مقاومت هرگز نمی‌میرد/ «یحیی سنوار»؛ مبارز دیروز، قهرمان امروز

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به شهادت «یحیی سنوار»، رهبر جنبش حماس از او به عنوان یک قهرمان که جان خود را در راه فداکاری برای مردمش از دست داد، یاد کردند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: خبر شهادت «یحیی سنوار»، رهبر حماس که از حدود دو ماه پیش جانشین «اسماعیل هنیه» شده بود واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

پس از اعلام خبر شهادت سنوار، شبکه‌های اجتماعی با پیام‎های همدردی، عزاداری و تحسین منفجر شد.

هشتگ « #Sinwar»در پلتفرم اجتماعی «ایکس» بیش از دو میلیون بار به اشتراک گذاشته شد و کاربران درباره میراث او و آخرین لحظات او صحبت کردند.

هزاران نفر نیز تصاویر پهپاد منتشر شده توسط ارتش اسرائیل را به اشتراک گذاشتند که به نظر می رسد لحظات پایانی زندگی سنوار را نشان می دهد.

این ویدئو نشان می‌دهد که سنوار مجروح با یک دست قطع شده، تکه‌ای از آوار را به سمت دوربین هواپیمای بدون سرنشین پرتاب می‌کند که بسیاری از کاربران آن را به عنوان نمادی از فداکاری او تحسین کردند.

یکی از کاربران در شبکه ایکس نوشت: سنوار به مرگ شرافتمندانه‌ای از دنیا رفت. یک جنگجو در میان سربازانش؛ در دفاع از سرزمینش در برابر یک متجاوز، اشغالگر و استعمارگر نسل‌کش.

یکی دیگر از کاربران نوشت: آخرین بخش از زندگی سنوار مانند بهترین پایانی بود که یک نمایشنامه‌نویس می‌توانست برای قهرمان نمایش خود بنویسد: نه در یک تونل، نه در یک پناهگاه مخفی و نه در یک قصر دور، بلکه در حالی که داشت مقاومت می‌کرد؛ او برای ادامه مقاومت جان خود را از دست داد.

یکی از کاربران شبکه ایکس در پستی که در زمان انتشار بیش از ۲۷ هزار بار بازنشر شد، اظهار داشت: سنوار یک چوب به سمت پهپاد اسرائیلی در حال فیلمبرداری پرتاب کرد؛ آخرین اقدام او برای برای تحقیر اشغالگران تبدیل به یک افسانه شد.

کاربر دیگری با اشاره به انقلابیون آرژانتینی-کوبایی که در سال ۱۹۶۷ در بولیوی در جان خود را از دست دادند، نوشت: یحیی سنوار برای همیشه باقی خواهد ماند؛ پس از این ویدئو، حتی کسانی که با او مخالف هستند به شجاعت و مقاومت او احترام می گذارند.

چندین کاربر همچنین اظهار داشتند که به نظر می‌رسد این فیلم با روایت‌های ارتش اسرائیل و مقامات غربی که رهبر جنبش در تونل‌هایی با گروگان‌های اسرائیلی در آن نزدیکی به عنوان سپر انسانی مخفی شده بود، در تضاد است.

یکی از کابران نوشت: می‌خواهم به اسرائیل تبریک بگویم که جزئیات نمایشنامه در مورد سنوار را به خوبی نشان داد و ثابت کرد او در کنار مردانش می‌جنگید و در هیچ پناهگاهی پنهان نشده بود.

کاربر دیگری نوشت: ویدئوی آخر از سنوار که با دستی قطع شده یک عصا به سمت پهپاد اسرائیلی پرتاب کرد، نشان داد که او تا آخرین نفس می‎جنگد. من هرگز رهبری را با شجاعت و استواری او ندیده بودم که تا این حد برای مردم خود فداکاری کند.

چندین کاربر دیگر توجه‌ها را به تاریخچه حملات اسرائیل به فلسطینی‌ها و این واقعیت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دیگر رهبران اسرائیل بلافاصله پس از مرگ سنوار اعلام کردند که جنگ در غزه ادامه خواهد داشت، جلب کردند.

یکی از کاربران نوشت: فراموش نکنیم که این نه در مورد سنوار یا حماس و نه درباره هفتک اکتبر یا گروگان‌ها بوده است. این درباره یک تاریخ ۸۰ ساله پاکسازی قومی و غارت سرزمین‌های فلسطینی است.

«ریما حسن»، حقوقدان، فعال حقوق بشر و سیاستمدار فرانسوی-فلسطینی در توییتی نوشت: سنوار در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه آوارگان فلسطینی متولد شد که هنوز هم وجود دارد و اگر جهان سکوت کند این آوارگی‌ها باز هم ادامه خواهد داشت.

بسیاری از کاربران از جمله برخی از آنها که مستقر در غزه هستند گفتند که کشتن سنوار مانع از مقاومت فلسطینی‌ها در برابر اشغالگری اسرائیل نخواهد شد.

یکی از کاربران گفت: اگر اسرائیل فکر می کند که با کشتن یحیی سنوار، فلسطینی ها را از دفاع از سرزمین خود باز می دارد، اشتباه می کند.

سنوار که در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه پناهندگان خان یونس به دنیا آمد با فعالیت‌های خود در جنبش مقاومت حماس به شهرت رسید.

او یکی از چهره‌های پیشرو در تظاهرات مسالمت‌آمیز «راهپیمایی بزرگ بازگشت» در سال ۲۰۱۸ بود، جایی که هزاران فلسطینی خواستار پایان محاصره غزه و حق بازگشت برای آوارگان شدند. این تظاهرات با تیراندازی وحشیانه توسط نیروهای اسرائیلی مواجه شد و بیش از ۲۳۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی وقت حماس توسط اسرائیل در ماه ژوئیه، سنوار به عنوان جانشین انتخاب شد.

بسیاری او را هدف اصلی اسرائیل در غزه می‌دانستند و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از مرگ او او به عنوان «لحظه عدالت» و «فرصتی برای جستجوی راهی برای صلح» یاد کرد.

کد خبر 1786247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha