آزادیخواهانی که مانند «سنوار» به الگوی جهانی تبدیل شدند

در طول تاریخ شخصیت‌ها و چهره‌های بسیاری در جهان هستند که به خاطر مبارزه با ظلم و نژادپرستی و شجاعت و دفاع از حقوق مردم به نماد و الگوی جهانی تبدیل شدند؛ شهادت «یحیی سنوار» هنگام مبارزه با نظامیان صهیونیستی و مبارزه تا آخرین نفس، امروز او را به یک الگو جهانی تبدیل کرده است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: در طول تاریخ، بسیاری از چهره ها به دلیل شجاعت و دفاع از حقوق و اصول مردم خود، علیرغم کشته شدن یا ترور، به نمادهای جهانی تبدیل شده اند.

 کشته شدن این شخصیت‌ها باعث گسترش و انعکاس بیشتر پیام آنها و برانگیختن احساسات مبارزه و مقاومت و خونخواهی شد، همانطور که شهادت «یحیی السنوار» رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس که چند روز پیش در جریان درگیری با اشغالگران در رفح به شهادت رسید؛ باعث شد او به یک اسطوره و قهرمان در جهان تبدیل شود.

 در این گزارش زیر به بررسی تعدادی از چهره‌هایی می‌پردازیم که ترورشان باعث شد نامشان نه تنها جوامع خودشان بلکه در جهان ماندگار بماند.

چه سازمانی مسئول قتل مالکوم ایکس است؟

 مالکوم ایکس

مالکوم، فعال سیاه‌پوست و مسلمان فعال حقوق بشر و مدافع حقوق آفریقایی آمریکایی‌ها بود. او یکی از مهم‌ترین نمادهای بین‌المللی در مبارزه برای آزادی و حقوق سیاه‌پوستان در ایالات متحده است که ترور او با تیراندازی باعث تغییر مهم در زندگی سیاه پوستان و دستیابی به بسیاری مسایلی شد که او در زندگی‌اش برایشان می‌جنگید.

مالکوم ایکس، آفریقایی تبار در سال  ۱۹۲۵ در ایالت نبراسکا آمریکا، در زمانی که تبعیض علیه سیاهان در آمریکا وجود داشت و حتی در اوج خود بود، چشم به جهان گشود؛ او به دفاع از حقوق سیاهان و مبارزه در طول زندگی برای حقوق آنها مشهور بود و سخنرانی‌ها، جلسات و سخن‌ها معروف بسیاری داشت.

مالکوم ایکس با گفتگویی شهرت یافت که در مصاحبه با یک روزنامه چند هفته قبل از ترورش گفته بود، مشهور شد. وقتی سوالی درباره دریافت تهدید به قتل از طرف گروه‌های نژادپرست چه سفید پوست چه سیاه پوست پرسیدند، گفت که «بهای آزادی مرگ است.»

مالکوم در یکی از سخنرانی‌هایش در ۲۱ فوریه ۱۹۶۵ هنگامی که او در یکی از سالن‌های اجتماعات منهتن نیویورک سخنرانی می‌کرد سه مرد مسلح، او را از فاصله کم هدف ۱۵ گلوله قرار دادند و مالکوم ۳۹ ساله بلافاصله کشته شد.

پس از ترور مالکوم ایکس، لیندون جانسون، رئیس جمهوری وقت آمریکا، قانونی تصویب کرد که به سیاه پوستان اجازه مشارکت در انتخابات و رای دادن را می دهد. همچنین استفاده رسمی از کلمه «سیاه» که به معنای «سیاهپوست» بود و به عنوان توهین به سیاه پوستان استفاده می شد، نیز پایان یافت.

Image1_10202421103438617351896.jpg

مارتین لوترکینگ جونیور

مارتین لوتر کینگ جونیور، یکی از رهبران آمریکایی آفریقایی تبار و فعال سیاسی و رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی آفریقایی تبار بود که برای پایان دادن به تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان فعالیت می‌کرد.

او در ۱۵ ژانویه ۱۹۲۹ در آتلانتا جورجیا متولد شد. مارتین لوتر کینگ جونیور در ۱۴ اکتبر سال ۱۹۶۴ به خاطر مبارزه با نابرابری نژادی از طریق مقاومت بدون خشونت برنده جایزه صلح نوبل شد؛ او جوان ترین دریافت کننده این جایزه بود.

 او رهبری مسیحیان جنوبی برای سیاه‌پوستان را تأسیس کرد و به خاطر سخنرانی‌اش در مارس ۱۹۶۳ «من یک رویا دارم» مشهور شد. سخنان او به سیاه پوستان انگیزه داد تا برای حقوق خود مبارزه کنند.

 او در چهارم آوریل در سال ۱۹۶۸ ترور شد، در حالی که یکی از چهره های مخالف خشونت و مقابله با سلاح بود.

حدود یک هفته پس از ترور وی، لیندون جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا، قانون حقوق مدنی را امضا کرد که آزادی و برابری نژادها، رنگ ها و جنسیت ها را در سراسر ایالات متحده آمریکا تضمین می کند و دولت فدرال را ملزم به اجرای مفاد این قانون می کند.

Image1_10202421103248250762131.jpg

ارنستو چه گوارا

ارنستو چه گوارا  یکی از برجسته ترین چهره های بین المللی در انقلاب ضد استعماری به شمار می آید. او در سال ۱۹۲۸ در آرژانتین به دنیا آمد. چه گوارا در رشته پزشکی تحصیل کرد و به همراه همرزمش فیدل کاسترو که بعدها رئیس جمهور شد، به یکی از مهم‌ترین رهبران انقلاب کوبا تبدیل شد.

 پس از موفقیت انقلاب در کوبا، او به دنبال گسترش ایده خود برای مقابله با استعمار در کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا بود و به کشورهای بسیاری سفر کرد و تلاش کرد تا افکار خود را که به آنها اعتقاد داشت، به خصوص علیه آمریکا و غرب اجرا کند.

آمریکا رد تعدادی از کشورها او را تعقیب کرد و پس از شعله ور شدن انقلاب در بولیوی، ارتش بولیوی با کمک مستقیم سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) توانست در سال ۱۹۶۷ او را دستگیر کند و بلافاصله پس از عکس گرفتن با هدف توهین و تحقیر او را اعدام کردند و حتی پس از کشتن، جسد او را نیز مثله کردند.

 شهرت چه گوارا پس از انتشار تصاویری از قتل او بیشتر شد و تصویر او با کلاه نظامی به نماد انقلاب و نفی استعمار و استبداد تبدیل شد.

کد خبر 1786697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha