آخرین وضعیتِ پرونده قتل مهرجویی و متهم پرونده فکورصبور

سخنگوی قوه قضاییه در مورد ادعای برخی کشورها مبنی بر حاکمیت آنها بر جزایر سه گانه گفت: جمهوری اسلامی در طول ۸ سال جنگ تحمیلی نشان داد که حاضر نیست یک وجب از خاکش به دست دشمن باشد در موضوع حاکمیت سرزمینی نیز اجازه نخواهد داد یک وجب از خاکش مورد طمع سایرین قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در هفته ای که گذشت شاهد موضوع های مهمی در سطح منطقه و جهان بودیم و مهمترین موضوعی که دل تمام افراد را متوجه کرد حوادثی است که در فلسطین، لبنان و یمن شاهد ام هستیم با اشاره به شهادت شهید یحیی سنوار گفت: وی از ابتدای جوانی چه در زمانی که در چنگال صهیونیست ها به اسارت درآمد و بیش از ۲۰ سال از عمر خود را زیر شکنجه آنها جانانه مقاومت کرد و چه در زمانی که رژیم صهیونیستی مجبور به مبادله اوسرا شد راه غرورآفرین خود را ادامه داد و تا آخرین لحظه درنگ در مبارزه با این رژیم خونخوار نکرد، این مقاومت نشان داد مردان حق در حق گویی و مقاومت لحظه نمی شناسند و تا زمان نیل به حق ادامه می دهند. با خون پاک یحیی سنوارها و عماد مغنیه ها و نیلفروشان و حاج قاسم ها هر روز عاشقان این مسیر بیشتر می شود ان شاءالله پیروزی حق برعلیه باطل و پیروزی مردم فلسطین اعم از مسلمان یا غیرمسلمان را شاهد باشیم.

وی با اشاره به سالروز شهادت مصطفی خمینی ره به دست عمال طاغوت که به نحوه مرموزانه به شهادت رسید گفت: امام خمینی (ره) شهادت وی را از الطاف خفیه عنوان کردند، گرامی داشت یاد فرزندان امام ره گرامی داشت و پاسداشت تمام خوبیها و نیکی ها است. امیدوارم همه وفاداران این حقوق را بشناسیم و بدانیم که آنها چه خدماتی را برای انقلاب به یادگار گذاشتند.

جهانگیر  افزود: ما در اوج اقتدار و صلابت دینی قرار داریم که برادران سپاه در وعده صادق یک و دو  آنرا به جهان نشان دادند و جمهوری اسلامی منافع خود را با چیزی عوض نمی کند قدرتی که با خون شهدا در عرصه های علمی و دفاعی و همینطور فعالیت شیرمردان و شیرزنان در جبهه و پشت جبهه آفریدند نشان داد که جمهوری اسلامی در راه اهداف خود ثابت قدم است و به راه خود ادامه می دهد. دشمن در جبهه‌ های نبرد تلاش می کند جریان مقاومت را به نفع خود تعییر دهد در فضای مجازی تلاش می کند با ناامیدی مردم در راه مبارزه سواستفاده کند و مبادا با قلم خود آب به آسیاب دشمن نریزیم. شناسایی نقشه‌های دشمن در ناامیدی دشمن بسیار مهم است که این وظیفه تک تک ماست و امیدواریم کسانی که دستی بر رسانه دارند با برملا کردن جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا فرصت های جدیدی را برای ملت‌ها محروم در دنیا خلق کنیم و نشان دهیم که این جنایات به شدت مطرود است و مردم مسلمان ایران درس تاریخی بزودی به جنایتکاران خواهند داد.

جمهوری اسلامی در موضوع حاکمیت سرزمینی کوتاه نمی آید

وی در مورد حق حاکمیت ایران بر سه جزیزه تنب بزرگ  و کوچک و ابوموسی گفت: با توجه به ادعای واهی برخی کشورها تاکید می کنیم که هیچ کشوری از حق حاکمیت سرزمینی خود کوتاه نمی آید و جمهوری اسلامی با این ادعاها برخورد لازم خواهد داشت و این قبیل مسائل در جایی که باید برای نابودی رژیم صهیونیستی قدمها هم قدم شوند چیزی جز انحراف افکار عمومی ندارد، جمهوری اسلامی در طول ۸ سال جنگ تحمیلی نشان داد که حاضر نیست یک وجب از خاکش به دست دشمن باشد در این موضوع حاکمیت سرزمینی نیز اجازه نخواهد داد یک وجب از خاکش مورد طمعی به این سرزمین باشد.


۲ هزار و ۲۰۰ شاکی در پروده آذین خودرو

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده آذین خودرو گفت: این پرونده ۲هزار و ۲۰۰ نفر شاکی داشته و ۸۸ نفر متهم مطرح بودند که پرونده پس از ارسال به دادگاه کیفری به شعبه بازپرسی عودت داده شد و پس از رفع ایرادات مجددا به دادگاه اعاده شد و تاخیر در رسیدگی برای رفع نقص پرونده با توجه به تعداد شکات و پیگیری ها بوده است.

جهانگیر در مورد آیین نامه جدید و ارجاع نشدن پرونده های راهنمایی و رانندگی گفت: در اجرای قانون هفتم مقرر شد آیین نامه توسط وزارت دادگستری نوشته و ابلاغ  شود که به معاونت حقوقی ارجاع شد و به محض نهایی شدن و تصویب نهایی به هیات دولت ارجاع می شود.

وی در مورد سرقت سارقان با ایجاد رعب و وحشت و اسلحه  اقدام به سرقت می کنند گفت: قوه قضاییه در راستای احقاق حقوق مردم مسامحه ای با سارقان مسلح ندارد و با این گونه از متجاوزان با مجازات های عبرت آموز برخورد می کند. با دستور قضایی اسامی و عکس آنها منتشر می شود در این پرونده پس از دستگیری سه نفر از سارقان مسلح و رسیدگی به اتهامات آنها با حضور شکات در شعبه ۱۵ انقلاب برگزار شد و جلسه دیگری امروز برگزار می شود این سارقان به شکل وحشیانه هجوم به منازل مردم هجوم می‌آوردند و پس از سرقت خانواده ها و تهیه فلیم از اعمال خود و انتشار در فضای مجازی ایجاد رعب و وحشت برای مردم می کردند، سرکرده این باند سوابق متعدد دارد که با پیگیری قاضی پرونده نحوه مجازات آنها به نحوی تسریع می شود که مردم آرامش خود را در منازل خود پیدا کنند و اجازه نمی دهیم که با اینگونه اعمال آرامش مردم به مخاطره بیفتد. پس از دستگیری سارقین برای ۳ نفر از آن‌ها به اتهام محاربه، کیفرخواست صادر شد. سرکرده این باند نیز در بین بازداشت شده‌ها است.

آخرین وضعیت پرونده قتل داریوش مهرجویی

جهانگیر در مورد شبهات پرونده داریوش مهرجویی و آخرین جزئیات گفت: ادعایی توسط وکیل پرونده مطرح شد و مدارکی مبنی براینکه پای شخص دیگری در میان باشد مستند نشده و تمام ابعاد پرونده از نظر قضایی روشن است و حتی اگر بعد از پایان پرونده اسناد و مدارک جدیدی باشد راههای رسیدگی مجدد قانونی وجود دارد و اگر وکیل این پرونده مستنداتی ارائه کند حتما رسیدگی می‌شود.

جهانگیر در پاسخ به سوالی در خصوص آزادسازی حریم رودخانه کرج گفت: بحث احیای حقوق عامه و حفظ منافع ملی از سیاست‌های قطعی دستگاه قضائی است. در این خصوص نیز تاکنون ۴ مرحله از آزادسازی حریم رودخانه کرج صورت گرفته و در مرحله پنجم آزادسازی حریم رودخانه کرج قرار داریم و  بیش از ٩٧ درصد از حریم رودخانه کرج آزادسازی شده و کمتر از ٣ درصد آن باقی مانده است. هیچ استثنایی از جمله رستوران برند در آزادسازی حریم رودخانه کرج برای هیچ بخشی وجود ندارد لذا اگر در این خصوص گزارشی موجود است ارائه شود تا پیگیری‌ها صورت گیرد. کار آزادسازی با جدیت دنبال می‌شود و نتایج آن به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

نظر دستگاه قضا در مورد عفو خبرنگاران

سخنگوی قوه قضاییه  در مورد عفو  روزنامه‌نگاران محبوس یعنی ویدا ربانی، سعیده شفیعی و روح‌الله نخعی و همچنین الهه محمدی و نیلوفر حامدی گفت:متهمین و محکومانی که پرونده آنها واجد شرایط عفو مقام معظم رهبری به عنوان یک عفو معیاری در سال ۱۴۰۱ و در جریان اغتشاشات بود نسبت به آنها عفو اعمال شد و پرونده افرادی که مشمول آن عفو می‌شدند مختومه شد اما پرونده تعدادی از افراد مربوط به اغتشاشات نبود بلکه مرتبط با سال‌های قبل از آن در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های امنیتی بود که در سیر رسیدگی قرار داشت.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی خبرنگاران بازداشتی گفت: پیگیری‌های ما نشان می دهد آن بخش از پرونده این افراد که مربوط به ۱۴۰۱ بود مشمول عفو شد اما اتهاماتی مربوط به پیش از این زمان داشتند که امنیتی بود و به حوزه خبر مربوط نبود. این پرونده سیر مراحل اجرایی خود را دنبال کرد و به اجرای احکام ارسال شده است. دستگاه قضایی از سال‌های گذشته  اطلاع رسانی و تلاش برای ایجاد شفافیت در حوزه های مختلف را در دستور کار قرار داده است و انتقاد از این دستگاه و پیگیری برای بررسی موضوعاتی که در این حوزه صورت می‌گیرد را از خبرنگاران درخواست کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصرح کرد: نه تنها هیچگونه حساسیتی نسبت به خبرنگاران نبوده بلکه تا کنون حمایت‌های لازم از اصحاب رسانه صورت گرفته است زیرا ما اعتقاد داریم که هرجا اصحاب رسانه و خبرنگاران در جهت تنویر افکار عمومی، حاکمیت را یاری کردند، وظایف نظارتی حاکمیت به درستی انجام می شود بنابراین امیدوارم برخورد با معدود افرادی که تحت پوشش رسانه اقدام به اقدامات مجرمانه می کنند،   حرکت عظیمی که برای کمک به جریان رسانه ای کشور  و حمایت از این جریان صورت میگیرد را تحت الشعاع خود قرار ندهد.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد فراگیری رمز ارزها و سیاست قوه قضاییه را توضیح داد: سیاست قوه‌ قضاییه در این خصوص بر اساس سیاست‌های حاکمیتی تنظیم شده و بانک مرکزی و دولت موظف به تعیین و اعلام سیاست‌ها هستند. این سیاست برعهده بانک مرکزی است و قوه قضائیه هشدارها و پیگیریهای لازم را در دستور کار قرار داده است و تبادل رمزارزها در داخل کشور مجاز نیست و استخراج رمز ارزها در صورت کسب مجوزها از سوی نهادهای مربوط مورد تایید قوه قضاییه است و توصیه ما به مردم این است از هرگونه خرید و فروش رمز ارزهای بدون پشتوانه خوداری کنند و امیداریم نتایج کسب کنیم که آگاه سازی مردم در اولویت باشد و از تولید پرونده‌ای کثیرالشاکی جلوگیری کنیم.

اعلام جرم برای مسئولان چند وزارت خانه و تکالیف برزمین مانده برای آلودگی هوا

جهانگیر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سالانه حدود ۳۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند در این رابطه مدعی العموم چه اقدامی انجام داده است؟   گفت: آلودگی هوا یک بحث ترکیبی و چند وجهی است. دستگاه‌های متولی در این خصوص وظایفی دارند، همچنین نقش مردم و دستگاه‌ها در این موضوع بسیار مهم است. در رابطه با هوای پاک فرهنگسازی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسایل نقلیه شخصی و همچنین تعمیرات به موقع خودرو و ... مهم است  و مردم به جریان کاهش آلودگی هوا کمک کنند.

وی ادامه داد:  در هفته گذشته ریاست قوه قضاییه در  این رابطه تاکید کردند که دستگاه به وظایف خود عمل کنند و اگر ترک فعلی در این رابطه صورت گرفته باید برخورد لازم صورت گیرد تا دیگر شاهد این امور نباشیم. در این رابطه دادستان کل کشور و سازمان بازرسی وظایفی بر عهده دارند. تاکنون سازمان بازرسی بیش از ۱۰۰ جلسه در این رابطه برگزار کرده و به ۱۵ دستگاهی که وظایف خود را انجام ندادند هشدار داده شده است.

جهانگیر گفت: در خصوص اسقاط موتور سیکلت‌های فرسوده و همچنین خودروهای فرسوده برای کاهش آلودگی هوا تذکرات لازم به دستگاه‌های ذی‌ربط داده شده است. بسیاری از دستگاه‌ها به دلایل مختلف تکالیف خود اجرا نکرده‌اند. همچنین برای مسئولان چند وزارت خانه اعلام جرم شده است. ‌

مزایده اموال کوروش کمپانی

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی گفت:  اقدامات بین المللی برای دستگیری فرد مورد نظر و استرداد متهم به کشور را دنبال می‌کنیم و در داخل کشور اموال و خودروهایی که داشته شناسایی شده و برخی از این اموال در حال مزایده است. برخی از شکات پرونده تاکنون اسناد و مدارک خود را جهت صحت سنجی به پلیس امنیت اقتصادی ارائه نکردند، امیدواریم در این رابطه اقدام کنند. گفتنی است در خصوص استرداد متهم اقدامات خوبی صورت گرفته اما پس از ورود او به کشور اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده ولی الله سیف و احمد عراقچی گفت: برای این افراد و هشت متهم دیگر در پرونده‌ای به اتهام اخلال در نظام ارزی محکومیت صادر شده بود که پس از اعاده دادرسی و پذیرش آن در دیوان عالی کشور، پرونده به شعبه «هم عرض» ارجاع شد. جهانگیر افزود: پرونده در شعبه پنج دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در دست رسیدگی قرار دارد و تاکنون یک جلسه دادگاه برگزار شده و روند رسیدگی ادامه دارد.

دستگیری دو نفر در حادثه آتش سوزی در بازار آهن

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات پیشگیرانه دادستانی در جلوگیری از وقوع حوادثی مانند حادثه آتش‌سوزی در بازار آهن شادآباد چه بوده و چرا با توجه به این اقدامات، شاهد آتش‌سوزی مهیب بودیم؟ گفت: آتش‌سوزی در بازار آهن شادآباد در هفته گذشته متأسفانه منجر به فوت سه نفر در حین حادثه و یک نفر در بیمارستان شد. دادستان تهران بلافاصله با دو تن از معاون خود در صحنه حاضر شد و با مشخص شدن وجود فوتی در حادثه، بازپرس ویژه قتل در صحنه حاضر شد. بلافاصله پرونده تشکیل شد و دو نفر هم در این رابطه دستگیر شدند و شعبه ویژه برای رسیدگی به این پرونده تعیین شده است. ۱۳ کارشناس رسمی در رشته‌های مختلف برای تعیین علت حادثه و سهم مقصرین در حال فعالیت هستند. در خصوص بررسی عدم ایمنی لازم در بازار آهن، مسأله به کارشناسی ارجاع شده تا میزان ناایمن بودن این بازار مشخص شود که پس از تکمیل گزارش، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۴ سال حبس برای متهم پرونده فکور صبور

جهانگیر در مورد آخرین وضعیت پرونده زهره فکور بازیگر سینما گفت: متهم پرونده مرحومه فکور صبور، تحت تعقیب قرار گرفت و در این رابطه پرونده تشکیل شد. در این پرونده بحث کلاهبرداری علیه مرحومه مطرح بوده است.   متهم پس از رسیدگی، به تحمل ۴ سال حبس محکوم شد. متهم علاوه بر ۴ سال حبس به  جزای نقدی و رد مال محکوم شد که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد.

کد خبر 1786851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha