالا تر برود و اگرچه در جایی حق ملت بود اما این نوع شکایت خرد و کوچک از زمان رسیدگی دستگاه قضا به پرونده های بزرگتر دستگاه قضایی باز می دارد؛ بگذرند و تلاش کنیم به مهربانی و گذشت موضوعات کوچک را به دستگاه قضایی نکشانیم تا فرصت طلبان امکان سوءاستفاده نداشته باشند.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد:برخی مجازاتها، هزینه فایده بالایی دارد و بموازات اقدامات پیشگیرانه باید قوانین بازنگری شود تا متناسب با شرایط عواملی که در این حوزه فعالیت می کنند و موجب کاهش اعتماد عمومی می شود قوانین اعمال شود واین جرم شامل قوانین و اقدامات امنیتی شود تا کسی جرات برای ورد به این امور را نداشته باشد.

ما در این نوع اقدامات اقدام به انتشار عکس و اطلاعت آنها نکردیم و این امر موجب شده تا با گذراندن دوره حبس خود دوباره اقدام به اعمال خود بکنند امیدوارم مجازات آنها تشدید شود و در روش جدید و نوع اطلاع رسانی شاهد حذف پدیده شوم کاهبرداری  در سراسر کشور باشیم و دستگاه قضایی به دادستان ها اعلام کرده که از هر نوع تخفیف جلوگیری کنند واسناد آنها دراختیار مردم قرار بگیرد تا موجبات دوباره کلاهبرداری آنها فراهم نشود.

شماره ۱۵۸۰ مرکز حفاظت قوه قضاییه ۲۴ ساعته آماده دریافت گزارش کلاهبرداری

وی گفت:لازم است اگر مردم با این دست افراد برخورد کردند آنها را به مرکز حفاظت دستگاه قضایی معرفی کنید این افراد در اطراف زندان‌ها و دادسرها پرسه می زنند و هوشیاری مردم در معرفی این افراد می تواند دام شیادی را از بین ببرد همچنین سرشماری ۱۵۸۰ مرکز حفاظت قوه قضائیه آماده ارائه گزارش مردم است که بصورت شبانه روزی در اختیار مردم است.

جهانگیر اظهار داشت: مردم بدانند کسانی که با دادن وعده‌های دروغین و داشتن قدرت اعمال نفوذ در هر دستگاهی می‌خواهند شما را فریب دهند، کارشان مشروع نیست و این‌ها شیاد و غاصب هستند. اگر مالتان را در اختیارشان قرار دهید اگر در پرونده‌ای باشید که آن پرونده حق‌تان باشد، ممکن است حق تان با مشکلاتی روبرو شود؛ چراکه سعی کردید پرونده خود را از طریق دیگری حل کنید؛ لذا اگر با این افراد روبرو شدید بلافاصله آن‌ها را به مراجع نظارتی از جمله مرکز حفاظت و اطلاعات معرفی کنید تا امکان پیگیری آن‌ها فراهم شود

کد خبر 1784391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha