کشف و رشد استعدادهای محلی؛ کارکرد اصلی کانون‌های مساجد

معاون سازماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: مسجد نقطه عزیمت و حرکت برای ساخت یک جامعه طیب و طاهر است و لازمه آن نیز داشتن عناصر انسانی طاهر در مسجد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، محمد تقی محمدیان ظهر امروز پنجشنبه (۲۶مهرماه) در جمع تعدادی از مدیران کانون‌های فرهنگی هنری خراسان رضوی و مدیران کانون های تخصصی خواهران مشهد اظهار کرد: به تعبیر شهید آوینی در دوره انحطاط واژه ها و مفاهیم هستیم و  خیلی از واژه ها نیازمند بازتعریف هستند و خیلی از مسائل و مشکلات زندگی و اجتماعی هم به خاطر همین عدم فهم مشترک در مفاهیم ایجاد می‌شود ولذا این جلسه را تشکیل دادیم تا فهم تشکیلاتی در کانون های فرهنگی‌مساجد را با هم مرور کنیم.

وی با بیان اینکه همه ما در حال انجام یک عمل صالح بزرگیم و آن خدمتگزاری به مسجد است افزود: خدمت به مسجد در زمره بالاترین خدمات است. این مساله از کلام وحی و کلام معصومین استخراج می شود و تأکید بزرگان نیز همواره بر محور بودن مساجد در ارائه خدمت بوده و هست.

مسجد نقطه عزیمت ساختن جامعه طیب است

معاون سازماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: مسجد نقطه عزیمت و حرکت برای ساخت یک جامعه طیب و طاهر است و لازمه آن نیز داشتن عناصر انسانی طاهر در مسجد است.

مسجد نقطه عزیمت ساختن جامعه‌ای طیب است

وی عنوان کرد: بچه های مسجد ایتام آل محمد هستند لذا کار مربیان خیلی سخت است چرا که خود پیغمبر از مربیان در مورد نحوه برخورد و مدیریت بچه های مسجدی سوال خواهند کرد.

محمدیان گفت: در منظومه فکری ما مسجد در یک مثلثی محاط است که سه رکن دارد، رکن اول خانه خداست یعنی این مکان حلقه اتصال زمین وآسمان است؛ ضلع دوم پناهگاه مردم است یعنی کارکردهای اجتماعی و مردمی را برنامه ریزی و اجرا می‌کند و ضلع سوم نیز به عنوان پایگاه ولایت است. بازه ماموریتی ما در حوزه اتصال این سه ضلع تعریف می شود.

کشف و رشداستعدادهای محلات، کارکرد اصلی کانون های مسجدی است

وی افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد با هدف شناسایی، جذب و آموزش استعدادهای محلات تشکیل شد تا هم نسل جدید را با شبکه سازی و تربیت صحیح، به بدنه فرهنگ و هنر کشور وارد کند و هم مهارت‌های مدیریت و زندگی را به نوجوانان آموزش دهد. 

معاون سازماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: برای تحقق این هدف باید یک ساختار جدید تعریف میشد که به همین منظور راه اندازی کانون‌های تخصصی خواهران در دستور کار قرار گرفت، زیرا در حوزه خواهران با آسیب های زیاد و متفاوتی روبرو هستیم.

مسجد نقطه عزیمت ساختن جامعه‌ای طیب است

وی جذب را مهمترین کارکرد کانون ها دانست و تصریح کرد: هدف کانون های فرهنگی مساجد باید جذب بچه ها به مسجد باشد حتی به حدی که یک صف نماز به صفوف نماز جماعت مسجد اضافه شود. 

امام مسجد، عامل رونق مسجد است

محمدیان به نقش امام جماعت مسجد در رونق بخشی به مساجد پرداخت و خاطرنشان کرد: هرجا روحانی مسجد، امام جماعت است و مسجد تنها نمازخانه نیست آن مسجد پررونق است.

معاون سازماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور  تاکید کرد: بهره‌ای از هدایت در مسجد به عنوان خانه خدا وجود دارد و این راه گشاست لذا کار در مسجد یک کار ملکوتی است و اگر جوانان را جذب کنیم محقق می شود.

مسجد پایگاه پاسخگویی به شبهات 

وی با تاکید بر اینکه مسجد محل پاسخگویی به شبهات است عنوان کرد: نظام آموزشی ما خیلی عقب است؛ از مشکلات معیشتی و دستمزد فرهنگیان بگیر تا سیستم نادرست آموزش و تربیت کودکان و ... و تنها جایی که فاقد این کسری هاست و می‌تواند این خسران را جبران کند مسجد است.

محمدیان گفت: کانون های نخبه پرور یکی دیگر از اتفاقات خوب در مساجد است که مزایای خوبی داشته و اتفاقات خوبی نیز تا کنون در این خصوص افتاده است. مرکز رشد و تربیت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی کشور پیگیر این مساله است و عزیزان می‌توانند با ارتباط با این مرکز در این حوزه ورود کنند.

اقتصاد در مسجد

وی با اشاره به طرح همت درمساجد گفت: یکی از طرح‌هایی که با همکاری وزارت صمت با هدف حمایت از تولید ملی و کارآفرینی در حال اجراست طرح همت است. در این طرح اگر مسجدی ۱۵ نفر اهل کار و همت داشته باشد، افراد در یک دوره یک روزه رایگان شرکت داده می‌شوند علاوه بر آموزش و مشاوره، تسهیلاتی نیز به این افراد ارائه می‌شود. 

معاون سازماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: اگر این تعداد به ۳۵ نفر افزایش یابد، مسجد وارد باشگاه کارفرمایان مسجدی می شود و می‌توانند از تسهیلات ویژه تری مانند کارت طلایی و کارت ۲۰۰ میلیونی استفاده کنند.

کد خبر 1786116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha