مقاومت در جبالیا؛ یک‌سال پایداری در جنگ و استواری در میدان

مقاومت فلسطین در منطقه جبالیا با گذشت یک‌سال از جنگ همچنان استوار است و توانسته با نظامیان صهیونیستی مقابله کند و انحطاط تاکتیکی این رژیم نتیجه افزایش شکست‌ها در طول ماه‌ها جنگ در غزه است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل:  با گذشت بیش از یک سال پس از حمله اسرائیل به نوار غزه و تخریب بیشتر شهرها توسط ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه جبالیا و کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی، ارتش صهیونیستی با مقاومت شدید مقاومت در اردوگاه جبالیا مواجه شد.

در ششم اکتبر ۲۰۲۴، ارتش اشغالگر با نیروهای زیادی به سمت اردوگاه جبالیا پیشروی کرد و شروع عملیات نظامی زمینی در این اردوگاه را اعلام کرد و به قتل عام وحشتناک علیه غیرنظامیان اقدام کرد و منازل را بر سر ساکنان آنها بمباران کرد.

 ارتش اشغالگر از ورود به جبالیا راضی نبود، بلکه عملیات زمینی خود را به سایر محلات و مناطق دیگر در شمال نوار غزه گسترش داد و از غیرنظامیان خواست تا مناطق جدید جبالیا البلد، جبالیا النزله و مجاورت ابو اسکندر و الصفطاوی در شمال این شهر را تخلیه کنند.

 با توجه به ادامه محاصره زمینی برای هفتمین روز متوالی، حمله اسرائیل زندگی ۲۰۰ هزار فلسطینی را در منطقه جبالیا تهدید کرد؛ اما نتیجه بمباران اسرائیلی یا گرسنگی و تشنگی شد.

«محمود بصل» سخنگوی دفاع شهری تاکید کرد: نیروهای اشغالگر اسرائیل برای هفتمین روز متوالی جبالیا را محاصره کرده‌اند و ساکنان آنجا بدون آب، غذا و وسایل ضروری زندگی هستند.

 بصل در بیانیه‌ای اعلام کرد: اشغالگران به تیم‌های پزشکی و دفاع مدنی اجازه نمی‌دهد سوخت و تجهیزات پزشکی را تامین کنند که این امر بر واقعیت زندگی شهروندان محاصره شده تأثیر منفی می‌گذارد.

 بصل همچنین از نهادهای بین المللی خواست تا وظیفه بشردوستانه خود را برای حفاظت از شهروندان در جبالیا در شمال نوار غزه انجام دهند.

 مقاومت خشونت آمیز

مقاومت فلسطین در مواجهه با حمله خشونت‌آمیز اسرائیل، همچنان استوار و ثابت قدم می‌ماند و کمین‌های نظامی را علیه این نظامیان این رژیم اجرا کردند که خسارات سنگینی را به آنها وارد کرد.

 گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد که به یک گروهان پیاده مکانیزه ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در یک کمین در شرق کمپ آوارگان جبالیا در شمال غزه حمله کرده است.

 رویارویی متفاوت

«محمد عبدالرحمن،» نویسنده سیاسی و نظامی، تأکید کرد که حمله کنونی اسرائیل به اردوگاه جبالیا و تمامی مناطق استان شمالی با دو حمله قبلی در دسامبر ۲۰۲۳ و می سال جاری به ویژه از نظر سبک جنگی مورد استفاده متفاوت است.

عبدالرحمن می گوید: حمله فعلی تنها با سه تیپ یعنی سه چهارم لشکر که تعداد بسیار کمتری نسبت به عملیات های قبلی است، انجام شد؛ اما بر جداسازی شمال شهر غزه تکیه داشت و این کار برای اولین بار انجام گرفت.

باوجود اینکه در این عملیات از  قدرت آتش بسیار زیاد به ویژه  توپخانه سنگین ۱۵۵ میلی متری و همچنین حملات هواپیماهای نظامی، پهپادها و کوادکوپترها انجام می شد.

عبدالرحمن درباره مقاومت می‌گوید: مقاومت ، خود را به خوبی برای این روز آماده کرد و انتظار داشت که اشغالگران چنین حمله ای را انجام دهند، به ویژه با توجه به کاهش اهداف عملیاتی که اشغالگران برای تحقق آن تلاش می‎کردند. به طوری که در تحقق سه هدف اعلام شده ناکام ماند.

 او همچنین تصریح کرد: به نظر می رسد مقاومت از نبردهای قبلی سود زیادی برده و به تاکتیک‌های دفاعی کم یا دیرهنگام روی آورده است و مانند دفعات قبل با نیروهای دشمن در خط مقدم مواجه نشد . این مسئله به تقاوت فاحش توانایی های بین دو طرف و تمایل مقاومت برای غافلگیر کردن ارتش صهیونیستی در صحنه عملیات با توجه به توانایی‌ها و برنامه‌های از پیش آماده شده برمی گردد.

عبدالرحمن می‌گوید: حجم حملات مقاومت علیه نیروهای اشغالگر و خسارت وارده به این رژیم، به مرور زمان منحی صعودی به خود می گیرد. این مسئله فشار زیادی را بر دشمن صهیونیستی وارد می کند؛ به طور که ارتش صهیونیستی از انحطاط تاکتیکی رنج می برد و انحطاط تاکتیکی نتیجه افزایش شکست‌ها در طول ماه‌ها جنگ در غزه است.

کد خبر 1785519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha