سیاست زدگی مانع آزاداندیشی در دانشگاه ها است

خواجه سروی گفت: دانشگاهی که ما از دولت هشتم تحویل گرفتیم دانشگاهی سیاست زده بود و زمان می برد که منطقی و دانش محور شود، از این رو تلاش بر آن بود تا کرسی آزاداندیشی با تعامل پیش برود.

به گزارش خبرنگار شبستان، گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما شب گذشته، 15 مهرماه به بحث کرسی های آزاداندیشی و روند برپایی آن در دانشگاه ها اختصاص یافت.

بنابراین گزارش، در ابتدای این برنامه مصاحبه های متعددی با اساتید و دانشجویان دانشگاه های مختلف پیرامون بحث کرسی های آزاداندیشی به نمایش درآمد.

برخی از دانشجویان با بیان اینکه کرسی های آزاداندیشی باید کاربردی باشد، گفتند: تا زمانی که این مهم محقق نشود کرسی ها دچار رکود هستند، چرا که جوان های ما سوال دارند و دانشگاه در واقع جایگاهی برای پاسخگویی به این پرسش ها است.

همچنین در خلال این مصاحبه یکی از اساتید با بیان اینکه دانشجویان باید سوالات خود را طرح کنند و اساساً 30 دقیقه از وقت کلاس به دانشجو اختصاص یابد، گفت: پس از بیانات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان در رابطه با این کرسی ها فعالیت های جسته و گریخته در سطح دانشگاه و جامعه علمی اتفاق افتاد، اما مشخص است که تاکنون آنطور که باید و شاید مطالبات محقق نشده است.

در بخش دیگری از این مصاحبه ها یکی از دانشجویان با اشاره به اینکه همواره سر عناوین بحث ها با یکدیگر مشکل داریم، بیان کرد: با وجود چنین چالش هایی قطعاً نمی توان کرسی ها را به نحو مطلوبی برگزار کرد؛ همچنین دانشجوی دیگری بر این اعتقاد بود که وقتی مسئول در خلال برگزاری کرسی ها حضور نداشته باشد اساساً فایده ای برای دانشجویان ندارد، چرا که دانشجویان خودشان می آیند حرف می زنند و نهایتاً هم پراکنده می شوند.

این گزارش می افزاید: پس از اظهارات دانشجویان و اساتید در قالب مصاحبه های متعدد مجری این برنامه به طرح سوالی از غلامرضا خواجه سروی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم پرداخت مبنی بر اینکه چرا تاکنون با وجود آنکه یک سال از برپایی کرسی ها می گذرد همچنان شاهد شکوفایی حقیقی این برنامه ها نیستیم؟

 

خواجه سروی در پاسخ به این سوال گفت: کرسی های آزاداندیشی از آذرماه سال 1388 آغاز شد یعنی در حال حاضر بالغ بر 3 سال از شروع کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها می گذرد و آنچه که در این باب قابل توجه است تبدیل شدن این جلسات به نوعی دغدغه و گفتمان برای جنبش دانشجویی است.

وی تاکید کرد: همین امر مهم تلقی شده و تصور می شود زیرساخت های لازم جهت تحقق کرسی های آزاداندیشی از سوی دانشگاه و مسئولین آماده شد و موانعی که وجود داشت اگرچه تمام نشده است اما حداقل آنکه کم شد.

 

دریافت دانشگاهی سیاست زده...

خواجه سروی در پاسخ به این سوال که چه موانعی برای برپایی کرسی های آزاداندیشی وجود دارد، اظهار کرد: دانشگاهی که ما از دولت هشتم تحویل گرفتیم دانشگاهی سیاست زده بود و زمان می برد که منطقی و دانش محور شود، قطعاً در فضای سیاست زده امکان چنین فعالیت هایی نیست به ویژه آنکه خیلی از دشمنان تمرکز کرده بودند که از آنچه که در دانشگاه ها اتفاق می افتد، برای فروپاشی نظام بهره ببرند.

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: ضمن آنکه وقتی می خواهد روند جدیدی شکل گیرد قطعاً روند اطلاعاتی و امنیتی و ... وجود خواهد داشت، تا ناخودآگاه نقض غرض صورت نگرفته و فعالیتی مثبت به عملی ضدخودش تبدیل نشود.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم با تعامل این کرسی ها را پیش ببریم و فعالیت و شرکت در این کرسی ها نه تنها خطری نیست بلکه فرصت و تنفس تازه ای قلمداد می شود، چرا که به هر حال موانع نیز کمتر شده است؛ البته چون در هر زمان با پدیده های مختلفی روبرو هستیم قطعاً نمی توان به شکل نموداری آماری را ارایه کرد و انتظار داشت نموداری ثابت ارایه شود قطعاً این نمودار مرتباً در حال کم و زیاد شدن است.

 

این گزارش می افزاید: ابوالفضل چمندی، دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در ادامه این برنامه در پاسخ به این سوال که چرا کرسی ها آن شرایطی را که باید داشته باشد را ندارند، گفت: علت این است که ما ضرورت برپایی کرسی های آزاداندیشی را متوجه نشده ایم و بعضاً جنبش دانشجویی و حتی برخی مسئولان از هویت این کرسی ها اطلاع دقیقی ندارند و نمی دانند که کرسی های آزاداندیشی چیست.

 

وی تاکید کرد: باید توجه داشت از مهمترین ضرورت ها در این راستا تعدیل های سیاسی و زمینه سازی برای برپایی در جامعه است که اگر این مهم محقق شود قطعاً در برپایی کرسی های آزاداندیشی توفیق خواهیم داشت.

 

نکته اصلی در کرسی های توجه به مطالبات مردم است

چمندی تصریح کرد: نکته دیگر در رابطه با مطالبات مردم است، این ضرورت همچنان در این میدان جای خود را گم کرده است و همچنین برای مساله یاد شده به بدنه بخشی از جنبش دانشجویی نیز رسوخ کرده است. از این نظر مدل مطلوبی در راستای کرسی های آزاداندیشی طراحی نشده است و شاید بتوان علت آن را به وزارت علوم اطلاق کرد چرا که بیشتر بخشنامه ای کار کرده اند.

دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان ابراز کرد: به عنوان مثال در بسیاری از موارد دانشجویان می خواستند کرسی آزاداندیشی برپا کنند اما طرف مقابل با موضوع نشست ها مشکل داشتند.

 

بنابراین گزارش، در ادامه گفتگوی ویزه خبری مهدی امیریان، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت به عنوان مهمان تلفنی این برنامه پشت خط حاضر شد و به سوالاتی درباره مشکلات برپایی کرسی های آزاداندیشی پاسخ داد.

 

فقدان عزم راسخ در مسئولان دانشگاهی

امیریان با بیان اینکه مجموعه تشکل های دانشجویی طی جلسات مختلف با وزرای علوم و بهداشت و مسئولان دانشگاهی در باب موارد مربوط به کرسی های آزاداندیشی سخن گفته اند و عزم و اراده در برپایی این کرسی ها وجود دارد، گفت: اما بزرگترین مانع عدم ورود این عزم راسخ به بدنه مسئولان دانشگاه و همچنین بدنه میانی دانشگاه ها است؛ به بیان بهتر گویی نوعی روحیه محافظه کارانه در میان افراد دانشجو و مسئولان دانشگاه وجود دارد و حتی متاسفانه نوعی نگرش تهدیدآمیز نسبت به دانشجویان وجود دارد.

در این اثنا وحید مدرس زاده مجری گفتگوی ویژه خبری از امیریان در رابطه با این تهدیدها سوال کرد و خواستار معرفی افرادی شد که این نگاه تهدیدآمیز را دارند.

امیریان در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه چه خطراتی این کرسی ها را تهدید می کند، ابراز کرد: نهادهای نظارتی در برخی شهرستان ها و همچنین در دانشگاههای دیگر به نوعی نگاه شخصی و تنگ نظری به نوعی که برپایی کرسی های آزاداندیشی را با مشکل مواجه می سازد.

 

در ادامه خواجه سروی در پاسخ به صحبت های امیریان اظهار کرد: اتفاقاً اماری که من دارم حکایت از برپایی کرسی های آزاداندیشی به نحوی مطلوب دارد به ویژه آنکه بسیاری از کرسی ها با موضوع سیاسی برپا شده اند و رتبه بعدی به لحاظ موضوعی به حوزه های عقیدتی فرهنگی اجتماعی و نهایتاً اقتصادی می رسند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: از وقتی که کار را آغاز کرده ایم بیشترین کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه های دولتی برپا شدند کما اینکه در حال حاضر 1678 کرسی در دانشگاه های دولتی برپا شده است و از این گذر می خواهم نتیجه بگیرم که قطعاً در حوزه های فرهنگی تا زمان تاسیس اساس کار بعضی موارد سیاسی می شود و قطعاً زمان می برد تا به نتیجه مطلوب برسیم. اما در راستای برپایی کرسی های آزاداندیشی فکر می کنم روال منطقی طی شده است ضمن آنکه که تشکل ها مطالبه گر هستند و ما هر دو هفته یکبار جهت برطرف کردن موانع در برپایی کرسی ها جلسه داریم.

پایان پیام/
 

کد خبر 180465

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha