دنیا چراگاه انسان نیست/منطق علما در موضوع فلسطین، قرآنی است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: عالمان الهی در مواجهه با موضوع فلسطین به منطق الهی و قرآنی نگاه می‌کنند. در این شرایط تاریخی منطقه شاهد تحرک کافی و وافی نیستیم. باید با هوشیاری و هوشمندی و اتخاذ تصمیمات بنیادی اقدام کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره علامه حلی که پیش از ظهر امروز (پنجشنبه، ۳ آبان) در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، هویت معنوی و اخلاقی حوزه‌های علمیه را مورد توجه قرار داد و گفت: قوام حوزه‌های علمیه به نگاه و رویکرد معنوی، اخلاقی و عرفانی به عالم و جهان هستی و دلدادگی به خدای متعال است. این اساس حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: اگر از این خصوصیت و امتیاز جدا شویم، هر چه داشته باشیم دیگر ما حوزه و پایگاه شریعت و مشعل هدایت نخواهیم بود. آنگاه که حقیقت تهذیب و تزکیه و عنصر خودسازی و تعالی روحی در ما نباشد، ما حوزه نیستیم و ادامه دهندگان راه پیامبران و اولیای الهی نخواهیم بود.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: بزرگان ما همیشه ما را به این قلمرو عرفانی و انقطاع الی الله که منجر به فداکاری در راه خدا می‌شود فراخوانده اند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه بازشناسی مستمر حقیقت دنیا برای دور شدن از رذیلت‌های دنیوی و بهره مندی از امتیازات عالم برای سیر الی الله از مهمترین مولفه‌های بیان شده در نهج البلاغه است، بیان کرد: دنیا شدن دنیا برای ما یک حقیقت عینی و مطلق نیست بلکه به نوع تماس و ارتباط ما با مظاهر عالم بستگی دارد. وقتی اولیای الهی ما را از دنیا برحذر می‌دارند به دنبال تغییر رویکرد هستند تا بتوانیم از دنیا به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود: نگاه نهج البلاغه آن است که دنیا چراگاه انسان نیست بلکه جایگاه تغییر و تحول در ذات انسان و بهره گیری برای یک حرکت بزرگ به سمت تعالی است. اگر نگاه ما به عالم نگاه کاروانسرایی و آمادگی برای سیر و سلوک باشد به مفهوم متعالی آخرت می‌رسیم، ولی اگر این جایگاه به چراگاه لذت‌رانی بی هدف مبدل شد، در دنیا توقف خواهیم کرد.

آیت الله اعرافی گفت: حوزه جایگاه خدمت به خلق خدا و رهایی انسان‌ها از شر اهریمن‌ها بوده است. عالمان دین و بزرگان ما در طول تاریخ، رسالت مردم داری و خدمت به جامعه، خدمت به نیازمند و تلاش برای رهایی جامعه از شر شیاطین را با خود همراه داشته اند. امام راحل در عصر ما این رسالت را درخشان ساختند ولی این امر مسبوق به سابقه در عصرهای گذشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اظهار داشت: مطالعه کتاب «گنجینه خاف» که دربردارنده یادداشت‌های شهید مدرس در زمان تبعید است نگاه بسیار عمیقی در این حوزه به ما می‌دهد. کمتر کسی است که همچون شهید مدرس در بیانات امام راحل این چنین مورد ستایش و تحسین و احترام قرار گرفته شود.

وی افزود: عالمان الهی در مواجهه با موضوع فلسطین به منطق الهی و قرآنی نگاه می‌کنند. در این شرایط تاریخی منطقه شاهد تحرک کافی و وافی نیستیم. امروزه در یک پیچ تاریخی و شرایط حساسی قرار گرفته ایم که نیازمند هوشیاری و هوشمندی و اتخاذ تصمیمات بنیادی و برداشتن گام‌های بلند و ایستادگی در برابر شیاطینی است که می‌خواهند عالم اسلام را به زانو در بیاورند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اینکه امروز برخی از دو کشوری در سرزمینی که سراسر آن غصب است سخن بگویند اصلا قابل قبول نیست. ما امروزه به جوشش و تحرک بیشتر نیازمندیم. مواضع شفاف و روشن آیت الله العظمی سیستانی و مراجع عظام تقلید قم، در این شرایط راهنمای ما است.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: بدون تردید آگاهی و بصیرت و ایستادگی و مقاومت ما و ملت بزرگ ایران و محور مقاومت صحنه‌ها را تغییر خواهد داد. سی سال پیش که محور مقاومت این مسیر را آغاز کرد و گفتمان مقاومت در جهان منعکس شد نتایج بزرگی را به بار آورد که امروز آن را مشاهده می‌کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ابراز کرد: فراموش نکنیم که اسرائیل غاصب در همه نقاط آن دارای امنیت کامل بود و تئوری آنها نا امنی در فرای مرزهای جعلی اسرائیل و امنیت کامل در مرزهای جعلی آنها بود. نباید زد و خوردهای گذرای امروز را با تحلیل‌های اشتباه برای خود و دیگران ترسیم کنیم.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: پیام جشنواره علامه حلی حرکت به سمت کاروان‌های عظیم پژوهش ناظر به اجتهاد و نگاه عمیق و بر اساس سنت‌های پایدار حوزه و بهره گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های جدید است. امیدواریم که در این مسیر بتوانیم گام‌های جدی برداریم.

ارسال ۱۸۸ هزار اثر به ۱۵ دوره جشنواره علامه حلی 

در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمد صالح دبیر پانزدهمین جشنواره علامه حلی گفت: ۱۸۸ هزار اثر در این ۱۵ دوره جشنواره ارسال شده و یک هزار اثر هم برگزیده شده اند.

وی افزود: به شهادت ارزیابان دوره‌های مختلف جشنواره، آثار دوره‌های اخیر جشنواره کیفی‌تر از دوره‌های نخستین است و حتی می‌توانیم مدعی باشیم که برخی آثار استانی جشنواره به لحاظ کیفی از دوره‌های پیشین، برجسته‌تر و کیفی‌تر است.

مازنی اظهار کرد: آموزش اساتید در حوزه‌های مختلف پژوهشی و توسعه جشنواره علامه حلی از مرحله کشوری به مرحله استانی و مدرسه‌ای از راهبردهای جدی پژوهشی در حوزه بوده است.

دبیر پانزدهمین جشنواره علامه حلی بیان کرد: توسعه گروه‌های علمی، انتشار و رونمایی مقالات دوره‌های دوازدهم و سیزدهم، انتخاب سه اثر در بخش ویژه از جمله ویژگی‌های این دوره از جشنواره علامه حلی است.

وی افزود: در سامانه جشنواره، ۱۲هزار و ۲۱۰ اثر ثبت شده است که یک هزار ۴۳۲ اثر مرتبط به جشنواره اساتید و مابقی مرتبط به جشنواره علامه حلی است. از ۷۹۳ اثر در مرحله استانی به عنوان آثار برگزیده تجلیل شد که ۷۰ درصد آثار مرتبط به طلاب و مابقی مربوط به اساتید بود.

مازنی گفت: جشنواره علامه حلی استان قم دارای ۳۰ اثر برگزیده است و تهران، کاشان، یزد، اصفهان، فارس و. در جایگاه‌های بعدی هستند. در بخش اساتید قم با ۱۰ اثر رتبه اول و البرز، یزد، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان و... نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

دبیر پانزدهمین جشنواره علامه حلی اعلام کرد: در بخش ویژه ۶۹ اثر مورد تجلیل قرار گرفت.

برگزیدگان جشنواره علامه حلی تجلیل شدند

رونمایی از مقالات برتر جشنواره از بخش‌های مهم این مراسم بود که با حضور آیت الله اعرافی از چهار مجلد مرتبط به مقالات دوره‌های گذشته رونمایی شد.

بخش دیگر این مراسم تجلیل از برگزیدگان پانزدهمین جشنواره در بخش مدرسه‌ای و ملی بود.

تجلیل از ۴۴ طلبه پژوهشگر در بخش نهایی جشنواره پانزدهم علامه حلی و تجلیل از مدیران پژوهشی و همچنین تجلیل از ۲۷ نفر از اساتید دومین جشنواره اساتید از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

کد خبر 1787114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha