سردار قاآنی در صحت و انجام فعالیت است/بُعد مردمی اربعین باید حفظ شود

همایش تجلیل از موکب داران و خادمان اربعین حسینی با تقدیر از تعدادی از موکب داران و سخنرانی حجج اسلام رفیعی، خاموشی و سردار مسجدی و قرائت پیام رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، همایش «تجلیل از موکب داران و خادمان اربعین حسینی» صبح امروز (دوشنبه، ۱۶ مهرماه) در مجتمع فرهنگی ورزشی شهید بهشتی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این همایش، نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق در ایران در این همایش، گفت: مفتخر هستم که در همایش تجلیل از موکب داران و خادمان اربعین حسینی حضور دارم. خدمتگزاری به زائران امام حسین (ع) که در شهرها و مرزها و از ایران تا کربلا قابل مشاهده است به آسانی دست نیامده، مسیری که شما در ایران پیاده روی می کردید در دهه ۷۰ و ۸۰ جزو راه های ممنوعه بود.

وی افزود: بسیاری از مردم در آن دهه ها از نخلستان ها و مزارع به صورت مخفیانه به زیارت اربعین رفته اند و خداحافظی‌ای که زائران با خانواده هایشان داشتند، اغلب خداحافظی نهایی بود و کسی که برنمی گشت خانواده‌شان می دانست که دیگر زنده نیست.

۹۵ درصد زائران خارجی اربعین، ایرانی هستند

سفیر عراق در ایران افزود: پس از سقوط صدام ما به چشم خود دیدیم که تعداد زائران اربعین افزایش یافت و در حال حاضر در مراسم اربعین بیش از ۲۵ میلیون نفر شرکت می کنند که ۹۵ درصد از زائران خارجی از ایران هستند.

وی همکاری جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی، نیروی انتظامی در مرزها برای ساماندهی ورود و خروج زائران را قابل تقدیر دانست و گفت: موکب داران و حسینیه داران در جنوب عراق و در کشور ایران برای برگزاری باشکوه و منسجم مراسم اربعین همکاری و تعامل دارند که جای تشکر دارد.

برای مانایی کارتان، اخلاص داشته باشید

بنا بر این گزارش، در ادامه این همایش، حجت الاسلام ناصر رفیعی با اشاره به در پیش بودن سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: یکی از مهمترین ویژگی های سید کریم (ع) ولایتمداری بود و در روایتی از امام هادی (ع) هم آمده است هر کس قبر عبدالعظیم حسنی را زیارت کند، گویی مرقد امام حسین (ع) را زیارت کرده است.

این کارشناس مذهبی خطاب به موکب داران اربعین حسینی گفت: ارزش کاری که دارید را بدانید. در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است: «کسی که به زیارت امام حسین (ع) می رود، چهار هزار ملائکه او را بدرقه می کنند و حضرت زهرا (س) نیز او را استقبال می کند». همچنین از امام صادق (ع) آمده است خدمت به کسانی که به زیارت امام حسین (ع) می روند، ثواب بسیاری دارد. خدمت به زائر اربعین خدمت به مسلمان است که در روایت های اسلامی به آن توصیه شده است.

حجت الاسلام رفیعی افزود: موکب داران اربعین برای آنکه کارشان ماندگار شود، باید اخلاص داشته باشند. در انجام کار موکب داری چشم و همچشمی نباید باشد و عرصه رقابت در این زمینه معنا ندارد چرا که می بینیم برخی از کارهای بزرگ همانند ساخت مسجد و کشته شدن اگر همراه با اخلاص نباشد در درگاه الهی مقبولیت ندارد.

این کارشناس مذهبی به موکب داران اربعین حسینی توصیه کرد کار موکب داری را با منت انجام ندهند. همچنین، پرهیز از اسراف و رعایت اعتدال، رعایت قانون کشور عراق، توصیه به صداقت و امانت و عدم درگیری با گروه های مخالف را مورد توجه قرار دهند.

شهادت، شعار مقاومت

بنا بر این گزارش، در ادامه این همایش، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی شعار محور مقاومت، ایثار و شهادت است را شعاری دانست که امام حسین (ع) برای آن قیام کرد و افزود: امروز این شعار برای ما نیز مورد توجه است و در جبهه حق و باطل باید به آن توجه نماییم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: زمانی سلطه گران برای کسب منافع خود اقدام به استعمار کشورهای دیگر می کردند. امروز انقلاب اسلامی با اهتمام به شعار یااباعبدالله (ع) با استکبار و استعمارگران مبارزه می کند و مطمئنیم خون در شمشیر پیروز است و قدرت خون نتیجه خواهد داد.

وی ادامه داد: هر قدر مکتب ابا عبدالله الحسین (ع) در دنیا همه گیر شود، دشمن ضعیف خواهد شد و ما امروز از جنبه دینی، عقلی، عرفی و حمایت از مقاومت را وظیفه خود می دانیم و چتر یاری مسلمانان عراقی، یمنی، لبنانی و فلسطینی که در جبهه حق هستند، خواهیم شد.

وی ادامه داد: هر کس به جبهه مقاومت کمک کند برای نابودی رژیم غاصب اسراییل کمک کرده است و به موکب داران حسینی توصیه کرد قدر کاری که انجام می دهید را بدانید. در روایت است هر قدمی که برای زیارت سیدالشهدا (ع) برمی دارید، حسنات برای شما نوشته می شود.

بعد مردمی اربعین حفظ شود

بنا بر این گزارش، در ادامه این همایش، سید مجید نامجو، جانشین رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات بر لزوم مردمی برگزار شدن مراسم پیاده روی اربعین حسینی تاکید کرد و گفت: تلاش ما در این راستاست که در سال های آینده بحث تصدی گری و حاکمیتی شدن مراسم پیاده روی اربعین را کمتر کنیم.

وی ایجاد مجتمع های خدمت رسانی به اسکان زائران را یکی از موضوعاتی دانست که لازم است مورد توجه قرار گیرد و افزود: ارائه خدمات مشترک مواکب ایرانی و عراقی هم یکی از موضوعاتی است که باید در سال های آینده پررنگ تر شود.

این گزارش می افزاید، در ادامه این همایش، سردار ایرج مسجدی، سفیر پیشین ایران در کشور عراق و از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: موکب داران اربعین در خدمت رسانی به زائران امام حسین (ع) را می بوسم. امروز مواکب اربعین حسینی از جایگاه ارزشمندی برخوردار است و جا دارد از کسانی که در خدمت زائران اربعین هستند، قدرشناسی شود.

وی با اشاره به حضور بیش از ۳۵ ساله خود در کشور عراق افزود: از نزدیک با نحوه برگزاری مراسم خدمت رسانی مواکب در اربعین حسینی آشنایی دارم و با این حرف موافق هستم که موضوع اربعین باید مردمی اداره شود اما بخشی از مدیریت آن باید حاکمیتی شود.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی در عراق خاطرنشان کرد: همان گونه که برای زائران امام رضا (ع) که در طول سال میلیون ها نفر به زیارت امام رضا (ع) می روند، هیچ تشکیلات و ستادی شکل نگرفته است در کشور عراق نیز برای زائران اباعبدالله الحسین(ع) چنین تشکیلاتی وجود ندارد اما به دلیل آنکه برای مراسم پیاده روی اربعین از کشور ما میلیون ها نفر در این مراسم حضور می یابند، مگر می شود دولت در مدیریت آن نقشی نداشته باشد.

وی با اشاره به خدمت رسانی مردم عراق به زائران حسینی گفت: عظمت و شگفتی در دستگاه حضرت سیدالشهدا (ع) همه را پای کار می آورد و در طول این سال ها شاهد بودیم که موکب داران عراقی به صورت خاضعانه خدمت رسان زائران هستند و با موکب داران ایرانی نیز تعامل دارند.

سردار قاآنی در صحت کامل هستند

مسجدی در ادامه با اشاره به تحولات منطقه خاورمیانه و شایعات پیرامون سردار قاآنی افزود: ایشان در صحت و سلامتی در انجام ماموریت هستند.

وی با اشاره به جنایت های رژیم اشغالگر صهیونیستی خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر در حمله زمینی هیچ موفقیتی تاکنون به دست نیاورده است و در غزه نیز جبهه مقاومت در حال حاضر تنها ۱۰ درصد توان خود را به کار گرفته است. ما برای پایان دادن به این نبرد شروطی را مطرح کرده ایم که اگر اسراییل آن را نپذیرد، ما نبرد را ادامه خواهیم داد.

موشک را جایگزین سنگ کردیم

سفیر پیشین ایران در کشور عراق با اشاره به جنایت های اسراییل در غزه و لبنان گفت: این هنر نیست که آنها زن و کودک را می کُشند. آنها با به شهادت رساندن سرداران مقاومت و سید حسن نصرالله هیچ دستاوردی نداشته اند چرا که حزب الله لبنان تشکیلات سازمان یافته و قدرتمندی است. آنها تا دیروز با سنگ با دشمن می جنگیدند اما امروز آنچنان توانمند شده اند که با موشک می جنگند و معادلات دشمن را بهم زده اند.

مسجدی با اشاره به اینکه مواکب اربعین حسینی یک جریان مردمی است، تصریح کرد: موکب داران اربعین حسینی همان گونه که در اربعین پای کار بودند، می توانند در کمک به مردم لبنان نیز کمک کنند.

بنا بر این گزارش، در ادامه این همایش از تعدادی از موکب داران اربعین حسینی تقدیر به عمل آمد.

همچنین، پیام دکتر مسعود پزشکیان، رییس جمهور در این همایش قرائت شد. در پیام رییس جمهور به همایش تجلیل از موکب داران و خادمان اربعین حسینی آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رویداد آیینی و معنوی پیاده روی اربعین به برکت سرور و سالار شهیدان و حضور پرشور عاشقانه و عارفانه دلدادگان مکتب آزادی و ظلم ستیزی به منادی بزرگ از وحدت، همبستگی و همدلی ملت ها و مذاهب مختلف تبدیل شده و هر ساله صحنه هایی با شکوه و به یاد ماندنی در سطح جهانی به تصویر می کشد. باور داریم توفیق حضور و خدمتگزاری در این مراسم نورانی بدون عنایت الهی و خلوص قلبی و عملی امکان پذیر نیست و هر قدمی در هر جایگاهی برای خدمتگزاری به خیل عظیم مشتاقان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در دفتر عاشقان حسینی ثبت و ضبط شده و در پیشگاه پروردگار مهربان مقبول خواهد بود. امیدوارم با اتکال به ذات اقدس الهی و در سایه تلاش هایی که در این حرکت مردمی و پرفیض انجام می شود، شاهد رشد و علاقه روزافزون همه ملت های آزاده جهان به ویژه ملت ولایت مدار ایران اسلامی به سرور و سالار شهیدان و برگزاری پرشورتر این مراسم باشیم. فرصت را مغتنم می شمارم بار دیگر مراتب سپاس و قدردانی خود را از همه عوامل و دست اندرکاران اجرایی، امنیتی و رسانه ای این همایش بزرگ معنوی به ویژه تلاش های ارزشمند و شبانه روزی موکب داران عزیز، مردم متدین و مهمان نواز استان های مرزی کشورمان و همچنین از میزبانی کریمانه ملت و دولت دوست عراق در تامین امنیت نیازها و شرایط مناسب اسکان برای میلیون ها دلداگان حسینی اعلام می نمایند. سلامتی و دوام توفیقات همه خدمتگزاران این مسیر روشنایی بخش را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

کد خبر 1784697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha