ارتقای مسجدمحورِ سلامت بانوان؛ پیش‌شرط جامعه سالم

حجت‌الاسلام رحمانی مشاوره اختصاصی سبک زندگی و تغذیه سالم مخصوص بانوان و مخصوصا مادران، تشریح تغذیه سالم جهت خود و اعضا خانواده، مشاوره عمومی در صحن مسجد، بیان تدابیر حفظ سلامتی، آموزش بازی‌های سلامت محور برای فرزندان و...را از ظرفیت‌های مساجد برای ارتقاء سلامت بانوان برشمرد.

حجت‌الاسلام مهدی رحمانی، مدیر موسسه سبک زندگی اسلامی رایحه سیب و دبیر کمیته سلامت مسجدمحور ستاد راهبری مساجد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار زنان و خانواده خبرگزاری شبستان ضمن گرامیداشت هفته سلامت بانوان (۲۴ تا ۳۰ مهرماه) بر نقش پررنگ مادران و بانوان در ارتقای سلامت جامعه در همه ابعاد تأکید و اظهار کرد: محوریت نقش مادران در خانواده، باعث شده تا بیشترین تاثیر در سبک زندگی سالم و تغذیه مناسب خانواده متوجه مادران باشد و بر این اساس ارتقای سلامت جامعه بدون در نظر گرفتن مادران امکانپذیر نخواهد بود.

وی افزود: یکی از موضوعات جدی در کمیته سلامت مساجد، موضوع خانواده، فرزندآوری و همچنین ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و تغذیه سالم است و در مساجد با حضور اساتید مجرب که از کمیته سلامت اعزام می‌شوند در این راستا مباحث کاربردی مطرح شده که مورد استقبال بانوان جامعه به خصوص مادران قرار گرفته است.

اصلاح سبک زندگی

دبیر کمیته سلامت مسجدمحور حوزه‌های علمیه با بیان اینکه  همه مساجد کشور می‌توانند با تشکیل کمیته سلامت در ارتقا سطح آگاهی و سلامت نمازگزاران و اهالی محل کوشا باشند، افزود: اصلاح سبک زندگی، ترویج فرهنگ تغذیه سالم و احیای آداب اسلامی، برگزاری بازی‌ها و سرگرمی‌های جذاب و آموزنده و همچنین بیان ایده‌های اشتغال‌های خانگی و سلامت محور می‌تواند ضمن پویایی مسجد در محله، در ارتقا سلامت جامعه نقش ویژه‌ای داشته باشد.

حجت‌الاسلام رحمانی افزود: امروزه پیشگیری از بیماری‌ها و ترویج سبک زندگی متناسب با فرهنگ غنی کشور، می‌تواند ضمن حفظ سلامتی و نشاط جامعه، هزینه های سرسام آور درمانی را کاهش داده و در تربیت یک جامعه مهدوی تاثیر گذار باشد.

ظرفیت های مسجد برای ارتقاء سلامت بانوان

وی مشاوره اختصاصی سبک زندگی و تغذیه سالم مخصوص بانوان و مخصوصا مادران، تشریح تغذیه سالم جهت خود و اعضا خانواده، مشاوره عمومی در صحن مسجد، بیان تدابیر حفظ سلامتی، آموزش بازی‌های سلامت محور برای فرزندان و...را از ظرفیت‌های مساجد برای ارتقاء سلامت بانوان عنوان کرد.

دبیر کمیته سلامت مسجدمحور حوزه‌های علمیه یادآورشد: دوره های مختلفی در موسسه سبک زندگی اسلامی «رایحه سیب» برگزار می‌شود تا محتوای موردنیاز برای اصلاح سبک زندگی به ویژه در حوزه سلامت به متقاضیان ارائه شود و در کمیته سلامت مسجدمحور تلاش ما بر آن است که با استفاده از ظرفیت های مسجد علاوه بر معرفی محصولات سالم، طبیعی و مفید برای سلامتی، بازار فروش آنها را برای تولیدکنندگان فراهم کنیم و تمرکز این فعالیت‌ها در مسجد، علاوه بر اصلاح سبک زندگی مردم به بهبود وضعیت سلامتی آنها نیز کمک می‌کند.

نقش مساجد در زندگی مردم

حجت‌الاسلام رحمانی بر نقش مساجد در زندگی مردم تأکید کرد و گفت: وقتی مسئله‌ای مهم و اثرگذار در زندگی مردم را با محور مسجد تعریف و تبیین می‌کنیم، فرصت بیشتری برای انس و ارتباط آنها با مسجد فراهم و رفت و آمدشان به مساجد بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به احیای کارکرد مساجد، در پایان خاطرنشان کرد: احیای کارکردهای مسجدی که به مرور زمان به فراموشی سپرده شده‌اند، الزامات مختلفی دارد و یک بُعد آن نقش‌آفرینی مساجد و مسجدی‌ها در تأمین سلامت اهالی محله و کاهش آلام ناشی از ابتلا به بیماری ها است و با توجه به قرار داشتنن در هفته سلامت بانوان،اجرای برنامه ها با کمک اهالی مسجد در دستور کار قرار دارد و باید طبق تقویم، برنامه ریزی کنند و اعزام اساتید خواهر و برادر از طرف کمیته سلامت هم به مساجد متقاضی در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 1786152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha