ترویج فرهنگ دینی در جامعه از موثرترین ابزار پیشگیری از وقوع جرم است

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مشکل بسیاری از مجرمان عدم تربیت صحیح اخلاقی است، تصریح کرد: یکی از موثرترین ابزارها برای پیشگیری از وقوع جرم، ترویج اخلاق صحیح و فرهنگی دینی در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان هرمزگان، آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، شب گذشته (19 بهمن) در دیدار با قضات و پرسنل دادگستری هرمزگان در بندرعباس، گفت: با تکمیل لایحه پیشگیری از وقوع جرم در مجلس شورای اسلامی و یا تدبیر دیگری هم‌ عرض با این لایحه، این موضوع که فرا قوه‌ای است، شاکله روشن قانونی پیدا کرده و امیدواریم دستگاه قضایی نیز در این زمینه نقش خود را ایفا کند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه گاهی اوقات قضات بیش از اندازه مظلوم واقع می شوند و حرمت قضات شکسته می شود، اظهار داشت: امروز باید به همگان نشان دهیم که با یکدیگر متحد‌القول در جهت آبادانی و پیشرفت در حال تلاش هستیم و برای مصلحت کشور،‌ نظام و رضای خداوند باید طوری رفتار کنیم که بگوییم اگر پیامبر اکرم(ص) هم در حال حاضر بود، نسبت به این کار رضایت داشت.

 

آیت الله لاریجانی، افزود: یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون ملاحظه برخی مسائل، گفته بود که رشوه گیری در دستگاه قضایی بسیار است، اما باید توجه داشت وقتی کلام از یک حدی خارج می شود توهین به همه مسئولان محسوب می شود.

وی اذعان کرد: مسئولان رده بالای کشور نیز گاهی اوقات نسبت به قوه قضاییه مطالبی را بازگو می کنند، که این مطالب نباید رسانه ای شود.

 

رئیس قوه قضائیه، با بیان اینکه در برخی روزنامه ها نیز گاها دستگاه قضایی مورد تهاجم قرار می گیرد، تصریح کرد: اما من هیچ گاه راضی نیستم شان قاضی مورد هجمه قرار گیرد و این مطلب را به برخی از مسئولان اجرایی و اعضای هیات منصفه نیز گفته ام که نه تنها شما بلکه من نیز نمی توانم نظر خود را به رای قاضی تحمیل کنم.

 

آیت الله لاریجانی، کمبود بودجه را از عمده مشکلات دستگاه قضایی برشمرد و خاطرنشان ساخت: بودجه فعلی دستگاه قضایی ضعیف است و با بودجه کنونی هم شان قضات و هم شان کارمندان این دستگاه رعایت نمی شود.

  

لاریجانی در ابتدای این نشست نقش اخلاق در دستگاه قضایی و موضوعاتی مانند نقش اخلاق در زندگی شخصی قاضی، تاثیر اخلاق در علم قاضی، دخالت اخلاق در شناخت عدالت، ارتباط اخلاق با صدور رای عادلانه، تاثیر اخلاق بر رفتار قضات و نقش اخلاق در پیشگیری از جرم را مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 18754

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha