آزاداندیشی باید توسط دانشگاه و شبکه نخبگان محقق شود نه دولت

برپایی مطلوب کرسی های آزاداندیشی مشروط به عدم تولیت دولت است، دانشگاه ها و شبکه نخبگان و نه حتی وزارت علوم باید این کرسی ها را برپا کنند و سخنان رهبری خود سندی بر این مهم است.

به گزارش خبرنگار شبستان، گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما شب گذشته، 15 مهرماه با موضوع کرسی های آزاداندیشی با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و همچنین نمایندگان تشکل های دانشجویی در قالب مصاحبه حضوری و تلفنی برگزار شد.

بنابراین گزارش، مجری گفتگوی ویژه خبری  در رابطه با علت برطرف نشدن موانع کرسی های آزاداندیشی تاکنون و همچنین عدم احقاق کیفیتی مبتنی بر مطالبه رهبری در راستای برپایی این کرسی ها سوالاتی را از میهمانان حاضر در استدیو و نیز میهمانان تلفنی پرسید.

 

ابوالفضل چمندی، دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در پاسخ به این سوال گفت: متاسفانه تریبون آزاد و مناظره 2 مساله ای است که با یکدیگر خلط شده است و اصلاً هنوز مشخص نشده کرسی های آزاداندیشی یعنی چه؟ همچنین تاکنون خروجی این کرسی ها تبدیل به نظریه پردازی نشده است.

وی ادامه داد: برای اینکه کرسی های آزاداندیشی به خوبی برپا شود متولی آنها نباید دولت باشد بلکه باید دانشگاه ها و شبکه نخبگان و نه حتی وزارت علوم اقدام به برپایی کرسی های آزاداندیشی بکند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سال 85 در جمع دانشجویان سمنان مبنی بر مدیریت کرسی های آزاداندیشی توسط دانشجویان یادآور شد: سخنان ایشان خود سندی است بر اینکه باید کرسی های آزاداندیشی توسط دانشجویان اداره شود.

 

کرسی ها در آینده توان نظریه پردازی را بدست می آورند

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در پاسخ به این اظهارات گفت: قطعاً در آینده ای نزدیک کرسی های آزاداندیشی توانایی رسیدن به نظریه پردازی را دارد و البته این مهم انتظار خوب و امیدوارکننده ای است که اساتید و دانشجویان می خواهند خروجی این کرسی ها علمی باشد. اما بحث آن است که آنچه که حداقل به نظر من اتفاق افتاده و مهم و خوب قلمداد می شود دغدغه فراگیر شدن و تبدیل به گفتمان شدن این کرسی ها است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از خروجی کرسی ها وجود دارد یا نه؟ اعلام کرد: فرمایش رهبری از سال 1381 که ایشان اولین نامه را به طلاب پاسخ گفتند با مبحث فعلی ما خلط نکنید، چرا که دو مقوله جداگانه است، فرمایش رهبری در آن سال در رابطه با مساله کرسی ها در حوزه اساتید بود و سال 88 ایشان تاکید بر حوزه دانشجویی داشتند.

خواجه سروی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که هر حرفی در دانشگاه ها و در کرسی ها زده می شود، باید جنبه علمی داشته باشد و در حال حاضر هم برخی از این کرسی ها به نقطه ایده آل خود نزدیک شده اند.

 

این گزارش می افزاید: مهدی خوجگی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در ادمه این برنامه به ارایه چند نکته مرتبط با آزاداندیشی پرداخت و گفت: یک موضوع به مسئولان برمی گردد و همچنین آسیب شناسی این موضوع و نگاه کلیشه ای و قالب زده ای که حکم فرما شده است.

وی با اشاره به صحبت های خواجه سروی مبنی بر برپایی یک هزار و اندی کرسی آزاداندیشی تصریح کرد: این موارد باید به طور کامل تبیین و مطرح شود، ما باید توجه داشته باشیم که تا وقتی که هر کسی سرش در لاک خودش باشد و نوعی نگاه محافظه کارانه داشته باشد کرسی های آزاداندیشی محقق نمی شود. ضمن آنکه اندیشمندان بزرگ ما همچون شهید مطهری تاکید می کرد که حتی باید به مارکسیست ها کرسی بدهیم اما الان حتی اساتید ما اجازه ورود به حوزه های مختلف آزاداندیشی را ندارند و صحبت های آنها نیز به نوعی فیلتر می شود و این موضوعی است که بسیار پیش آمده است و روند کار را به اخلال کشیده است.

وی با اشاره به فضای موجود در باب کرسی های آزاداندیشی عنوان کرد: زمانی یک دانشجو می تواند کرسی های آزاداندیشی را برپا کند که به نوعی با این مساله در وجود خود کنار بیاید و تا زمانی که دانشجو نمی تواند حرف مخالف را بشنود و یا اگر احیاناً حرف مخالفی می زند به او انگ های سیاسی بچسباند کرسی های آزاداندیشی محقق نمی شود.

وی ادامه داد: بسیاری در این مباحث تا اقدام به مخالفت می کنند برچسب ضدولایت فقیه می خورد در حالیکه چنین نیست و به نظرم باید کاملاً پی گیری شود.

 

اینگونه نیست که حرف مخالف را به ضدیت با ولایت فقیه تعبیر کنند

بنابراین گزارش، خواجه سروی در واکنش به صحبت های خوجگی گفت: هرگز اینطور نبوده است که تا شخصی حرف مخالف در دانشگاه بزند به او بگویند که تو ضدولایت فقیه هستی. 

چمندی در پاسخ به اظهارات خوجگی ابراز کرد: من تا به حال ندیده ام که تا به این حد دوستمان اشاره کرد فشار بر روی کرسی ها وجود داشته باشد.

پایان پیام/
 

کد خبر 180480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha