ثبت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر گردشگر داخلی در اماکن اقامتی آذربایجان شرقی

حمزه زاده با تشریح برنامه های اداره میراث فرهنگی آذربایجان شرقی به ثبت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر گردشگر داخلی در اماکن اقامتی استان اشاره کرد و گفت: با همکاری شهرداری تبریز و استانداری آلودگی های بصری از مسجد جامع تبریز حذف می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،   احد حمزه زاده، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی عصر امروز شنبه ۲۸ مهرماه در نشستی با اصحاب رسانه در موزه آذربایجان در حاشیه یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری برنامه های این اداره را تشریح کرد.  

توسعه گردشگری داخلی با معرفی جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی


در ابتدای این نشست  رشید رجب پور، رییس تشکل های گردشگری استان آذربایجان شرقی با اشاره به تاثیر  تبلیغات بر نمایشگاه گردشگری گفت:  با توجه به تبلیغات خوبی که درباره برگزاری یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری صورت گرفت انتظار می رفت استان ها استقبال بیشتری از این رویداد داشته باشند؛ امیدوارم  در نمایشگاه های بعدی شاهد حضور پر رنگ استان ها  در نمایشگاه گردشگری باشیم.  
  


رییس تشکل های گردشگری استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: گردشگری داخلی باید موضوع مورد توجه رسانه ملی باشد؛ یکی از راهکارهای توسعه گردشگری داخلی توجه رسانه ای است، باید با کار کردن درباره جاذبه های  گردشگری استان به رشد گردشگری  داخلی کمک کنیم.

ثبت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر گردشگر داخلی در اماکن اقامتی استان آذربایجان شرقی


احد حمزه زاده، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی درباره برگزاری یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری گفت: این نمایشگاه  به صورت مشترک با کانون تشکل های گردشگری استان آذربایجان شرقی برپا شده است؛ دبیرخانه این رویداد فعالیت خود را از شش ماه پیش آغاز کرد و دستگاه های مختلفی مثل استانداری، شهرداری تبریز، اداره کل امور خارجه استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با ما در این رویداد همکاری کردند.    


مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی با اشاره به استقبال گسترده از یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری  اظهار کرد:  این نمایشگاه  با ۲۲۰ غرفه صنایع دستی و ۷۰ غرفه گردشگری در ۱۱ هزار متر فضای مسقف برپا شده است.  
حمزه زاده با اشاره به برنامه های جنبی یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری یادآور شد: همزمان با برپایی این نمایشگاه  برنامه های متنوعی از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز اجرا شد.  

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش تعداد گردشگران داخلی در تابستان امسال در این استان گفت:  با تبلیغات بسیار خوبی که در حوزه گردشگری در استان انجام شده بود؛ امسال استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مقاصد سفر مطرح بود و در این تابستان بیش از ۲ میلیون و۵۲۰ هزار  گردشگر در اماکن اقامتی این استان سکنی گزیدند که  نشان دهنده ضریب بالای۹۵ درصد استان است.همچنین امسال  ۸۷۰ هزار نفر از موزه های استان بازدید کرده اند.  

وی تصریح  کرد: پیش بینی می شود با توجه به ظرفیت های گردشگری استان در سال های آینده تعداد گردشگران افزایش پیدا می کند بنابراین ضرورت دارد زیر ساخت های گردشگری مثل اقامتگاه ها و هتل ها افزایش پیدا کند. ۱۱۸ پروژه گردشگری با سرمایه گزاری ۴۶ میلیارد تومان در دست اجرا داریم که از این تعداد پروژه  ۴۵ تا هتل و اقامتگاه گردشگری است.   

ثبت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر گردشگر داخلی در اماکن اقامتی آذربایجان شرقی/آلودگی های بصری از مسجد جامع تبریز حذف می شود 

حمزه زاده با اشاره به تعداد آثار تاریخی ثبت جهانی شده استان آذربایجان شرقی گفت: در حوزه ثبت جهانی سه کاراونسرا این استان ثبت جهانی شده است، همچنین ژئو پارک ارس در فهرست دومین ژئو پارک  های ثبت شده در یونسکو در سطح جهان است، روستای گردشگری کندوان اولین روستای جهانی  ایران است که در سازمان گردشگری جهانی ثبت شده است، بازار تبریز  ثبت جهانی شده و در مجموعه این بازار ۱۶۵ اثر ثبت جهانی شده است، همچنین سه کلیسای استان ثبت جهانی شده است.  


وی بیان کرد: جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی مورد پذیرش یونسکو قرار گرفت.   

 مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت های گردشگری استان  اظهار کرد: استان آذربایجان در حوزه تاریخی، فرهنگی و طببعی و گردشگری سلامت طرفیت های بسیاری دارد که می تواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی اثرگذار است، آنچه در توسعه این مسیر اثرگذار است تبلیغات و بازاریابی و برگزاری رویدادها و جشنواره های متنوع  است.  
   
وی اظهار کرد: نمایشگاه ملی صنایع دستی و نمایشگاه بین المللی گردشگری  در دهه سوم مهرماه هر سال در تبریز برگزار خواهد شد؛ همچنین نمایشگاه گردشگری  بعد از نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران دومین رویداد ثبت شده در فهرست سازمان جهانی  گردشگری است.    


حمزه زاده درباره حضور کشورهای خارجی در نمایشگاه گردشگری تبریز گفت:دراین نمایشگاه  کشورهای  عراق، ترکیه، کوبا، ترکمنستان، ازبکستان  و تاجیکستان  حضور داشتند، همچنین گردشگرانی از کشورهای لهستان، چین و ژاپن از این نمایشگاه بازدید کردند و به دلیل بازدید گردشگران چینی از استان محتواهایی به زبان چینی برای این گردشگران  تولید شده است.  


وی اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی تفاهم نامه هایی را با سفرا و کاردارهای کشورهای خارجی در زمینه توسعه گردشگری امضا کرده است که نتایج آنها را در سال های آتی خواهید دید.  


مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی از برگزاری جشنواره خرید در تبریز خبر داد و گفت: برگزاری جشنواره های چرم تبریز، فرش تبریز، شیرینی و شکلات تبریز در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.   


حمزه زاده  با اشاره به راه اندازی کارگاه های آموزشی در دهکده جهانی کندوان اظهار کرد: کارگاه های آموزشی در زمینه صنایع دستی و گردشگری در دهکده کندوان برگزار می شود تا صنایع دستی استان در این دهکده تولید شود.  


مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی درباره تعداد فعالان صنایع دستی در استان گفت:۳۰ هزار فعال صنایع دستی و ۸۵ رشته صنایع دستی در استان داریم، امسال هنرمندان صنایع دستی استان آذربایجان شرقی در رشته های مختلف توانستند ۲۷۵ نشان ملی را دریافت کنند.  


وی اظهار کرد: اولین ناحیه ویژه صنایع دستی در شهر تبریز با همکاری شهرک صنعتی تبریز در حال ساخت است که راه اندازی آن به رونق تولید صنایع دستی کمک خواهد کرد. همچنین خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز راه اندازی شده است.  


حمزه زاده درباره گردشگری ادبی در استان آذربایجان شرقی گفت: مقبره الشعرا در شهر تبربز محل دفن ۴۰۰ تن از شعرای نامی کشور و محل دفن پروین اعتصامی، استاد شهریار و کریمی مراغه ای است، در همین راستا نقشه مسیرهای گردشگری ادبی استان رونمایی شده است و برنامه ریزی های برای استفاده از این ظرفیت انجام شده است.
    
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی درباره موزه عصر آهن و کاووش های باستان شناسی در این محوطه تاریخی اظهار کرد:  در موزه عصر آهن ان بخش هایی که کاوش شده تبدیل به موزه شده است، ما تا سال گذشته مشکل تملک ملک کناری این محوطه را داشتیم  که با تملک این ملک به دنبال اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی هستیم تا کاوش های باستان شناسی را آغاز کنیم.  
وی درباره  رفع آلودگی های بصری از مسجد جامع تبریز گفت: رفع الودگی های بصری اطراف مسجد جامع در دستور است تا با همکاری شهرداری و استانداری تبریز  بتوانیم آنها را از این مجموعه تاریخی حذف کنیم.  
حمزه زاده درباره شهر تبریز به عنوان یکی از شهرهای گردشگری خوراک و جشنواره های خوراک در استان آددبایجان شرقی گفت: گردشگری خوراک یکی از ظرفیت های اصلی تبریز است، تبریز در حوزه تنوع و کیفیت خوراک شهر برتر است و تاکنون ۱۷ مورد غدا در استان آذربایجان شرقی ثبت ملی شده است.

کد خبر 1786390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha