۷۰ درصد از موقوفات خراسان جنوبی مستندسازی نشده اند

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه ۷۰ درصد از موقوفات خراسان جنوبی مستندسازی نشده اند، گفت: بسیاری از افراد نمی دانند که با وقف چگونه رفتار کنند در صورتی که ما متصدی و امین وقف هستیم نه مالک آن و اجازه خرید و فروش و تعویض و ... نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام پرویز بخشی پور امروز (۲۸ مهر) در گردهمائی ائمه جمعه خراسان جنوبی اظهار داشت: موقوفات یک موضوع شرعی است و یک قانون و یک امر عام نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه برای وقف قانون خاص نوشته شده است، افزود: بزرگان نسبت به این موضوع بسیار دقت داشته اند و موقوفات بسیاری داریم اما عملا در دست چیزی نداریم.

وی در ادامه بیان کرد: در خراسان جنوبی ۱۰ هزار و ۵۴۱ موقوفه وجود دارد اما درآمدی ندارند و مروج و مبلغ موقوفات غیر از علما کسی نیستند.

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اینکه تنها ۳۰ درصد از موقوفات سند دارند و ۷۰ درصد از موقوفات مستندسازی نشده اند، گفت: وقف بنیه اقتصادی دین است و کسی جز طلاب نمی توانند موضوع وقف را باز کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: ۴۷۰ هکتار زمین موقوفه سند دار در دانشگاه بیرجند داریم که سند ملک برای آن صادر کرده اند و هیچ دلیل و توجیهی هم ندارند و از وقفیات خارج می کنند.

وی به شهرک فریختگان بیرجند اشاره کرد و افزود: می گفتند که این زمین ها موقوفه نیست اما با پیگیری ها رای خلاف شرع از آیت الله محقق داماد گرفتیم که این زمین ها وقف است ولی هنوز از آن هر جور که دلشان می خواهد استفاده می کنند.

حجت الاسلام بخشی پور بیان کرد: هر جا ورود پیدا کردیم اقدام به شکایت می کنند و بسیاری از افراد نمی دانند که با وقف چگونه رفتار کنند در صورتی که ما متصدی و امین وقف هستیم نه مالک آن و اجازه خرید و فروش و تعویض و غیره نداریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی  ادامه داد: شهرداری ها هر جا به زمین های وقف رسیدند اقدام به ایجاد فضای سبز کردند و نیت وقف در سر جای خودش باید اجرا شود اما امروز این گونه وقف رفتار نمی شود.

وی در پایان گفت: برخی افراد اسم وقف را پاک می کنند و از ائمه جمعه استان درخواست داریم که کمک کنند تا موقوفات را به سر جای خود برگردانیم.

کد خبر 1786320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha