نگذاریم غزه، قبرستان قوانین بین‌المللی شود

یک وکیل برجسته حقوق بشر فلسطینی که خانه‌اش در غزه توسط حمله هوایی اسرائیل در هفته‌های ابتدایی جنگ ویران شد، از قدرت‌های غربی و نهادهای جهانی خواست تا برای جلوگیری از تبدیل شدن این منطقه به «قبرستان قوانین بین‌المللی» اقدامات جدی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «گاردین»، یک وکیل برجسته حقوق بشر فلسطینی که خانه‌اش در غزه توسط حمله هوایی اسرائیل در هفته‌های ابتدایی جنگ ویران شد از قدرت‌های غربی و نهادهای جهانی خواست تا برای جلوگیری از تبدیل شدن این منطقه به «قبرستان قوانین بین‌المللی» اقدامات جدی انجام دهند.

«راجی سورانی» که مرکز حقوق بشر فلسطین را در سال ۱۹۹۵ تاسیس کرد و یکی از اعضای کلیدی تیم حقوقی آفریقای جنوبی برای کشاندن اسرائیل به دادگاه بین المللی دادگستری به اتهام نسل‌کشی بود، هفته گذشته با دادستان کل انگلیس ملاقات کرد تا از او بخواهد که نقش خود را در دفاع از حقوق بشردوستانه ایفا کند.

سورانی ۷۰ ساله بیش از هر وکیل فلسطینی دیگری زمان بیشتری را صرف مبارزه با اسرائیل در دادگاه‌های داخلی و بین المللی کرده است و معتقد است که اکنون جهان در نقطه عطفی در مورد مسئله فلسطین قرار دارد.

در اکتبر ۲۰۲۳ خانه دو طبقه او در غزه با یک بمب ۹۰۰ کیلوگرمی منفجر شد و او  با همسر و پسرش فرار کرد، اما فردای آن روز برای بررسی ویرانه‌ها بازگشت. او مطمئن است که خانه‌اش به عمد هدف قرار گرفته است. او نیز مانند بسیاری عهد کرده بود که هرگز غزه را ترک نکند، اما متقاعد شد که اگر بماند کشته خواهد شد و اکنون در قاهره در تبعید زندگی می‌کند.

او در صحبت با گاردین گفت که مطمئن نیست غرب تا چه حد از این موضوع آگاه است که با محافظت از اسرائیل در برابر عواقب قانونی اقداماتش، چیزی ارزشمند را به خطر می اندازد.

سورانی افزود: وضعیت تاریک، سیاه و خونین است. افرادی هستند که می خواهند غزه قبرستان قوانین بین المللی باشد، اما حامیان رژیم صهیونیستی باید بدانند که این وضعیت به نفع هیچ کس نخواهد بود.

وکیل حقوق بشر فلسطینی تاکید کرد که یا حکومت قانون دارید یا حاکمیت جنگل و هیچ چیز دیگری در این بین وجود ندارد، بنابراین آمریکا و غرب باید تصمیم بگیرند که حکومت قانون را می‌خواهند یا دوست دارند تابع حاکمیت جنگل باشند.

کد خبر 1785886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha