آغاز ثبت‌نام ازدواج دانشجویی از ۵ آبان‌

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها از آغاز ثبت نام ازدواج دانشجویی از ۵ آبان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست خبری آغاز بیست‌ و هفتمین دوره ازدواج دانشجویی که امروز ۲۹ مهرماه برگزار شد، اظهار کرد: ازدواج یکی از موضوعات مهم اجتماعی و فرهنگی است که به عنوان یک راهبرد اجتماعی نیز است. براساس مجموعه اسناد بالادستی مانند سند دانشگاه اسلامی، ازدواج یکی از راهبردهای حل مشکل جمعیت است‌.

حجت الاسلام رستمی بیان کرد: ازدواج آگاهانه، آسان و به هنگام سه رکن اصلی برنامه ازدواج دانشجویی در دانشگاه‌ها است. طرح ملی «همسفر تا بهشت» برای ایجاد امید و نشاط در دانشگاه، اجرا می‌شود. تاخیر در ازدواج یک عامل آسیب زا در رشد جمعیت است.
وی ادامه داد: ازدواج دانشجویی یک تجربه موفق در امر ازدواج و پایداری آن است. این نتیجه براساس تحقیقات سازمان ثبت احوال به دست آمده است. این تحقیقات نشان می‌دهد که فروپاشی ازدواج های دانشجویی در ۱۰ سال ابتدایی، کمتر از ۶ درصد بوده است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: جوانان بین ۱۸ تا ۳۰ در دانشگاه‌ها زیست دارند. این دوران بهترین زمان برای ازدواج و شکل گیری خانواده است. در سال گذشته حدود ۱۰ هزار زوج در سامانه همسفر ثبت نام کردند. در راستا این زوج‌ها حدود ۱۸ ساعت آموزش را نیز سپری کردند. همچنین ۸ ساعت برنامه فرهنگی برای آنان برگزار شده است. زوج‌های دانشجو در ابتدای زندگی می‌توانند از مشاوره‌های رایگان بهره ببرند. داشتن یک مشاور در کنار زوج‌ها به بقای زندگی آنها بسیار کمک می‌کند.
حجت الاسلام رستمی عنوان کرد: ما در دوره بیست‌وهفتم ازدواج دانشجویی از ۲۶ آبان‌ماه زوج‌ها را به مشهد مقدس اعزام می‌کنیم. حدود ۳۰ کاروان با ظرفیت هر کاروان ۳۲۰ دانشجو از سوی نهاد اعزام می‌شود.
به گفته وی، ثبت نام ازدواج دانشجویی از ۵ آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا ۳۰ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت. ازدواج دانشجویی صرفا برای زوج‌هایی است که یکی از آنها دانشجو باشد. به عبارت دیگر فارغ التحصیلان مشمول طرح ازدواج دانشجویی نمی‌شوند.

سامانه زندگی برخط حامی خانواده‌ها
حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این نشست بیان کرد: جشن‌های مختلفی در سال گذشته برای گفتمان سازی و فرهنک سازی برای زوج‌های دانشجویان برگزار شد.
وی ادامه داد: سامانه زندگی بر خط محتواهای مناسب برای آموزش مهارت زندگی را به افراد ارائه می‌دهند. البته این استفاده از این سامانه صرفا برای دانشجویان نیست، بلکه عموم مردم نیز می‌تواند از محتوای این سامانه استفاده کنند.
حجت الاسلام فاطمی پور بیان کرد: ازدواج دانشجویی ، ترس سایر دانشجویان از ازدواج و تشکیل خانواده را برطرف می‌کند. همچنین آنان ترغیب به تشکیل خانواده می‌شوند.
معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: فرهنگ سازی، گفتمان سازی، ترویج در موضوع ازدواج، از جمله وظایف نهاد رهبری محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: از سازمان‌ها درخواست می‌کنم در تامین بودجه برای ازدواج جوانان خساست نورزند چرا که ازدواج یک سرمایه گذاری اجتماعی است.
کد خبر 1786492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha