اسرائیل خطری جدی برای تمامیت ارضی لبنان و ترکیب جمعیتی آن است

سفیر لبنان در تهران گفت: اسرائیل خطری جدی برای تمامیت ارضی و حاکمیت لبنان و ترکیب جمعیتی آن به شمار می رود. واضح است که طرف اسرائیلی امروز در تلاش است تا به بهانه جنگ اهداف بلند مدت از جمله تلاش برای تحمیل اشغال پایدار بر مناطق وسیع در جنوب لبنان را پیگیری کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خانه ملت، حسن محمد عباس التمیمی در نشست مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که با حضور سفرای کشورهای اسلامی برگزار شده بود، سخنرانی کرد که متن سخنان این دیپلمات به شرح زیر است:

در آغاز، از رئیس محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تشکر کرده که ما را به این نشست مهم دعوت کرده تا در تحولات فلسطین و لبنان تبادل نظر کنیم.

در خصوص لبنان، همانطور که مشخص است، در طول سه ماه گذشته، اسرائیل به تدریج تشدید تجاوز خود را علیه لبنان آغاز کرده است، با شکستن تمام قوانین و قواعد درگیری که بر جبهه لبنان -اسرائیل از هشتم اکتبر ۲۰۲۳ حاکم بوده است، و با آغاز آنچه جبهه حمایت و پشتیبانی با جبهه درگیر کردن نامیده شده است و با زیر پا نهادن موازنه بازدارندگی معمول از جنگ سال ۲۰۰۶ این تشدید تدریجی در پایان ماه جولای گذشته با هدف قرار دادن مستقیم حومه جنوبی بیروت علنی شد و با عملیات دستگاه های پیجر ادامه پیدا کرد که منجر به مجروحیت بیش از پنج هزار نفر و شهادت حدود ۱۰۰ شد.

سپس از ۲۳ سپتامبر، اسرائیل حمله ای جامع به لبنان را آغاز کرد و به طور خاص مناطق جنوب و بقاع شمالی و حومه جنوبی بیروت را هدف قرار داد به طوری که تا به امروز بیش از ۲۴۰۰ غیر نظامی به شهادت رسیده و حدود ۱۰ هزار نفر مجروح شده اند و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به سمت دیگر مناطق امن لبنان و خارج از کشور به سمت سوریه و عراق آواره شدند.  

رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن عمدی نیروی سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) UNIFIL در تلاش برای وادار کردن آنها به ترک مواضع عملیاتی خود در جنوب لبنان است.

 تهدید اسرائیل خطری جدی برای تمامیت ارضی، حاکمیت لبنان و ترکیب جمعیتی آن به شمار می رود. واضح است که طرف اسرائیلی امروز در تلاش است تا به بهانه جنگ اهداف بلند مدت از جمله تلاش برای تحمیل اشغال پایدار بر مناطق وسیعی در جنوب لبنان را پیگیری کند و طی چند هفته گذشته پس از مقاومت قهرمانانه مردم جنوب در مواجهه با حملات زمینی اسرائیل برای نفوذ به خاک لبنان ، رژیم پس از ناکامی در اشغال زمینی از طریق اعمال اشغال حریم هوایی با اجرای سیاست زمین سوخته در عمق قابل توجهی از جغرافیای جنوب لبنان از طریق تخریب سیستماتیک روستاها و شهرهای جنوب لبنان و جلوگیری زورمدارانه از هرگونه بازگشت آواره گان به مناطق مذکور را از طریق تهدید علنی به هدف قرار دادن آنها و خانواده های آنها چنانچه سعی در بازگشت نمایند دنبال می کند.

دولت لبنان بهترین راه برای جلوگیری از اهداف اسرائیل در لبنان را توقف فوری و کامل فعالیتهای جنگی در جنوب لبنان می داند  و پیش نیاز آن اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد با تمام جزئیات آن خواهد بود.

دولت لبنان امیدوار است که توقف فعالیتهای جنگی منجر به از سرگیری تلاش های دیپلماتیک تحت حمایت سازمان ملل متحد شود که پس از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ متوقف شده است تا پرونده ۱۳ نقطه ای که اسرائیل هنوز در مرز جنوب لبنان تحت  اشغال است را نهایی کند و از خروج کامل اسرائیل از آنها اطمینان حاصل کند. 

دولت لبنان معتقد است که توقف فوری فعالیت های جنگی در لبنان بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل بهترین راه برای تضمین منافع عالی لبنان است. بنا بر این دولت لبنان از همه کشورهای دوست و برادر دعوت می کند که از این موضع رسمی لبنان در تمام سازمان ها و جلسات منطقه ای و بین المللی حمایت کنند.

در پایان تمایل دارم از همه کشورهای برادر و دوست که طی چند هفته گذشته با ارائه کمک های بشر دوستانه و پزشکی برای کمک به لبنان در مقابله با اثرات تجاوز اسرائیل در کنار لبنان ایستاده اند از جمله جمهوری اسلامی ایران، به ویژه وزارت بهداشت و سازمان هلال احمر ایران تشکر کنم.

کد خبر 1786929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha