کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران همزمان با هفته کودک رونمایی می‌شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شعار امسال هفته ملی کودک را "برای کودکان برای آینده" عنوان کرد و افزود: همگرایی و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و نهادها چه دولتی و چه مردمی با هدف حوزه کودک و نوجوان در ذیل این شعار تعریف می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، نشست خبری ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک پیش از ظهر امروز (شنبه، ۱۴ مهرماه) در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری برگزار شد.

دکتر حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابتدای این نشست با اشاره به برگزاری باشکوه نماز جمعه به امامت رهبر معظم انقلاب و حضور کودکان و نوجوانان در این نماز تاریخی بیان کرد: کودکان و نوجوانان با ذوق و شوق در نماز حضور داشتند و کانون هم از خانواده‌ها دعوت کرده بود تا با فرزندان خود در نماز جمعه مصلای تهران حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه این قبیل کارها در ذهن بچه‌ها شکل می‌گیرد و بعدها می‌توانند به عنوان یک خاطره خوب تعریف کنند، گفت: حضور کودکان و نوجوانان در نماز جمعه یک کار حماسی و تربیتی است. پدران و مادران ما از ارتباطشان و حضورشان در سخنرانی‌های امام خمینی(ره) برای ما گفتند و این کودکان و نوجوانان در آینده برای بچه‌های خود از نماز جمعه تعریف خواهند کرد.

علامتی با اشاره به روز ملی کودک و تاریخچه نامگذاری این روز اظهار داشت: در سال ۱۹۲۵ نمایندگان کشورهای مختلف در ژنو سوئیس برای تشکیل اولین کنفرانس جهانی برای رفاه کودکان دور هم جمع شدند. تصمیمی که آنجا گرفته شد این بود که هر کشوری متناسب با شرایط و زیست بوم، تاریخ و هویت خود روزی را به عنوان روز ملی کودک نامگذاری کند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: براساس تصمیمی که در سال ۱۳۷۲ شمسی وزارت آموزش و پرورش و نهادهای مرتبط مثل بهزیستی و نمایندگان مجلس اتخاذ کردند، روز ۱۶ مهرماه به عنوان روز ملی کودک پیشنهاد شد و بعدا با تصویب در شورای فرهنگ عمومی کشور این روز در تقویم رسمی کشور ثبت شد و از ۱۶ مهر به عنوان روز ملی کودک یاد می‌شود.

پیش‌بینی رفاه برای کودکان در ورای روز کودک

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسئولیت دبیرخانه هفته ملی کودک را بر عهده دارد که از ۱۴ تا ۱۸ مهرماه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: از ابتدا مبنای روز ملی کودک یا روز جهانی کودک، ایجاد رفاه برای کودکان پیش بینی شده و فلسفه اصلی روز ملی کودک همین موضوع است.

علامتی گفت: در هفته‌ها و ماه‌های گذشته جلسات متعددی با نهادهای رسمی و غیردولتی و گروه‌های مردمی داشتیم که در راستای اهداف، هویت ملی و فرهنگ ملی خود این هفته را پاس بداریم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه از امروز رسماً برنامه‌ها در سراسر کشور آغاز شده است، تاکید کرد: در هفته ملی کودک فقط به دنبال اجرای چند برنامه نیستیم، بلکه هر روز و ساعت ما باید توجه به حوزه کودک باشد. همین کودکان آینده این کشور و نظام و خانواده‌ها را می‌سازند.

سرمایه‌گذاری در حوزه کودک سودآور است

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری روی کودک امروز یک کار اساسی و بسیار مهم است که در اندیشه و کلام مقام معظم رهبری قابل مشاهده است، اضافه کرد: در این روز ملی به دنبال این هستیم که مساله کودک به یک مساله جاری در تمام سطوح جامعه تبدیل شود. امروز کودک بایستی مساله اول خانواده‌ها قرار بگیرد و کودک حتما جزو مسائل مهم مسئولین در رده‌های مختلف قرار بگیرد. سرمایه گذاری برای کودک آینده را تضمین می‌کند و در این زمینه باید حساس باشیم.

دکتر علامتی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه کودک و نوجوان، بیان کرد: رهبر انقلاب در جایی می‌فرماید: رادیو، تلویزیون، رسانه‌های گروهی و ... بایستی بدانند و بفهمند که چه کاری با مغز، دل و احساس لطیف کودک انجام می‌دهند. وقتی کودک برنامه‌های تلویزیونی را می‌بیند اثر آن امروز و فردا مشخص نخواهد شد، بلکه اثرش در جذب ها، دفع‌ها، احساسات، خداجویی‌ها و یا خدانخواهی‌ها نشان داده خواهد شد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در مبانی دینی و اندیشه امامین انقلاب اسلامی به موضوع کودک اشاره و تاکید شده است و گفتگوهای صمیمانه با کودکان اثر تقویتی خود را دارد. ریز مساله‌ها و محتواها می‌تواند به رشد کودک کمک کند. 

کودک باید مسأله جامعه شود

علامتی با بیان اینکه کانون به دنبال مساله شدن حوزه کودک در جامعه است، تاکید کرد: به دنبال این هستیم هر کسی در هر جایگاهی که هست از خانواده‌ها تا مسئولین و قشرهای مختلف کودک برای آنان مساله باشد.

وی افزود: آن چیزی که از فرمایشات مقام معظم رهبری برمی آید این است که توجه به حوزه کودک و نوجوان از بالاترین سطح تا پایین‌ترین سطح بایستی در دستور کار همه قرار بگیرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شعار امسال هفته ملی کودک را "برای کودکان برای آینده" عنوان کرد و افزود: هم گرایی و هم افزایی همه دستگاه‌ها و نهادها چه دولتی و چه مردمی با هدف حوزه کودک و نوجوان در ذیل این شعار تعریف می‌شود. باید به برجسته سازی افکار عمومی و نگاه مسئولان به حوزه کودک و نوجوان بپردازیم.

 علامتی با اشاره به اینکه در هفته ملی کودک یک نگاه فراملی هم داریم که آن کودکان غزه است، تصریح کرد: جریان غزه و لبنان نشان می‌دهد کودک چگونه می‌تواند یک صدای فراملی باشد و بایستی برنامه‌ها در این زمینه تقویت شود.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم روی آینده سرمایه گذاری کنیم، حتما باید برای کودکان سرمایه گذاری و هزینه کنیم. این سرمایه گذاری برای آینده است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته همین موضوع دنبال می‌شود و مبانی دینی و هویتی ما همین موضوع را نشان می‌دهد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: ضرورت دارد تا جامعه را متوجه را مساله کودک کنیم و در این بین از ظرفیت گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی استفاده خواهیم کرد.

علامتی افزود: مخاطبین ما در هفته ملی کودک، کودکان و نوجوانان و مربیان و اولیای تربیتی هستند.

وی بیان کرد: یک مخاطب را به سبد فعالیت‌های کانون اضافه کردیم که این یک امر جدانشدنی از حوزه کودک و نوجوان است و آن هم حوزه خانواده است. نمی‌شود اسم کودک در میان باشد و در کنارش پدر و مادر وجود نداشته باشند. در هفته ملی کودک هم به طریق اولی یکی از مخاطبین اصلی ما خانواده‌ها برای اعتلای حوزه کودک هستند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در هفته ملی کودک دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت کشور، استانداران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، حفاظت محیط زیست و ... کانون را یاری خواهند کرد.

وی در پایان گفت: کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران در هفته آینده رونمایی خواهد شد.

مسئولین به حوزه کودک نگاه راهبردی داشته باشند

 سمیه سادات ابراهیمی مدیر‏کل‏ حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور ‏‏بین‏‌الملل کانون‏ پرورش ‏فکری‏ کودکان و نوجوانان نیز در این نشست گفت: کانون از سال‌های پیش متولی هفته ملی کودک در کشور بوده و هدف ما این است اهمیت دوران کودکی را به امور جامعه و مسئولین یادآور شویم.

وی افزود: در این مساله رسانه‌ها بازوی کمکی کانون‏ پرورش ‏فکری‏ کودکان هستند و انتظار ما این است که کمک کار ما باشید.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه همه کشورهای دنیا نگاهشان به حوزه کودک نگاه راهبردی است، افزود: لازم است یک نگاه استراتژیک و راهبردی برای آینده تمدن و سرزمین خود داشته باشیم و در حوزه کودک سرمایه گذاری کنیم. مسئولین کشور و مردم نیز باید به این موضوع نگاه راهبردی داشته باشند.

مدیر‏کل‏ حوزه مدیرعامل گفت: از بالاترین سطوح تا پایین‌ترین سطوح همه می‌توانند در هر سازمان و جایگاهی که هستند در حوزه کودک نقش آفرین باشند و هم مطالبه گر حوزه کودک از مسئولین کشور باشند.

اهالی رسانه زبان گویای کودکان باشند

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون نیز در این نشست گفت: یکی از آسیب‌هایی که در کشور داریم این است که دیده بانی برای دفاع از حقوق کودکان و نوجوانان در کشور نداریم و حقوق کودکان و نوجوانان به صورت پیگیر و مستمر دنبال نمی‌شود.

وی افزود: در حوزه کودک و نوجوان فاقد هر گونه شرایط نظارتی و صیانتی و دفاع از حقوق هستیم.
 
فلاح ابراز کرد: کودکان و نوجوان نه به حقوق خود آگاه هستند و نه توان استیفای حقوق خود را دارند. اهالی رسانه می‌توانند زبان گویای کودکان و نوجوانان باشند.

کد خبر 1784393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha