علی رغم تولید بالا در تبدیل پژوهش های علمی به محصول ضعف داریم

محمدیان با اشاره به ضعف کشور در تبدیل پژوهش‌های علمی به محصول گفت: علی رغم تولید علم بالا ما با مشکل تبدیل پژوهش های علمی به محصول مواجهیم که دانشگاه‌های جامع در این زمینه می تواند نقش کلیدی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار شبستان،حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی که صبح امروز در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: پس از پیروزی انقلاب 170 هزار دانشجو و 5 هزار عضو هیات علمی داشته‌ایم که این رقم امروزه به بیش از 4 میلیون دانشجو و 60 هزار استاد محقق افزایش پیدا کرده است. همچنین در حال حاضر بیش از 9 هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد.


 

افزایش دو برابری مقالات علمی

وی افزود: هم اکنون سهم ایران در تولید علم جهانی 2 درصد است و به گفته نشریه نیچر ایران تنها کشور جهان است که در ظرف 5 سال توانسته تعداد مقالات علمی خود را به 2 برابر افزایش دهد.


عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کسب رتبه شانزدهمی توسط ایران در تولید علم جهانی بنابر اعلام سازمان اسکوپوس تصریح کرد: این در حالی است که نظام ISI رتبه کشورمان را 19 اعلام کرده اما کسانی که درگیر این کار هستند می‌دانند که اسکوپوس به دلیل بیشتر بودن مقالات علمی از اعتبار بیشتری برخوردار است.


وی افزود: هم اکنون در کشور 31 پارک علم و فناوری، 115 مرکز رشد، 142 قطب علمی و 640 موسسه پژوهشی در حال فعالیت هستند و تعداد اختراعات ثبت شده در سال 90 یک هزار و 126 مورد بوده است که این یعنی سربازان گمنام انقلاب به عنصر علم و دانش توجه ویژه‌ای کرده‌اند.
 

دانشگاه جامع در زمره مهارت آفرینان

حجت الاسلام محمدیان با تقسیم دانشگاه ها به چهار نسل عنوان کرد: نسل نخست دانشگاه ها آموزش محور بوده اند که وظیفه انتقال و توزیع دانش را بر عهده داشتند. نسل دوم دانشگاه های پژوهش محور بودند که در کنار آموزش توجه خاصی به پژوهش داشتند. نسل سوم را دانشگاه های کارآفرین تشکیل دادند. امروز در مرحله چهارم هستیم که دانشگاه مهارت آفرین با محوریت خلاقیت و تولید ثروت در این زمره قرار دارد و دانشگاه علمی کاربردی به نسل سوم و چهارم نزدیک تر است.

 

وی با بیان این مطلب که نسل سوم دانشگاه‌ها،‌ دانشگاه‌های کارآفرین هستند، ابراز کرد: امروزه در دانشگاه‌های مهم دنیا هدف اصلی تربیت دانشجویانی است که بتوانند محصول تولید کنند.


حجت الاسلام محمدیان با بیان این مطلب که دانشگاه علمی کاربردی به نسل سوم و چهارم دانشگاه‌ها مربوط می‌شود، گفت: این دانشگاه تلفیق آموزش‌های بنیادی و آموزش‌های عملی را در دستور کار خود قرار داده که این مهمترین هدف است و سبب پیوند جامعه با دانشگاه می‌شود. اما نباید کشور ما در مهارت آفرینی در این دانشگاه خلاصه شود بلکه باید این ایده را در دانشگاه‌های بزرگمان نیز جا بیندازیم.
 

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها خواستار توجه خاص این دانشگاه به شرکت‌های دانش بنیان شد و بیان کرد: تاثیرگذاری این دانشگاه با ورود به بحث شرکت‌های دانش بنیان دو چندان می شود، همانطور که در نقشه جامع علمی کشور پیش بینی شده که تا افق 1404 باید 50 هزار شرکت دانش بنیان داشته باشیم این امر با حضور دانشگاه علمی کاربردی تحقق می یابد.

 

ضرورت ادغام علمی کاربردی با آموزشکده های فنی‌حرفه‌ای
وی با ابراز خرسندی از تصمیم رییس جمهور درباره تلفیق دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای اظهار کرد: این دو دانشگاه ارتباط نزدیکی با هم دارند و می‌توانند مکمل هم باشند چرا که آمادگی خوبی در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد که می‌تواند این ظرفیت خوب کشور را ساماندهی کند.
حج الاسلام محمدیان خطاب به مدیران مراکز علمی کاربردی تاکید کرد: علاوه بر به خدمت گرفتن اساتید متدین و عابد باید اساتیدی را به خدمت بگیرید که مسئولیت پذیر و وطن پرست باشند. توجه به مسائل فرهنگی و روحیه معنوی و مسئولیت پذیری یکی از مسئولیت‌های مهم شما است.
وی همچنین با بیان این مطلب که از سال گذشته تا کنون بیش از 20 هزار عضو هیات علمی در طرح معرفت و دانش افزایی شرکت کردند، خاطرنشان کرد: اساتید دانشگاه علمی کاربردی باید در این جهت فعالیت بیشتری داشته باشند.

پایان پیام/ 


 

کد خبر 181819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha