امروز فلسفه در مقام تحلیل عقلانی آموزه ها و باورهای دینی قرار دارد

مدیر قطب علمی فلسفه دین با بیان این مطلب که امروز فلسفه در مقام تحلیل عقلانی آموزه ها و باورهای دینی قرار دارد، گفت: تبیین و دفاع از مبانی علوم انسانی اسلامی و نقد مبانی رقیب هدف ایجاد این قطب است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل ساجدی، مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی با اشاره به ضرورت و هدف از تاسیس این قطب به خبرنگار شبستان گفت: بنابر ضرورت تلاش ‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی در رشته فلسفه دین، قطب علمی این رشته در نظر دارد تا در راستای تاسیس و توسعه فلسفه دین اسلامی گام بردارد.


وی ادامه داد: قطب فلسفه دین در واقع می خواهد با تأکید بر استفاده از ظرفیت علمی کشور در مراکز آموزشی و پژوهشی و با سامان‌دهی پژوهش و آموزش تخصصی، در راستای بسط حوزه معرفتی فلسفه دین به خصوص فلسفه دین با گرایش اسلامی در چارچوب اهداف تعریف شده و ناظر بر رفع نیازها و معضلات فکری جامعه فعالیت ‌نماید.


حجت الاسلام ساجدی با اشاره به اهداف قطب فلسفه دین و جایگاه علوم انسانی در آن، اظهار کرد: تبیین و دفاع از مبانی علوم انسانی اسلامی و نقد مبانی رقیب، از دیگر اهداف تاسیس این قطب است؛ همچنین پشتیبانی نظری از مبانی عقلی و برون دینی نظام اسلامی و کاربردی کردن فلسفه دین اسلامی از این اهداف به شمار می‌رود.

 

مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی با بیان اینکه امروز فلسفه دین در مقام تحلیل عقلانی آموزه ها و باورهای دینی قرار گرفته است، تصریح کرد: با توجه به پرسش های فراوانی که جامعه منتظر دریافت پاسخ های علمی و عقلانی از آموزه های دینی برای آنها است، تاسیس این قطب ضرورت بیشتری می یابد.


تبیین عقلانی آموزه های اسلامی از مسیر فلسفه

وی تاکید کرد: همسو با شبهات متعددی که در برخی مسائل دینی مطرح می شود فلسفه اسلامی در این برهه بیش از هر زمان دیگری اهمیت می یابد، ضمن اینکه فلسفه اسلامی در مقام تبیین عقلانی آموزه های اسلامی است.


حجت الاسلام ساجدی با اشاره به تفاوت قطب علمی با سایر مراکز و موسسات علمی و دانشگاه‌ها ابراز کرد: عامل تمایز قطب علمی و موسسات علمی در این است که مراکز علمی در یک رشته می ‌توانند متعدد باشند، مثلاً مراکز مختلف علمی می ‌توانند رشته فلسفه را دائر کنند، ولی قطب علمی در کشور در هر رشته ‌ای واحد است و فقط مجوز آن به یک مرکز علمی داده می ‌شود.


وی افزود: هر قطب برنامه پنج ساله خود را اجرا می ‌کند و مجدداً از طرف وزارت علوم مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد و اگر در اجرای برنامه خود موفق باشد مجوز فعالیت آن مجددا تمدید می ‌شود و چنانچه عملکرد موفقی نداشته باشد این امتیاز به سایر مراکز علمی که درخواست کرده‌اند، واگذار می شود.


فعالیت فراموسسه ای و فرادانشگاهی

حجت الاسلام ساجدی به تفاوت دیگر میان قطب علمی و سایر موسسات علمی اشاره کرد و افزود: قطب علمی مانند موسسات علمی فرهنگی دارای تشکیلات آموزش و جذب هیات علمی نیست، بلکه از همکاری اندیشمندان به فعلیت رسیده و موجود بهره‌مند است و تلاش می کند که مرجعیت علمی در یک رشته خاص را در سطح کشور کسب کند. اگرچه قطب وابسته به یک موسسه فعالیت خود را شروع می کند اما فرا موسسه‌ای و فرادانشگاهی عمل می‌ کند.

 

مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی در پایان از اندیشمندان و علمای این حوزه خواستار آن شد تا حضوری پررنگ در این فعالیت داشته باشند و جایگاهی فراهم کنند که قطب علمی فلسفه دین اسلامی، به سمت تثبیت و تحکیم باورهای دینی در زمان حاضر حرکت کند و نیازهای شناختی و تاحدی هم گرایشی و رفتاری جامعه را در مسیر حرکت خود برآورده کند.

شایان ذکر است، قطب علمی فلسفه دین 27 مهرماه به طور رسمی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افتتاح می شود. 

پایان پیام/

کد خبر 183298

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha