اجرای ۸۰۰برنامه در هفته پدافند غیرعامل مازندران

بخشی به اهمیت تبدیل شدن پدافند غیرعامل به فرهنگ عمومی جامعه اشاره کرد و گفت: برای کمک به تحقق این مهم ۸۰۰برنامه در هفته پدافند غیرعامل مازندران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، حمید بخشی- مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران در نشست خبری ویژه هفته نکوداشت پدافند غیرعامل  "پدافند غیر عامل تدبیر امروز امنیت فردا" شعار محوری این هفته اطلاع رسانی شده، اظهار کرد: نهادینه نمودن و فرهنگ سازی مقوله پدافند غیرعامل بین آحاد جامعه ماموریت مهم و اساسی این اداره کل است.

وی با بیان اینکه ۵تا۱۱آبان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده، یادآورشد: شنبه پنجم آبان‌ماه: پدافند رایانیکی (نگهبانی از دارایی‌های ملی در برابر تهدیدها)، یکشنبه ششم آبان‌ماه: پدافند زیستی (ارتقای سلامت عمومی)، دوشنبه هفتم آبان‌ماه: پدافند مردم‌محور (حفاظت از مردم در شرایط بحرانی)، سه‌شنبه هشتم آبان‌ماه: پدافند غیرعامل (تدبیر امروز، امنیت فردا)، چهارشنبه نهم آبان‌ماه: پدافند کالبدی (ارتقای تاب‌آوری زیرساختی)، پنجشنبه دهم آبان‌ماه: پدافند غیرعامل (دفاع فراگیر دربرابر جنگ ترکیبی) و جمعه یازدهم آبان‌ماه: پدافند شهری (شهر مقاوم در برابر بحران‌ها) روزشمار این هفته می باشد.


وی بخشی بابیان اینکه مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که به‌ تسهیل مدیریت بحران می انجامد را پدافند غیرعامل می نامند،   افزود: پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران،   بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره گیری از فعالیت‌های غیر نظامی،   فنی و مدیریت است.

بخشی بیان اینکه پدافند غیر عامل یک ماموریت همیشگی برای بازدارندگی محسوب می‌شود، گفت: با توجه به جنایات اسرائیل در منطقه هم پوشانی پدافند عامل با پدافند غیرعامل می تواند تاب آوری کشور را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه استان مازندران در برخورداری از نانوایی هایی دارای سوخت دوم و سوم در کشور از استان های پیشرو است، ادامه داد: این نانوایی ها مجهز به موتور برق، مخزن آب و کپسول گاز هستند تا در شرایط قطع هر کدام از حامل های انرژی در فرایند تولید و توزیع نان خللی ایجاد نشود.

بخشی با اشاره به اهمیت تبدیل شدن پدافند غیرعامل به عنوان فرهنگ عمومی جامعه، گفت: تازمانی که مسئولین پدافند غیرعامل را جدی نگیرند مردم نیز توجه نمی کنند.

دبیر شورای پدافند غیرعامل مازندران از سطح بندی سرمایه های استان خبر داد و افزود: برای صیانت از سرمایه های استان ماموریت  هایی در حوزه پدافندغیر عامل تعریف شده که با قوت تحقق این ماموریت ها مورد توجه است.

وی به موضوع پشه آئدس در مازندران اشاره کرد و گفت: به جهت جلوگیری از ایجاد ترس در جامعه از طریق علوم پزشکی مازندران و بابل برای کاهش آسیب های ناشی از این مشکل اطلاع رسانی و آگاهی رسانی در سطوح مختلف جامعه انجام شد بدین صورت که مردم چه پوششی داشته باشند و در چه اماکنی چگونه حضور یابند.

بخشی به ماموریت پدافندغیر عامل در تامین امنیت غذایی، پرتوی، شیمیایی، آب، برق، گاز، سایبری و... اشاره کرد و خاطرنشان شد: برای عملیاتی شدن طرح جامع پدافند غیرعامل الزامات و تهدیدات به تمام دستگاه های اجرایی استان ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه با ترک فعل مدیران در تحقق ماموریت های پدافندغیر عامل برخورد خواهد شد،    گفت: آموزش پدافندغیر عامل به مردم برای کاهش آسیب های ناشی از بلایای طبیعی و جنگ باید مورد توجه باشد.

بخشی بابیان اینکه مبحث ۲۱مقررات ساختمان در شهرداری ها مورد توجه نیست و کمتر شهری پناهگاه داردتا بتواند در زمان حوادث مورد استفاده قرار گیرد،    افزود: تهدیدها و آسیب های شهر برای چهار شهر از جمله ساری فهرست شده که به همراه فرامین راهبردی و مدیریتی به شهردار و شورای شهر ابلاغ شد.

وی بابیان اینکه بروزرسانی سرمایه ها و دارایی های دارای ارزش در سراسر استان با قوت مورد توجه است،    ادامه داد: یازده کارگروه تخصصی در حوزه پدافندغیر عامل در استان فعال است تا به موقع برای مقابله با تهدیدات برنامه ریزی شود.


بخشی به بحث عقب نشینی آب دریای خزر اشاره کرد و گفت: ۱۰۰میلیارد مترمکعب از آب دریای خزر در سال کم می شود همچنین از ارتفاع آب درحال کم شدن است که باید این تغییرات اقلیمی و حاکمیتی کشورهای همسایه برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه اهتمام جدی برای تامین امنیت مراکز داده نظیر اداره برق و... که قابل تحلیل و تهدید است باید بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد، افزود: به طور نمونه هک دوربین های شهری ممکن است مشکلاتی به وجود آورد که باید با هدف خدشه وارد نشدن به اعتماد عمومی جامعه از بروز این مشکلات جلوگیری بعمل آید.

بخشی بیان کرد: تامین برق اضطراری در دستگاه ها باید مورد توجه باشد تا اصل استمرار ارائه خدمات ضروری در دستگاه ها دچار مشکل نشود.

وی از آمادگی برای آموزش پدافندغیرعامل به مردم، مدیران و کارکنان دولت خبر داد و گفت: تشدید اقدامات حفاظتی و امنیتی پدافند غیرعامل به تمامی دستگاه های اجرایی استان ابلاغ شد تا شاهد افزایش تاب آوری نهادهای اجرایی استان باشیم.

بخشی از برگزاری ۸۰۰عنوان برنامه در هفته پدافند غیرعامل خبر داد و یادآورشد: ۲۴۷رزمایش و مانور از گلوگاه تا رامسر، ۵۴مسابقه، ۲۳همایش، ۵۰نشست توجیهی، ۲۸افنتاح پروژه و... از جمله این برنامه هاست.

وی از نواختن زنگ پدافندغیر عامل در مدارس استان خبر داد و گفت: سخنرانان پیش از خطبه نماز جمعه شهرستان ها در یازده آبان ماه به مقوله پدافند غیرعامل خواهند پرداخت.   

کد خبر 1786952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha