گرامیداشت «هفته ملی کودک» در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از اجرای ویژه‌برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور همزمان با هفته ملی کودک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از اجرای ویژه‌برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور همزمان با هفته ملی کودک خبر داد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد از اجرای ویژه‌برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور همزمان با هفته ملی کودک خبر داد و گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از مؤثرترین و غنی‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند دنیای تخیل کودکان و نوجوانان را عمق دهد. در همین راستا همزمان با هفته ملی کودک (۱۴ تا ۲۰ مهر) فعالیت‌های متنوعی با شعار «برای کودکان، برای آینده» برنامه‌ریزی شده و اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: امسال محور اصلی فعالیت‌ها به‌صورت سراسری در تمامی سطوح استانی و کتابخانه‌ای به برنامه ویژه «کتاب‌سازی؛ خلق کتاب» اختصاص یافته است. همایش سراسری «کودکان کتاب‌ساز» به عنوان برنامه ویژه این هفته با محوریت کتاب‌های بخش خردسال و کودک سیزدهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی برگزار می‌شود. کودکان و نوجوانان برای شرکت در این برنامه می‌بایست پس از خواندن کتاب با الهام از محتوای آن به خلق محتوا پیرامون موضوع اصلی کتاب بپردازند. پس از تولید محتوا لازم است تمامی مراحل تولید کتاب (تهیه جلد، شناسنامه، تصاویر و...) اجرا و کتاب‌های تولید شده به کتابخانه‌های عمومی ارسال یا از ساخت آن فیلم ویدئویی ضبط و به وبگاه ketabkhooon.ir ارسال شود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد همچنین از ارائه کتاب‌های برتر این همایش در قالب نمایشگاه‌های کتابخانه‌ای خبر داد.

وی ادامه داد: برگزاری نشست‌های علمی (چیدمان کتاب و تولید محتوا) و هنری (کتاب‌های تفننی و جذاب) پیرامون تولید کتاب با حضور اهالی قلم؛ اجرای فعالیت‌های گروهی و دورهمی‌های مفرح کودکان برای آموزش دست‌سازه‌های کتاب‌گونه؛ اجرای نمایش‌نامه برگرفته از کتاب «هدهد سفید» و بازی‌وارسازی نمایشنامه‌های «آقا و خانم کتابدار» در کتابخانه‌ها با همراهی کودکان عضو کتابخانه از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته کودک است.

هراتی اظهار داشت: همچنین در این ایام برنامه‌های شاد و مفرحی ویژه کودکان با نیازهای ویژه و نیز کودکان تحت سرپرستی مؤسسات ایتام برگزار می‌شود و کتابخانه‌های سیار با حضور در مناطق فاقدکتابخانه به اجرای برنامه‌ها و ارائه خدمات فرهنگی می‌پردازند.

وی افزود: نشست تخصصی با نویسندگان، تصویرگران و بازی‌سازان حوزه کودک؛ تسهیلگری و ترغیب کودکان گروه‌های مختلف عشایر، مناطق محروم و... برای شرکت در سیزدهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی؛ برگزاری نشست‌های مشاوره‌ای ویژه والدین در حوزه‌های سواد بازی (بازی‌های فکری و هوش مصنوعی)، حافظت از محیط‌زیست با استفاده از بازی و کتاب، تعامل از طریق قصه، کتاب و بازی با کودکان گروه‌های خاص (کم‌شنوا و ناشنوا و نابینا) و خلاقیت در کودکان با استفاده از کتاب‏‌های داستان نیز از دیگر برنامه‌های کتابخانه های عمومی کشور در هفته کودک خواهد بود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در پایان گفت: در هفته کودک، مانند سایر ایام سال، عضویت خردسالان و کودکان تا ۷ سال و والدین آنها در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور رایگان و برای کودکان ۷ تا ۱۲ سال نیم‌بها است.

گرامیداشت «هفته ملی کودک» در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور

کد خبر 1784727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha