«تاریخانه»؛ قدیمی‌ترین مسجد ایران/ زیرساخت‌های گردشگری در بین‌الحرمین کشور

فلاح، جاده ابریشم، کاروانسرهای تاریخی و در مسیر حرم رضوی بودن را از ویژگی‌های خاص استان سمنان برشمرد و گفت: زائران رضوی از سمنان می‌گذرند و مردم سمنان این شهر را بین الحرمین می‌نامند، چرا که سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر زائر امام رضا(ع) از این مسیر عبور می‌کنند.

«فرشید فلاح»، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره استفاده از ظرفیت مساجد و اماکن تاریخی در توسعه گردشگری در استان سمنان گفت: استان پهناور سمنان بخش مهمی از جاده ابریشم در ایران را در خود جای داده است؛ یعنی ۷۰۰-۸۰۰ کیلومتر از جاده ابریشمی که در ایران ممکن است ۱۴۰۰ کیلومتر باشد، در سمنان قرار دارد از این رو سمنان به عنوان نماینده ایران در جاده ابریشم انتخاب شده است.

سمنان؛ «بین الحرمینی» در مسیر جاده ابریشم

سمنان نماینده ایران در مسیر جاده ابریشم

وی با اشاره به جذابیت گردشگر پذیری کاروانسراهی تاریخی در استان سمنان اظهار کرد: نکته جالب توجه در خصوص این کاروانسراها این است که یک کاروانسرا در دوره ساسانی و کاروانسرای دیگر در دوره صفوی ساخته شده اند و آثار هر دو به جای مانده است؛ جاده ابریشم از نگاه تاریخی همیشه مهم بوده و کاروانسراهای این مسیر همواره بزرگ و پررونق بودند. الان هم بخش مهمی از رونق و زندگی در سمنان به این جاده مرتبط است.

سمنان در میان مردم به شهر بین الحرمین شناخته می شود

 فرشید فلاح با اشاره به  اینکه سمنان در میان مردم به بین الحرمین معروف است، توضیح داد: زائران عزیز آستان علی بن موسی الرضا (ع) از سمنان می گذرند و به همین خاطر مردم سمنان این شهر را بین الحرمین می نامند چرا که بین حرم حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) قرار دارد؛ بنابراین خود را خادم زائران امام رضا (ع) نیز می دانند؛ بنابراین خود را خادم زائران امام رضا (ع) نیز می دانند. جمعیت استان سمنان حدود ۷۵۰ هزار نفر است که نسبت به جمعیت کل کشور بالا نیست اما سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر زائر امام رضا (ع) از این جاده عبور می کنند.

توجه به زیر ساخت های گردشگری در استان سمنان

وی تصریح کرد: حضور تعداد بالای زائران حرم رضوی در این استان نشان دهنده این است که باید بر روی زیرساخت های گردشگری خود اعم از اسکان ها، هتل ها، مراکز اقامتی و ... بیشتر توجه کنیم.

سمنان؛ «بین الحرمینی» در مسیر جاده ابریشم

«تاریخانه»؛ قدیمی ترین مسجد ایران جاذبه دامغان

فلاح درباره جاذبه های مساجد استان سمنان بویژه مسجد «تاریخانه» توضیح داذ: در شهر دامغان مسجدی به نام «تاریخانه» داریم که روزگاری آتشکده بوده است؛ این مسجد از نخستین مساجد سمنان است، اما مساجد جذاب دیگری نیز در این استان واقع است، از جمله مسجد سمنان که به نام مسجد امام شناخته می شود و بسیار زیباست؛ این مسجد گچ بری های عالی، کاشی کاری های بی نظیر، معماری عالی، دارد و  دو ایوان که روبروی هم و یک حیاط دلپذیر بین آنها وجود دارد. در ۲۰۰ کیلومتری این مسجد، مسجد جامع سمنان نیز واقع است. مناره های قدیمی این مسجد با وجود صدها سال قدمت هنوز سر پا است، رواق های مسجد با ستون های ضخیم صدها سال مقاومت کردند. خدا را شاکریم که در استان سمنان بلایای طبیعی همچون زلزله، طوفان، سیل و... و. سالها اتفاق نیفتاده؛ بنابراین اماکن تاریخی جان سالم به در برده اند و وضعیت خوبی دارند.

سمنان؛ «بین الحرمینی» در مسیر جاده ابریشم

وی یادآور شد: در یکی از روستاهای میامی به نام «فریومد» مسجد جذاب دیگری واقع است؛ «ابن یمین فریومدی» از شخصیت های برجسته این روستا بوده است که آرامگاه وی را انجمن مفاخر ۵۰ سال پیش با شکوه بسیاری ساخته است. در این مکان نیز مسجد بی نظیر و تاریخی ساخته شده است. جالب است بدانید ابن یمین فریومدی از مریدان شیخ حسن جوری بوده و آرامگاه او نیز در ۱۰ کیلومتری ابن یمین فریومدی است.

تنوع قومی و زبانی ویژگی فرهنگی جذاب استان سمنان

فلاح با اشاره ویژگی های تاریخی و فرهنگی استان سمنان گفت: استان سمنان علاوه بر تاریخ طولانی و سابقه تمدنی چند ویژگی فرهنگی جذاب دیگر نیز دارد. یکی از آنها اینکه این استان جزیره لهجه ها و گویش ها است، به طور مثال شهرستان های سرخه، مهدیشهر و سمنان تنها ۳۰ کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند اما در این سه نقطه سه زبان متفاوت دارد به گونه ای که سرخه ای ها زبان سمنانی ها را متوجه نمی شوند، سمنانی ها زبان سرخه ای هم را متوجه نمی شوند و مهدی شهری ها را زبان هیچ کدام را نمی فهمند. مردم هر یک از این شهرها قوم مستقل، سبک زندگی مستقل و لباس مستقل و حتی تقویم و تاریخ مستقل دارند. با این وجود سالهاست به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کنند و زندگی شان ممزوج شده است و از این نظر سمنان یک پدیده است.

سمنان؛ «بین الحرمینی» در مسیر جاده ابریشم

 طبیعت سمنان برای گردشگری منحصر به فرد است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به جاذبه های طبیعی سمنان اظهار کرد: ویژگی دیگر استان سمنان این است که وقتی شما از جاده تهران به سمت مشهد عزیمت می کنید در ۳۰ کیلومتری شما رشته کوه بزرگ البرز قرار دارد؛ یعنی اگر از جاده ۳۰ کیلومتر به سمت چپ یا در عمق چپ حرکت کنید به رشته کوه البرز، سبزی و جنگل ابر می رسید، یعنی در سمنان به شهمیرزاد، در شاهرود به توسکستان و در دامغان به شهرهای جذاب دیگر می رسد. اگر در استان سمنان از گرمسار تا آخرین نقطه آن یعنی میامی ۳۰ کیلومتر به بالا حرکت کنید، وارد شمال و جنگل می شوید. همچنین جایگاه های بسیار جذابی دارد؛ مثلا نزدیک سمنان قله ای به نام «اوپرت» قرار دارد که اگر روی آن برویم، یک سمت جنگل و یک سمت کویر را می بینیم، البته در سایر نقاط این رشته کوه نیز همین رویه وجود دارد اما به دلیل آنکه عرض رشته کوه در مکان های دیگر پهناور است، نمی توانیم یک نقطه برای دو طرف را مشاهده کنیم اما اوپرت نقطه است که باعث می شود بتوانیم دو طرف را تماشا کنیم؛ بنابراین بسیار جذاب است. همچنین جنگل ابر مکان فوق العاده ای است و در هر یک از فصول سال به این جنگل عزیمت کنید، شاهد جنگلی مملو از ابر خواهید بود به گونه ای که چشم، چشم را نمی بیند. به طور کلی تمام ویژگی های جنگل شمال یعنی آب و هوای کوهستانی، رودخانه، آب و سبزی داریم و در کنار آن کویر، رمل، شن های روان و جاذبه های کویری را نیز داریم.

کد خبر 1785855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha