شعار متفاوتِ روز درهای باز مساجد در آلمان

در روز ۳ اکتبر ۲۰۲۴ «روز درهای باز مساجد»، هزاران مسلمان مسجدها و دل‌های خود را به روی دیگران گشودند. امسال این رویداد با شعار «زندگی مهم است - هر زندگی ارزشمند است» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه جامعه و فرهنگ ملل، روز ۳ اکتبر، هزاران مسجد در سراسر آلمان به مناسبت روز درهای باز مساجد، درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشودند. مساجد بزرگ و کوچک در طول روز تورهای راهنمایی یا فرصتی برای بازدید از محل اقامه نماز ارائه ‌دادند. برخی دیگر سخنرانی‌هایی با موضوعات مختلف برگزار و با غذاهای عربی یا ترکی از مهمانان پذیرایی کردند.

در سطح ملی، شعار روز درهای باز مسجد امسال «زندگی مهم است - هر زندگی ارزشمند است» بود. شورای هماهنگی مسلمانان (KRM) با این شعار تلاش کرد بر اهمیت محوری زندگی در همه اشکال آن - انسان‌ها، حیوانات و گیاهان - تأکید کند و بر مسئولیت محافظت از آن تأکید کند. از سال ۱۹۹۷، در روز درهای باز مساجد، از علاقه‌مندان دعوت می شود تا بیشتر درباره اسلام و دیدگاه مسلمانان نسبت به زندگی آگاه شوند. بر اساس اعلام این شورا، همچنین هدف این است که با هم درباره اهمیت زندگی تأمل کنیم و بحث کنیم که چگونه می‌توانیم به حفظ خلقت و حفاظت از زندگی کمک کنیم. احترام به زندگی اساس زندگی مسالمت‌آمیز، به ویژه در زمان بحران است. چندین جامعه مذهبی اسلامی، برای بیست و هشتمین بار این رویداد را سازماندهی کرده بودند. سالانه حدود ۱۰۰۰ مسجد در سراسر آلمان در این رویداد شرکت می‌کنند تا به شناخت بیشتر و تبادل نظر بین مسلمانان و غیرمسلمانان کمک کنند. روز وحدت آلمان به قصد برای این رویداد انتخاب شده است تا نشان دهد مسلمانان ساکن در آلمان خود را بخشی از جامعه متحد آلمان می‌دانند.

جامعه اسلامی میلی گوروش (IGMG) نیز از مردم برای روز درهای باز مساجد دعوت کرده بود. در این روز، درباره موضوعاتی که مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ناراحت می‌کند، نگران می‌کند و به هم پیوند می‌دهد، صحبت شد. این جمعیت اسلامی گفت از طریق این‌گونه تعاملات ، انسجام اجتماعی با همدلی و درک متقابل تقویت می‌شود.
علی مت، دبیر کل جامعه اسلامی میلی گوروش ، توضیح داد: جنگ در اوکراین، فلسطین، لبنان و بسیاری از نقاط دیگر جهان، تنها در همین سال جاری جان ده‌ها هزار نفر را گرفته است. هر دقیقه اخبار جدید غم‌انگیزی به همراه آمار مرگ و میر رو به افزایش به ما می‌رسد. به نظر می‌رسد که ما به چنین اخبار وحشتناکی عادت کرده‌ایم. ما در روز جهانی مسجد با این عادی‌سازی مقابله کردیم.

روز جهانی مسجد پیش‌داوری‌ها را از بین می‌برد

«ارزشمند بودن زندگی» شعار روز درهای باز مساجد امسال درآلمان

با وجود شرایط دشوار، استقبال از مساجد بسیار زیاد بود. سامد یونس در روز درهای باز مساجد در مسجد جامعه اسلامی میلی گوروش در شمال راین-وستفالن فعال بود. او به IslamiQ گفت: «روز درهای باز مساجد فرصت خوبی بود تا به هم‌نوعان خود چشم‌اندازی به زندگی روزمره در مسجد بدهیم. به ویژه در چنین شرایطی، تقویت گفتگو بین ادیان برای از بین بردن پیش‌داوری‌ها و ساختن پل‌های ارتباطی بسیار مهم است.

مساجد گفتگو را تقویت می‌کنند

اتحادیه ترکی-اسلامی امور دینی (DITIB) نیز از همه علاقه‌مندان دعوت کرد تا در روز درهای باز مساجد از این مکان مقدس بازدید کنند و تنوع اسلام را بشناسند. این اتحادیه اسلامی در دعوت‌نامه امسال خود آورد: ما می‌توانیم با هم نمونه‌ای از تحمل، احترام و انسان‌دوستی باشیم. مساجد نه تنها مکان‌هایی برای تمرین مذهبی ، بلکه مکانی برای دیدار، گفتگو و گردهمایی مردم از همه فرهنگ‌ها و ادیان هستند. آنها گفتگوی بین ادیان را تقویت و به درک متقابل بهتر بین مردم کمک می‌کنند.»

«ارزشمند بودن زندگی» شعار روز درهای باز مساجد امسال درآلمان

دیدگاه‌های جدید

در روز درهای باز مساجد امسال بسیاری از بازدیدکنندگان تحت تأثیر فضای صمیمانه و فرصت یادگیری بیشتر درباره اسلام قرار گرفتند. یک خانواده‌ی شرکت‌کننده در این رویداد تأکید کرد که از استقبال باز و دوستانه مسلمانان شگفت‌زده شده‌اند. آنها گفتند که شناخت مسجد و کسب اطلاعات بیشتر درباره باورهای اسلامی برایشان جالب بوده است. بازدیدکننده دیگری افزود: «دیدن نحوه انجام ادای نمازها و اهمیت و جایگاه آنها در زندگی روزمره مسلمانان بسیار هیجان‌انگیز بود و این امر دیدگاه کاملاً جدیدی را برای او باز کرد. گروهی از بازدیدکنندگان از مساجد در پایان برنامه تاکید کردند که تورها و گفتگوها بسیاری از پیش‌داوری‌های آنها را از بین برده است. آنها گفتند: بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌ایم و از صراحت و تبادل نظر مسلمانان برگزارکننده این رویداد سپاسگزاریم.

روز درهای باز مساجد از سال ۱۹۹۷ به طور سالانه در روز وحدت آلمان برگزار می‌شود. از سال ۲۰۰۷، این رویداد توسط انجمن‌ها و جوامع مذهبی اسلامی آلمان که در شورای هماهنگی مسلمانان گرد هم آمده‌اند، سازماندهی می‌شود.

کد خبر 1786429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha